Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avida frågar var pengarna kommer ifrån (lösa lån)

Balanzia ringde upp mig på arbetet och frågade varifrån pengarna kommit till det lån som Northmill löste åt mig där för 1 mån sedan.

De måste ju veta då att pengarna kommer från Forex. Svara och fråga om krediten finns kvar.

Nja, de kan möjligen eftersöka den informationen genom att göra en transaktionsförfrågan, men normalt sett så ser de väl inte avsändaren på en bankgirobetalning. Om det vore så enkelt att det alltid syntes vem pengarna kom ifrån så skulle man inte behöva krångla så mycket med jobbiga OCR-nummer.

Så frågan är, om jag säger att pengar kommer från en annan lån, kan de avsluta automatisk min kredit?

Ja det är klart att de kan avsluta en kredit som du inte längre utnyttjar, om de vill det. Hur skulle det annars fungera, skulle de vara tvingade att ha dig som kund i all evighet bara för att du har blivit beviljad kredit en gång? Precis som att du har friheten att välja att inte vara kund hos dem längre så är det klart att de får välja bort dig som kund om de vill...

Inte supernytt men några år. Det är pga peningtvättlagen, för att förhindra att svarta pengar kommer in i systemet.
Att dom frågar när man öppnar konton eller tar lån är jag van vid men frågasätta ursprunget när man i förtid lösa ett lån var nytt

Det är helt normalt och jag blir inte förvånad om alla börjar fråga.
Jag löste konsumentkredit förra veckan och dom ville ha underlag var pengarna kom ifrån.
Många nöjer sig om man bara svarar muntligt, men annars är det inga problem att skicka in beviset

Att dom frågar när man öppnar konton eller tar lån är jag van vid men frågasätta ursprunget när man i förtid lösa ett lån var nytt

Wästgöta finans frågade när jag löste in mitt lån hos dem. Jag svarade att jag hade sålt lite aktier och så var det inte mer med det. De måste väl fråga. Att de egentligen är intresserade tror jag knappast, så man kan nog svara lite som man vill.

Det handlar om att dom är tvingade att fråga pga penningtvätt!

Frågar dom så har dom ryggen fri!

Konstigt Nordea inte sa något när jag fick in 80 000kr för några månader sen :facejoy::facejoy:

men jag förstår , tack :)

jo men om alla banker frågar om större summor som ska användas kommer man ju inte kunna använda pengarna om man inte har en förklaring av vad pengarna kommer ifrån. Sen nöjer sig banken med vilken förklaring som helst bara de kan pricka av att de gjort vad de är skyldiga att göra. Konstigt att de ens frågar när Forex gör betalningen men kan ju vara så att de tror att den kommer via Forex och inte från Forex.
Det är i alla fall därför de frågar för att de är skyldiga enligt lag sen kan man ju tycka vad man vill om det.

https://www.swedishbankers.se/fakta...-maaste-banken-staella-fraagor-penningtvaett/

Om de är på ditt bankkonto redan är de redan vita.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp