Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avsäga mig arv eller begära arv oöverlåtbart

Beklagar den svåra situationen och att du har en närstående som befinner sig nära livets slut.

Hur länge har du varit fri från ditt spelberoende? En skuldsanering sker ju under ett par år. Nu vet vi inget om det kommer gå igenom snabbt eller om du får vänta / söka om.
Om ditt arv löser dina skulder innebär det att du kan bygga upp ett eget arv och föra vidare till dina barn, eller hur?

Angående fastigheten, hur nära anknytning har du och dina syskon till den?
Det är ju så att i många fall är en försäljning av en fastighet rätt ur synpunkt att förhindra en dålig stämning som kan uppstå mellan syskon när alla ska dra sams.
Tro mig det kan uppstå hätska diskussioner om rent ut sagt löjliga grejer som har med fastigheten att göra under lång tid.
Det kostar också pengar att dela på en fastighet som underhåll och dylikt. Alla i syskonskaran kanske inte kan dela lika.

Frågan är om ett sådant avtal mellan syskon är vattentätt. Det kan också leda till rättsliga följder och ses som undanhållande.
Ni bör givetvis ta hjälp av juridisk expertis för att säkerställa att det inte kan leda till rättsliga följder.

Beklagar, extremt olycklig situation...

Jag förstår verkligen att din far inte vill att egendomen med företag, mark, lokal, verksamhet osv tvingas säljas till att betala dina spelskulder, speciellt om dina syskon vill ha kvar gården och företaget.

Brott eller ej, jag hade skrivit på, avsagt mig arvet och levt med konsekvenserna, spelar ingen roll vad det innebär.

Hade inte kunnat leva med att allt som föräldrarna någonsin arbetat för går till att betala mina spelskulder hos KFM. Inte heller att utsätta syskonen för den bördan.
Nu pratar de väl bara om TS del av arvet? Inte allas. En gård + företag borde vara värt en bra bit över 1.2 mille. Att göra livet bättre för sina tre barnbarn borde väl vara prio för TS pappa kan jag tycka.

Beklagar, extremt olycklig situation...

Jag förstår verkligen att din far inte vill att egendomen med företag, mark, lokal, verksamhet osv tvingas säljas till att betala dina spelskulder, speciellt om dina syskon vill ha kvar gården och företaget.

Brott eller ej, jag hade skrivit på, avsagt mig arvet och levt med konsekvenserna, spelar ingen roll vad det innebär.

Hade inte kunnat leva med att allt som föräldrarna någonsin arbetat för går till att betala mina spelskulder hos KFM. Inte heller att utsätta syskonen för den bördan.
Jag känner detta också men det handlar om en så stor tillgång att det förmodligen täcker mina skulder och blir över ändå.. mot att leva med skulder och inte kunna ge mina barn en framtida trygghet då de också blir lottlösa.

jag har föreslagit att avsäga mig arvsrätt och skriva in mina barn i mitt ställe men det vill han inte utan han vill till fullo förlita sig på att jag får skuldsanering samt att mina syskon delar ut min del vid sidan av när min skuldsanering är klar.

jag kanske aldrig får skuldsanering och vet inte hur mina syskon skulle kunna hålla undan mina pengar om de i förtid bestämmer sig för att sälja. Ingen av dem har intresse av att driva verksamheten utan är mest intresserade av bostadshuset och tillhörande lokaler

Är det en annan utgångspunkt om man avstår arvsrätt innan dödsfallet eller menar du att det också kan betraktas som oredlighet och därmed är grund till ett nekande?

jag har inte fått skuldsanering ännu. Precis skickat in min ansökan.

kommer det fram att du frivillig avsagt sig tillgångar som kunde löst en del/alla dina skulder, så kan du nekas saneringen om du är i inledningsfasen och har du redan fått sanering när det uppdagas, så kan den överprövas och avslutas.

Säg till din pappa att skriva överlåtelseförbud på din del i testamentet istället och begränsa det till att inte gälla dina syskon. På så sätt så kan de köpa ut dig om de vill.

Nu pratar de väl bara om TS del av arvet? Inte allas. En gård + företag borde vara värt en bra bit över 1.2 mille. Att göra livet bättre för sina tre barnbarn borde väl vara prio för TS pappa kan jag tycka.
Ja exakt, som jag skrev i tidigare svar skulle min del förmodligen kunna täcka mina skulder och bli över. Jag har bra relation med mina syskon men att lägga denna börda på dem kan leda till oförutsägbara konflikter i framtiden och jag vill inte göra mina barn lottlösa.

jag vill främst att min pappa ska bli frisk och få leva många år till. Är så ledsen att han tänker på att lösa detta i den situation han är i nu.

Jag känner detta också men det handlar om en så stor tillgång att det förmodligen täcker mina skulder och blir över ändå.. mot att leva med skulder och inte kunna ge mina barn en framtida trygghet då de också blir lottlösa.

jag har föreslagit att avsäga mig arvsrätt och skriva in mina barn i mitt ställe men det vill han inte utan han vill till fullo förlita sig på att jag får skuldsanering samt att mina syskon delar ut min del vid sidan av när min skuldsanering är klar.

jag kanske aldrig får skuldsanering och vet inte hur mina syskon skulle kunna hålla undan mina pengar om de i förtid bestämmer sig för att sälja. Ingen av dem har intresse av att driva verksamheten utan är mest intresserade av bostadshuset och tillhörande lokaler
Tror du att du kan deala med din syskon? Om vi säger att det handlar om så mycket pengar och du har 1.2 miljoner i skuld.

