Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Arv vid skuldsanering: Hur påverkar val av laglott min skuldsanering?

Har skuldsanering och min riktiga pappa har gått bort så är särkullebarn.
Vill inte förlora min sanering men vilket val på testamentet måste jag välja så det blir rätt.
- Godkännande av testament med förbehåll för din laglott
eller
- Bekräftelse på att du tagit del av testamentet samt påkallar jämkning för utfående av din laglott.

Någon som vet?

Det säkraste är att bekräfta att du tagit del av testamentet och påkalla jämkning för att få ut din laglott, då förlorar du inga rättigheter. Godkänner du testamentet riskerar du annars att anses ha avstått. Valet i sig påverkar inte skuldsaneringen, utan det är om du faktiskt får ut arv som kan få betydelse.

Så här står det under de två valen.

Under valet - Godkännande av testament med förbehåll för din laglott
Står det: Vill du påkalla jämkning av testament för utfående av din laglott, men att testamentet i övrigt ska bli juridiskt gällande i förhållande till dig, bör du underteckna detta alternativ

Under valet - Bekräftelse på att du tagit del av testamentet samt påkallar jämkning för utfående av din laglott.
Står det: Vill du påkalla jämkning av testamentet för utfående av din laglott utan att avstå från möjligheten att närmare utreda omständigheterna vid testamentets tillkomst eller föra klandertalan, bör du underteckna det alternativ. Klandertalan ska inkomma till domstolen inom sex månader från delgivning annars blir testamentet gällande.

Såg att du inte fått så mycket svar och eftersom jag inte har kunskap inom detta ämne så kopierade jag in dina frågor till ChatGPT. Fick svaret:

Som särkullbarn har du alltid rätt till din laglott, men hur du formulerar dig spelar roll – särskilt vid skuldsanering.

Väljer du ”godkännande av testamentet med förbehåll för din laglott” så godkänner du testamentet men begär inte ut laglotten nu, vilket normalt är det säkrare alternativet om du vill undvika att skuldsaneringen påverkas.

Väljer du ”bekräftelse … samt påkallar jämkning för utfående av din laglott” innebär det att du aktivt kräver ut laglotten, och det kan räknas som en ekonomisk förbättring som riskerar omprövning av skuldsaneringen.

För att inte riskera saneringen är alternativ 1 oftast rätt val – men kontrollera alltid med Kronofogden eller jurist innan du skriver på.”

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp