Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avslag sanering pga nya skulder.

Jag fick som sagt avslag på min sanering pga att jag skuldsatt mig nära inpå tiden, att jag skuldsatt mig när jag visste att jag ej hade möjlighet att betala.

Ni andra som fått avslag pga det. När är inte en skuld ny längre? Hur länge ska man vänta innan man söker igen?

Jag har ställt KF frågan, men dem har själva inget svar. Någon med egen erfarenhet? Mina sista skulder uppstod sommaren 2022.

Det är så jävla olika och mycket hänger vem du får som handläggare. En vän fick godkänt sanering med senaste skuld typ 8 månader gammal.
Vad mer var anledning till avslag?

Jag fick som sagt avslag på min sanering pga att jag skuldsatt mig nära inpå tiden, att jag skuldsatt mig när jag visste att jag ej hade möjlighet att betala.

Ni andra som fått avslag pga det. När är inte en skuld ny längre? Hur länge ska man vänta innan man söker igen?

Jag har ställt KF frågan, men dem har själva inget svar. Någon med egen erfarenhet? Mina sista skulder uppstod sommaren 2022.
Får man fråga om det är så att du använt kreditkort osv under tiden? tycker de är konstigt att du blir nekad. när man hör så många som har senare lån men ändå blir beviljade. ditt är ju ändå snart 2 år. Lite nyfiken då jag själv har senare och planerar ansöka om skuldsanering.

Får man fråga om det är så att du använt kreditkort osv under tiden? tycker de är konstigt att du blir nekad. när man hör så många som har senare lån men ändå blir beviljade. ditt är ju ändå snart 2 år. Lite nyfiken då jag själv har senare och planerar ansöka om skuldsanering.
Nej inga krediter, ingenting har jag använt sedan sommaren 2022.

La in anledningen nedan.
Läste den nu. Har du verkligen inte gjort något eller tagit nya lån sedan sommaren 2022 så hade jag överklagat det beslutet. Det finns ju en tydlig brytpunkt och 1,5 känns rimligt om allt annat runtom är korrekt. Har du jobb och så eller hur ser det ut på den biten?

Läste den nu. Har du verkligen inte gjort något eller tagit nya lån sedan sommaren 2022 så hade jag överklagat det beslutet. Det finns ju en tydlig brytpunkt och 1,5 känns rimligt om allt annat runtom är korrekt. Har du jobb och så eller hur ser det ut på den biten?
Absolut ingenting, har inte haft möjligheten. Jag arbetar heltid och även extra på ett annat jobb. Betalar in allt extra till KF på skulder.

Låter som att enda anledningen till att bli nekad är för nya skulder. Här är ett fall där det är högst motiverat att ha rullande ansökan, delvis att boka in ett möte med skuldrådgivare för att skicka in en ny ansökan. När den hanteras ca 5 månader senare så blir det ett halvår till från senaste lånet. Dessutom får du en ny handläggare som kanske inte är lika hård på den punkten.

Annars skulle du kunna vänta till Juni med att söka om väntetiden fortfarande är 5 månader. Försöka pricka in November. Om det blir beviljat så blir det följande:

Juni: Skicka in ansökan om väntetiden är 5 månader
November: Inledande
November: betalfri månad
December: betalfri månad
December: förmodligen betalplan att godkänna
Januari: första betalningen på inledande
Februari: godkänd skuldsanering
Första halvan av Mars: Skuldsanering vinner laga kraft
Andra halvan av Mars: får behålla eventuell skatteåterbäring (man får inte behålla denna om det ännu är under inledande, så man vill ha den precis efter)
April om du jobbar fackligt: Löneförhöjning

Inte säkert schemat blir exakt så såklart. Men man kan ju alltid försöka få bästa möjliga starten (inledande tidigt november) om man inte har en annan plan (2 betalfria månader direkt, få behålla eventuell skatteåterbäringen efter laga kraft och en löneökning på ett par procent strax efter laga kraft som inte ingår i betalplanen).
Dessutom tror jag juni ganska bra med när det är rimligt att försöka igen som trådfrågan var.

Senast ändrad:
Jag hade själv nån skuld som var ca 1 år men det var ett samlingslån

Ökade dessa skulder på din skuldbörda el var det samlingslån? Jag hade själv ett lån som var runt 1 år men fick beviljad iaf. Det stod i beslutet att jag förvisso hade ett relativt färskt lån men att det var ett samlingslån för att minska kostnader och ökade därmed inte på den totala skulden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp