Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avslag, nu orkar jag inte mer! Tankar och hjälp!

Kan min egendom utmätas för att betala min sambos skuld?​

Om jag är sambo med en som har skuld, kan utmätning av mitt eget bohag göras för att betalas av på hans skuld?
Dela fråga

Rådgivarens svar​

2020-09-26
Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Du undrar om din egendom kan utmätas för din sambos skulder. Jag redogör därför nedan för några av de tillämpliga regler som finns angående skulder och utmätning.
Utmätning av egendom
Regler om utmätning finns i utsökningsbalken (UB). Som huvudregel gäller att om en person har skulder så får dennes borgenärer bara utmäta egendom som tillhör den som är skuldsatt (4 kap. 17 §). Som utgångspunkt ska alltså egendom som finns i en persons ägo kunna utmätas för dennes skulder. I första hand ska egendom utmätas som kan beräknas täcka skulder och det ska också vara egendom som är till minsta förlust eller olägenhet för den som är skuldsatt (4 kap. 3 §). Alltså ska exempelvis kontanter och lös egendom utmätas före fast egendom. Lös egendom som finns i sambors gemensamma besittning kan utmätas för den ena sambons skulder, om det inte framgår att egendomen tillhör den icke skuldsatta sambon ensam eller om det är sannolikt att egendomen tillhör båda samborna med samäganderätt (4 kap. 18-19 §§). Med andra ord får Kronofogden bara utmäta egendom som gäldenären, det vill säga den som är skuldsatt, äger. Det föreligger dock en stark presumtion för att gäldenären är ägare till egendom som finns i sambors gemensamma besittning, alltså måste den icke skuldsatta sambon bevisa att så inte är fallet.
Din situation
Det beror på flera olika omständigheter huruvida ditt bohag kan utmätas för att betala av din sambos skulder. Finns egendom av värde i er gemensamma besittning, exempelvis i ert hem, så kan dessa utmätas om det inte framgår att egendomen är din egen eller om den tillhör era båda med samäganderätt. Detta betyder att om det inte går att bevisa att viss egendom är din eller er gemensamma så kan den egendomen anses tillhöra din sambo och kan då utmätas.
Om ni äger någonting tillsammans så innebär detta att du måste göra äganderätten sannolik för att förhindra utmätning av din andel. Är det egendom som är din egen och inte tillhör er gemensamt så måste det framgå, exempelvis genom köpe- eller gåvohandlingar eller liknande, att egendomen tillhör dig.

hittade detta iallafall!

Jag kommer chansa med att göra en överklagan, känner att jag inte har något att förlora på det! Har läst igenom beslutet oxh allt igen och får inte ihop dera uträkning med allt. Ta med allt som har med bil osv göra skriva utförligt och riktigt osv och hopps det går vägen! Har räknat på maj månad hade haft 1500 knappt de kvar om jag betalt men känner at

Jag hade löneutmätning i flera år...Min man äger huset vi bor i plus en bil som är värd lite mer...kfm har ALDRIG haft tanke på att kolla dom sakerna. Dom står på min man och det är jag som har skulder.
Enda dom frågat om huset var när jag sökte skuldsanering om det inte fanns möjlighet för min man att hjälpa mig genom att belåna huset. Förklarade då att vi hade kollat dem möjligheten men att det inte fanns tillräckligt med utrymme.
Så att dom ska komma och utmäta hans egendom är långsökt! Du har ju ändå flyttat därifrån en gång.
Men som andra skrivit så är det bättre att lägga korten på bordet...

Jag kommer chansa med att göra en överklagan, känner att jag inte har något att förlora på det! Har läst igenom beslutet oxh allt igen och får inte ihop dera uträkning med allt. Ta med allt som har med bil osv göra skriva utförligt och riktigt osv och hopps det går vägen! Har räknat på maj månad hade haft 1500 knappt de kvar om jag betalt men känner at
Dom har väl räknat in att du får underhåll osv?

Bilen lär inte vara av relevans för en överklagan.

Är det så att du tänker uppge en hyra trots att du inte ska betala någon och använda det till att betala lån med och därav ditt överskott vid utmätning ?
Det spelar ju ingen roll hur de fördelar vem som ska betala vad. Det räknas ju på vad de har för gemensamma kostnader och inkomster.

Jag hade löneutmätning i flera år...Min man äger huset vi bor i plus en bil som är värd lite mer...kfm har ALDRIG haft tanke på att kolla dom sakerna. Dom står på min man och det är jag som har skulder.
Enda dom frågat om huset var när jag sökte skuldsanering om det inte fanns möjlighet för min man att hjälpa mig genom att belåna huset. Förklarade då att vi hade kollat dem möjligheten men att det inte fanns tillräckligt med utrymme.
Så att dom ska komma och utmäta hans egendom är långsökt! Du har ju ändå flyttat därifrån en gång.
Men som andra skrivit så är det bättre att lägga korten på bordet...
Ok! Skönt att läsa! Kommer ringa kf imorgon och kolla om de finns något smidigt att skriva om det nu skulle hända! Så fort jag fått fram de och jag kan sätta hans saker i säkert så kommer jag berätta då vet jag att det endast är jag som kan lösa detta. De borde ju kunna räkna ut förbehållsbeloppet med så jag vet!

Japp det har dom, vet inte hur jag ska bevisa att jag inte fått det men får väl skriva ut konto utdrag och från försäkringskassan

Gör allt du kan för att skaffa bevis för att du inte fått ersättningar dom räknat med att du fått, om allt du skrivit hittills stämmer så låter det ju som att dom gjort fel i beräkningen och då borde det vara värt att överklaga. Du kan ju inte få mer än avslag och då vet du ju det och har ny information att gå vidare med inför vad du ska ta för nästa steg. Kan inte din särbo/sambo intyga något också?

Ok! Skönt att läsa! Kommer ringa kf imorgon och kolla om de finns något smidigt att skriva om det nu skulle hända! Så fort jag fått fram de och jag kan sätta hans saker i säkert så kommer jag berätta då vet jag att det endast är jag som kan lösa detta. De borde ju kunna räkna ut förbehållsbeloppet med så jag vet!

Allt du skriver är väldigt osammanhängande, du har liksom inte uppgett en rak linje i vad som har orsakat det ena eller andra. Om du har sökt skuldsanering baserat på att du bor ensam med barn och fått inledande och sedan inte kunnat betala en månad och nu fått avslag. Då gör du nog ett misstag genom att bli sambo mitt i den processen, det hade ju varit bättre om din sanering vunnit laga kraft och om du sedan bestämmer dig för att bli sambo efter det sökt omprövning.

Det känns som att du strular till det för både dig själv och den du ska bli sambo med, det är som sagt lite svårt att förstå helheten här och därmed svårt att hjälpa dig med råd.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp