Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avbryta skuldsanering

Omprövar borgenär och sanering avbryts får dem dock räkna ränta från skuldsaneringsinledningen. Men det är ju högst oklart om man faktiskt kan avbryta en skuldsanering själva. Så omprövar man pga förmögenhet så misstänker jag att man får betala in skulderna som dem såg ut innan skuldsaneringen? Också blir det 0 att betala i betealplanen tills saneringen är slut?

Det borde vara så ja.

Vad händer om jag slutar att betala enligt min betalningsplan, och Kronofogden beslutar om att avbryta min skuldsanering? Tas noteringen om skuldsanering bort då? får jag någon ny anmärkning för att jag ej betalat skuldsaneringen enligt plan? För ett alternativ skulle ju kunna vara att jag slutar betala, och sedan så fort skuldsaneringen avbryts så betalar jag in hela skuldbeloppet.

Vad händer om jag slutar att betala enligt min betalningsplan, och Kronofogden beslutar om att avbryta min skuldsanering? Tas noteringen om skuldsanering bort då? får jag någon ny anmärkning för att jag ej betalat skuldsaneringen enligt plan? För ett alternativ skulle ju kunna vara att jag slutar betala, och sedan så fort skuldsaneringen avbryts så betalar jag in hela skuldbeloppet.
Om din skuldsanering avbryts pga försummelse, så får borgenärer rätt att räkna dröjesmålsränta precis som om du inte haft någon skuldsanering om jag inte missminner mig.
Misstänker att det även kan bli betalningsanmärkning.

Om du avbryter din sanering i förtid el får den upphävd kommer du att få tillbaka ALLA dina skulder inkl räntor/dröjsmålsräntor. Avrådes bestämt om du inte plötsligt blivit mångmiljonär.

Vänta och kolla om du har borgenärer som tar upplysning på dig efter deklarationen om någon månad först skulle jag kanske göra?

Så antingen omprövar du, borgenärerna omprövar eller så följer du betalplanen och hoppas du klarar dig i mål utan omprövning.

- Omprövar du att betala alla skulder så får du garanterat avbryta saneringen och betala 100% av alla skulder
- Omprövar borgenärerna så får du garanterat avbryta saneringen och betala 100% av alla skulder
- Omprövar ingen så betalar du bara till betalplanens slut och sen är du klar.

KFM lägger sig inte i utan omprövning och anmärkningen ligger kvar i 5 år oavsett.

Om du enligt betalplanen ska betala ex 30% totalt av dina skulder så hade jag bara följt betalplanen och se hur det blir.

Tänkter jag fel här?
- Om jag har 2 miljoner i skulder och får skuldsanering
- Jag får in 3 miljoner så jag täcker alla skulder
- Jag ska betala 30% på betalplanen, totalt 700.000

Då finns det väll ingen idé att ompröva själv?

Antingen får jag betala alla skulder för att borgenärerna omprövar, vilket ändå är exakt samma utfall som om jag själv hade omprövat.
Eller så omprövar ingen och jag kommer i mål på 700.000 kr istället för 2 miljoner+ ränta

Det är väll kanske den enda gången jag inte skulle ompröva vid inkomstökning. Om jag får en inkomst som täcker alla skulder och räntor. För då har jag bara något att förlora på att ompröva själv, vill borgenärerna ha sina pengar får dom själva komma fram till att omprövning behövs, gör dom inte det så betalar jag totalt 30%, får 1.3 miljoner rabatt + räntan och behåller mina miljoner.

Finns det någon som helst poäng att själv ompröva i detta läge? Jag ser bara nackdelar om man har så man täcker 100% av alla lån och räntor att ompröva själv

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp