- Meddelanden
- 579
- Mottagna reaktioner
- 206
- Poäng
- 407
Jag hade en skuld på ca 16 000 kr på väg till Kfm, försökte få svar från Kfm om de skulle utmäta våran lägenhet (och däremot blir hela familjen lidande och min sambo fly förbannad!) Pratade med många olika personer på Kfm om det och ingen kunde säga säkert att lägenheten INTE skulle utmätas. Till slut hjälpte de mig att prata med en av deras jurister och jag tror vi pratade minst en timme, han var jättebra på att förklara hur systemet fungerar. grejen är den att jag har 77 000 kr i privat pensionssparande hos Swedbank och jag ville veta om Kfm kan ta av dem pengarna först men juristen sa att det mest troliga är att de inte rör de pengarna utan utmäter lägenheten. Jag sa då att jag tycker att det är helt absurt att för en relativt liten skuld på 16 000 kr ska vi behöva sälja vår lägenhet men att 77 000 kr ska ligga på banken! Han höll med men sa att tyvärr kan han inte garantera att lägenheten inte utmäts.
Nu lyckades jag övertala borgenären (kände mig så ovärdig av att be och böna men jag var desperat verkligen) att gå med på en avbetalningsplan (igen, för jag kunde inte hålla den jag fått pga alldeles för högt månadsbelopp som jag inte klarade av) och de gick med på det. Mitt livs kanske mest desperata samtal men jag berättade att vår lägenhet riskerar att utmätas och det skulle slå enormt hårt mot min familj.
Jag hade ju ansökt om dispens hos Skatteverket att få ta ut min pension men de beviljade inte det, jag överklagade men nekades igen! Det var tydligen inte tillräckligt "ömmande" omständigheter, helt j* sjukt!!!!!
Men jag undrar om du ev har ngt privat pensionssparande och kan ansöka om att ta ut hela eller delar av det? kan ju vara värt, man kan få ett nej men beviljas det så hjälper det kanske dig att reda ut ekonomin???
Ajdå
shit vad jobbigt, låter jätte konstigt ju.Nej, jag har inger pensionsspar tyvär. Ringde KF idag och hon jag pratade med sa att det absolut sista de gör är att mäta ut bostaden . Kändes bra men blir lite förvirrad om hur det verkligen är. ..
Skriver på mobilen och den gör sina egna stavningar... hoppas att det blir begripligt iaf