Kanske fråga om alla går med på att du endast tar emot 1 0.000 som går till dina skulder och dom får resten.

Säg att det rör sig om 6 miljoner, delvis 1.5 miljon per skalle.

Du tar 1 200.000 och du delar ut dina övriga 300.000 på 100.000kr per syskon.

Du får 300.000kr mindre, dom får 100.000 kr mer. då har dom ju ett ekonomiskt skäl till att tacka ja.

Eller om du tar emot 1 miljon så du endast har 200.000 i skulder kvar. Och dom får resten, 200.000 kan ni förmodligen amortera bort relativt snabbt om båda jobbar hårt för det.

Om du själv säger att du inte litar på att dina syskon förvaltar dom pengarna åt dig så ska du nog försöka följa den magkänslan. Jag hade litat på mina syskon med pengarna, men den situation är ju olika för alla utan att döma någon

Tror du att du kan deala med din syskon? Om vi säger att det handlar om så mycket pengar och du har 1.2 miljoner i skuld.

Kanske fråga om alla går med på att du endast tar emot 1 0.000 som går till dina skulder och dom får resten.

Säg att det rör sig om 6 miljoner, delvis 1.5 miljon per skalle.

Du tar 1 200.000 och du delar ut dina övriga 300.000 på 100.000kr per syskon.

Du får 300.000kr mindre, dom får 100.000 kr mer. då har dom ju ett ekonomiskt skäl till att tacka ja.

Eller om du tar emot 1 miljon så du endast har 200.000 i skulder kvar. Och dom får resten, 200.000 kan ni förmodligen amortera bort relativt snabbt om båda jobbar hårt för det.

Om du själv säger att du inte litar på att dina syskon förvaltar dom pengarna åt dig så ska du nog försöka följa den magkänslan. Jag hade litat på mina syskon med pengarna, men den situation är ju olika för alla utan att döma
Beklagar den svåra situationen och att du har en närstående som befinner sig nära livets slut.

Hur länge har du varit fri från ditt spelberoende? En skuldsanering sker ju under ett par år. Nu vet vi inget om det kommer gå igenom snabbt eller om du får vänta / söka om.
Om ditt arv löser dina skulder innebär det att du kan bygga upp ett eget arv och föra vidare till dina barn, eller hur?

Det är ju så att i många fall är en försäljning av en fastighet rätt ur synpunkt att förhindra en dålig stämning som kan uppstå mellan syskon när alla ska dra sams.
Tro mig det kan uppstå hätska diskussioner om rent ut sagt löjliga grejer som har med fastigheten att göra under lång tid.
Det kostar också pengar att dela på en fastighet som underhåll och dylikt. Alla i syskonskaran kanske inte kan dela lika.

Frågan är om ett sådant avtal mellan syskon är vattentätt. Det kan också leda till rättsliga följder och ses som undanhållande.
Ni bör givetvis ta hjälp av juridisk expertis för att säkerställa att det inte kan leda till rättsliga följder.
Ja

Tack för ditt svar. Vi är alla uppvuxna på gården det handlar om, dock har vår pappa aldrig låtit oss i vuxen ålder vara insatta i verksamheten eller vilka pengar och tillgångar som finns i den. Det vill han göra nu men att jag då ska avsäga mig mitt. Han säger att det finns pengar att driva den vidare några år, det ska finnas pengar att plocka ut, möjlighet att sälja skog. Vi vet också att han har pengar i aktier och fonder samt att han skapat ett bolag ihop med sin bror efter att han sålt sin del av ett företag för att kunna investera. Men jag vet i faktiskt inte hur mycket pengar det rör sig om i rena pengar, tror gården kan värderas upp emot 12-15 milj. Men på min pappa låter det som om allt kommer behöva säljas pga mig. Han har ett speciellt sätt och har aldrig kunnat berömma oss barn eller se det goda i oss, våran uppväxt är inte helt fri från konflikter. Dock vill han vårt bästa ekonomiskt.

Känns osmakligt att tänka på detta men är rädd att detta kan vara min enda chans till skuldfrihet om min pappa inte tar sig igenom sin sjukdom så att jag hinner få skuldsanering. Är rädd för att stå där utan arvsrätt och sedan inte få skuldsanering pga att jag avsagt mig arvsrätten.

En tanke jag har, är du får förtida arv redan idag, sedan förhandlar du med alla borgenärer för att avsluta skulden till så lågt belopp som möjligt. Eller till ett belopp så du kan betala betala ifrån din lön du möjligen har.

Förutsätter det finns likvider hos din pappa till det vilket det kanske finns.

Förstår din far inte alls sugen ge en enda krona till blodsugande bankerna :)

På detta sätt löser sig iaf problemet med fastigheten och även ditt problem, och sker under ordnade former, sedan får du ju tag i ditt stora problem med spelproblemet också.

Avsäga sig arvet går väl också men dyker det upp till ytan vilket jag har svårt tro men finns en möjlighet, finns ju inget automatiskt för det utan är ju om man börjar läsa i en bouppteckning, vet jag om varken KF eller borgenär gör.

Men en skuldsanering är nog problematisk om det dyker upp som många sagt.

I vilket fall som helst bör hur ni än gör prata med en jurist i detta fall.

Senast ändrad:
Beklagar situationen med din pappa. Jag tycker du bör kontakta en jurist i detta fallet som kan vägleda och ge råd.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp