Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avslag inledande skuldsanering

Fick idag avslag på min inledande skuldsanering. Hade hoppet så högt ställt på att få igenom det denna andra gång. Allt föll på plats, men har en tvist gällande ett lån där vi nått förlikning. Personen skickade in fordran när jag fanns med i PoIt och hennes namn och summa står med i min skuldsammanfattning. Men min handläggare verkar ha uppfattat det som att det är en skuld som kommer att dyka upp framöver och då finns ej befog att ge mig sanering och ha skuld parallellt att betala. Vilket hade varit helt rätt om det stämde, men vi har ju gjort upp om detta lån och jag tog tom med det i min ansökan. Plus att min vän även skickade in fordran med korrekt belopp. Känns som handläggaren inte förstått sambandet i detta utan tror det gäller en annan person och skuld. Har dock skrivit en överklagan och skickat till KF idag. Får se hur Tingsrätten ställer sig. Har skuld på 1,2 miljoner pga spelskulder. Men detta nämndes ej som skäl till avslag. Har varit spelfri 2 år och genomgått behandling.

Hade löneutmätning innan, så inväntar på att den kommer starta from marslönen igen.
Någon som överklagat och vunnit mot KF? Känns som låga odds. Så mkt oro och ångest efter att ha fått beskedet och jobbat på överklagan.
Tar gärna emot lite pepp i all denna ångest! ;)

Senast ändrad:
Två frågor .

1. Kunde inte handläggaren frågat dig om denna skuld innan hon avslutade ärendet?

2. Hur kunde handläggaren missat att skulden funnits ifrån början?

3. När i processen fick du det här avslaget, innan betalplanen?

Två frågor .

1. Kunde inte handläggaren frågat dig om denna skuld innan hon avslutade ärendet?

Det där var tre frågor

Jag hade en liknande situation. Överklagade, fick avslag, sökte igen och fick direkt godkänt.

Två frågor .

Ja hon borde bett om klargörande om hon inte förstod hur det låg till. Nu upplever jag det som att miss I kommunikationen ställt till det.

Hur hon missade detta kan jag inte förklara. Jag har varit helt öppen och ärlig om allt. Svarat på alla frågor jag fått för att få med allt.

Ja detta var innan betalplanen. Fick inledande den 10 januari och gick nu bara och väntade på betalplanen. Men tji fick jag. I sammanställningen av alla skulder står skulden med min väns namn och rätt belopp. Så detta känns lite rörigt.

Första gången jag sökte hade jag bara varit spelfri några månader och fick avslag pga det. Det tog jag bättre än detta, då jag inte kan släppa att det känns som en miss. Men Tingsrätten går väl säkert på deras linje , då det verkar svårt att vinna över dem. Får bli en ny ansökan igen tänker jag.

Ja hon borde bett om klargörande om hon inte förstod hur det låg till. Nu upplever jag det som att miss I kommunikationen ställt till det.

Hur hon missade detta kan jag inte förklara. Jag har varit helt öppen och ärlig om allt. Svarat på alla frågor jag fått för att få med allt.

Ja detta var innan betalplanen. Fick inledande den 10 januari och gick nu bara och väntade på betalplanen. Men tji fick jag. I sammanställningen av alla skulder står skulden med min väns namn och rätt belopp. Så detta känns lite rörigt.

Första gången jag sökte hade jag bara varit spelfri några månader och fick avslag pga det. Det tog jag bättre än detta, då jag inte kan släppa att det känns som en miss. Men Tingsrätten går väl säkert på deras linje , då det verkar svårt att vinna över dem. Får bli en ny ansökan igen tänker jag.
Det framgår av beslutet varför du fått avslag, vad var anledningen?

Det framgår av beslutet varför du fått avslag, vad var anledningen?
Att jag riskerar att få in en ytterligare skuld under pågående sanering, vilket talar emot skuldfrihet och rehabilitering. Men skulden hon talar om finns redan med på listan över befintliga skulder och kommer inte dyka upp som gubben i lådan. Gäldenären skickade bla in skulden efter annons i PoIt.

Nu kommer löneutmätning starta igen efter uppehåll from den 11 januari. Kickar den igång automatiskt eller görs ny inkomstutredning efter så kort uppehåll? Någon som vet?

Tänker även på om någon vet hur lång tid ca det kan ta att få svar från Tingsrätten gällande min överklagan? Inväntar det svaret och tänker sedan ansöka på nytt direkt igen om det blir avslag. Tredje gången gillt ;)

Tänker även på om någon vet hur lång tid ca det kan ta att få svar från Tingsrätten gällande min överklagan? Inväntar det svaret och tänker sedan ansöka på nytt direkt igen om det blir avslag. Tredje gången gillt ;)
Jag har haft med tingsrätten att göra i andra ärenden och min uppfattning är att de är väldigt tillmötesgående, speciellt om du har bra underlag som styrker dina påståenden. Dom brukar vara lösningsorienterade när det kommer till ekonomiska tvister (eller andra tvister, brottmål är ju lite annorlunda). Hoppas dom lyssnar på dig. Lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp