Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Arbetsnarkomanens löneutmätning

Lever man inte på existensminimum när man har löneutmätning.
Jag hade nog satsat på skuldsanering istället

Räknar han att vara klar 2028 så är inte sanering aktuellt dock. Men på 1.1 M så måste minst 50000 in i månaden så har en känsla att han räknat lite fel

En löneutmätning på ish 900k går troligtvis betydligt fortare än en löneutmätning på ish 1,2m så enbart därför
Det är ju sant, men frågan är om den uträkning Du gjort stämmer, det kräver hög lön isf. Dröjsmålsräntan är ju lite högre än den ränta Du har idag.

Får ju räkna med på att det du betalar in varje månad delas på alla så dem större lånen får mer procent vilket göra att på vissa finns det en stor risk att du inte ens täcker räntan på så då ökar dem kraftig varje månad. Jag hade 800k där betalade in 12k varje månad men varje månad så ökade skulden ändå med 8000 då jag inte täckte räntan så då må ha en jävla lön om det ska gå ner i belopp
Därav jag valt att försöka klara det största lånet utanför löneutmätningen då det gör att inte större delen av löneutmätningen går till att betala ner det.

minsta som kan dras är ungefär 15000 från ordinarie jobb sen 10-25tusen varje månad från extrajobb så länge som jag har extrajobb , så det går stadigt neråt

Med en årsinkomst på lite över 600 är inte skuldsanering superaktuellt dels om det går o klara med löneutmätning snabbare än en skuldsanering och dels känns det inte som att en 25 åring med extrajobb är kvalificerad insolvent märker jag däremot om några månader att det inte går neråt vilket det bör göra, eller om jag skulle bli av med extrajobb så får jag söka skuldsanering då men så länge det ser ut att finnas möjlighet att klara det snabbare än 5-6år (som skuldsanering tar) på egen hand känns det extremt dumt att ens söka skuldsanering

Därav jag valt att försöka klara det största lånet utanför löneutmätningen då det gör att inte större delen av löneutmätningen går till att betala ner det.

minsta som kan dras är ungefär 15000 från ordinarie jobb sen 10-25tusen varje månad från extrajobb så länge som jag har extrajobb , så det går stadigt neråt
Säg att du betalar in 32.000 då är det 17 med räknat från extra jobbet då är det 3 år på bara kapitalet men beroende på vilka lån du har så är det inte ovanligt med 15% ränta om det är lite dröjsmåls ränta med. Så skrev att du räknade med att vara klar till 2028 det kommer inte hända på dem beloppen.
Är det någon månad du inte kan jobba extra och "bara" 15 k betalas in så kommer det typ bara täcka räntor.
Tror du får räkna om lite så du inte bli besviken sen bara för du ska nog räkna med att 10-20k går bara till ränta på 1.2 M i lån varje månad så det över det blir till kapital. Tror vi snackar 7-8 år här och det är om du kan jobba så mycket extra varje månad med.
Men är ju lite beroende på hur många och vilka lån det är med

Säg att du betalar in 32.000 då är det 17 med räknat från extra jobbet då är det 3 år på bara kapitalet men beroende på vilka lån du har så är det inte ovanligt med 15% ränta om det är lite dröjsmåls ränta med. Så skrev att du räknade med att vara klar till 2028 det kommer inte hända på dem beloppen.
Är det någon månad du inte kan jobba extra och "bara" 15 k betalas in så kommer det typ bara täcka räntor.
Tror du får räkna om lite så du inte bli besviken sen bara för du ska nog räkna med att 10-20k går bara till ränta på 1.2 M i lån varje månad så det över det blir till kapital. Tror vi snackar 7-8 år här och det är om du kan jobba så mycket extra varje månad med.
Men är ju lite beroende på hur många och vilka lån det är med
Det är beräknat i kronofogdens skuldprognos då skrivit in en 3e del av det beloppet jag betalat in hittils då inte allt hamnat där än ca 450k har hamnat , om jag inte släpper detta lån på 330 kan jag räkna med ungefär hälften av det jag betalat in i månaden hittils o får då fram om jag skriver in 17000 som är mindre än hälften av vad jag betalat in hittils i månaden så borde jag få fram ungefär hur lång tid det kommer ta att betala av 900k i den takt jag gör nu så står det november 2027 enligt deras prognos. Räknar jag extremt konservativt med att bara få in 5000 från extrajobb i snitt när det i själva verket är ett snitt på betydligt mer därifrån så får jag ändå fram enligt deras prognos juni 2031 vilket fortfarande gör att det tar lika lång tid som skuldsanering skulle ta därav väljer jag att kämpa vidare istället för att sticka huvudet i sanden och ge upp, och väljer att tro att det kommer vara färdigt någon gång mellan 2027 och 2029

Senast ändrad:
Det är beräknat i kronofogdens skuldprognos då skrivit in en 3e del av det beloppet jag betalat in hittils då inte allt hamnat där än ca 450k har hamnat , om jag inte släpper detta lån på 330 kan jag räkna med ungefär hälften av det jag betalat in i månaden hittils o får då fram om jag skriver in 17000 som är mindre än hälften av vad jag betalat in hittils i månaden så borde jag få fram ungefär hur lång tid det kommer ta att betala av 900k i den takt jag gör nu så står det november 2027 enligt deras prognos. Räknar jag extremt konservativt med att bara få in 5000 från extrajobb i snitt när det i själva verket är ett snitt på betydligt mer därifrån så får jag ändå fram enligt deras prognos juni 2031 vilket fortfarande gör att det tar lika lång tid som skuldsanering skulle ta därav väljer jag att kämpa vidare istället för att sticka huvudet i sanden och ge upp
Men ju mer som kommer in går inte bara att dubbla beloppet det blir fel. Pengarna ska delas så säg att du har 10 lån varje månad så 2-3 av dem täcker inte räntan för dem för dem får en liten del bara då kommer dem att öka varje månad istället för att minska vilket gör att dem kommer då öka varje månad tills det att dem andra lånen är betalda.

Skuld prognosen blir inte rätt där inne, jag hade utmätning stod att jag skulle vara klar 2036(?) men i själva verket så ökade skulden med 8000 varje månad så varje månad flyttades det fram hur lång tid det skulle ta trots att jag betalade in det jag skulle. Tror inte prognosen ta hänsyn till att räntan inte blir täckt på alla lån och att dem då ökar istället för att minska.

Men du verkar säker på din sak så önskar dig lycka till och hoppas det går bra, ville bara ge dig en heads up om att jag tror "du" räknat väldigt fel :)

Varför skulle inte kf skuldprognoss vara ganska säker.
Varje år försvinner en större summa pga deklaration skatteåterbäringen.

Iomed att min inledande skuldsanering inte gick igenom pga ojämn inkomst gör jag ett nytt försök med löneutmätning, har idag betalat in 6 av 16 skulder som var med i utmätningen innan skuldsaneringen med pengarna som då inte gick till skuldsanering denna månaden, inom någon månad lär resterande skulder jag hadde innan ansökan hamna med i löneutmätningen och löneutmätning starta igång igen, samt att de pengarna jag lagt på skuldsaneringen betalas in till borgenärerna så gör jag ett eget försök att slå 5 årsplanen igen .fick inledande i mars i år 2025 så målet är att stå skuldfri senast mars 2030

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp