Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Arbetsmarknadsutbildning, ansökning och ersättning?

Det handlar inte om att curla honom, det handlar om att jag vill veta hur saker funkar och vilka vägar som finns, som stöd för mig i dialogen med honom och när jag ställer krav på honom.

Sin kontakt med arbetsgivare, myndigheter och andra får han såklart sköta själv, det är inget jag vare sig kan eller vill sköta åt honom, men jag tycker det känns rimligt att jag använder mina 25 års erfarenhet av att vara vuxen till att stötta och vägleda.
Tycker det låter rimlig. Man blir bara lite undrande när han är 22 år och det har gått 4 år sedan han borde varit klar med gymnasiet. Har han blivit bekväm? Han får alla sina behov tillgodosedda bara han håller sig borta från arbete och studier, låter det som.
Många föräldrar som hamnat i den fälla och sitter med vuxna barn som aldrig vill lämna boet för de har blivit bekväma. Men föräldrarna ser inte detta.

Hade en kollega en gång som år efter år plågade oss med berättelser om de 2 vuxnas barn "kamp" för att komma ut i arbetslivet och vi alla såg två vuxna barn som levde bekväma liv på sina föräldrars bekostnad. Pappan började närma sig pensionen och de två vuxna barnen hade ännu aldrig haft ett arbete och bodde bekväm i föräldravillan.

Men förstår att man som förälder vill hjälpa.
Kanske en hjälp på vägen och oberoende är att han skriver in sig som inneboende i bostaden och får en hyra han ska betala? Då får han gå till soc, som ju ställer krav på arbetssökande/studier.

Senast ändrad:
Tycker det är bra att du engagerar dig i din sons framtid. Kan finnas tusen olika orsaker till varför vissa unga vuxna inte är motiverade att plugga. Borde finnas fler yrkeslinjer på gymnasiet för alla är inte teoretiskt lagda och alla kommer inte vilja söka till universitet efter gymnasiet.
Har din son någon diagnos?
Hoppas det löser sig för honom med lite stöttning.

Tycker det är bra att du engagerar dig i din sons framtid. Kan finnas tusen olika orsaker till varför vissa unga vuxna inte är motiverade att plugga. Borde finnas fler yrkeslinjer på gymnasiet för alla är inte teoretiskt lagda och alla kommer inte vilja söka till universitet efter gymnasiet.
Har din son någon diagnos?
Hoppas det löser sig för honom med lite stöttning.
Det finns många yrkesutbildningar på gymnasiet idag och numera ger de möjlighet att läsa högskoleförbetendade om man vill och praktik har alla. Men tyvärr får dessa väldigt lite uppmärksamhet i media o många föräldrar o ungdomar har förutfattade meningar om dem.
Har själv en dotter som går yrkesprogram på gymnasiet
Så lyft dessa,program och diskutera dem i t ex nyhetsmorhon. Tror inte många vet att de ger högskoleutbildning osv. Kunskapen är för dålig helt enkelt. Fler borde välja dem en bra inkörsport till somnarjobb o extrajobb under gymnasietiden o efter gymnasiet

Tycker det låter rimlig. Man blir bara lite undrande när han är 22 år och det har gått 4 år sedan han borde varit klar med gymnasiet. Har han blivit bekväm? Han får alla sina behov tillgodosedda bara han håller sig borta från arbete och studier, låter det som.
Många föräldrar som hamnat i den fälla och sitter med vuxna barn som aldrig vill lämna boet för de har blivit bekväma. Men föräldrarna ser inte detta.

Hade en kollega en gång som år efter år plågade oss med berättelser om de 2 vuxnas barn "kamp" för att komma ut i arbetslivet och vi alla såg två vuxna barn som levde bekväma liv på sina föräldrars bekostnad. Pappan började närma sig pensionen och de två vuxna barnen hade ännu aldrig haft ett arbete och bodde bekväm i föräldravillan.

Men förstår att man som förälder vill hjälpa.
Kanske en hjälp på vägen och oberoende är att han skriver in sig som inneboende i bostaden och får en hyra han ska betala? Då får han gå till soc, som ju ställer krav på arbetssökande/studier.

Han har en ADHD-diagnos sedan barnsben och en lång historia av bristande motivation och hemmasittande. Han började om gymnasiet efter första året och gick därför ut ett år senare, men det har ju ändå blivit några år utan vettig sysselsättning efter det. Ett tag gick han i ett program kopplat till Arbetsförmedlingen/kommunen och det fungerade ganska bra, men lämnade det för att börja plugga på Komvux, vilket han gjorde ett tag. Tyvärr höll det inte, åtminstone delvis för att det inte funkade med distansstudier och så mycket eget ansvar för genomförandet. Han säger själv att han behöver plugga något på plats, att han vill ha en utbildning för att kunna komma igång och jobba och bli självständig och att han tror att lastbilschaufför skulle passa honom, efter ett studiebesök hos utbildningsföretaget. Så jag hoppas att det kan bli av.

Han har en ADHD-diagnos sedan barnsben och en lång historia av bristande motivation och hemmasittande. Han började om gymnasiet efter första året och gick därför ut ett år senare, men det har ju ändå blivit några år utan vettig sysselsättning efter det. Ett tag gick han i ett program kopplat till Arbetsförmedlingen/kommunen och det fungerade ganska bra, men lämnade det för att börja plugga på Komvux, vilket han gjorde ett tag. Tyvärr höll det inte, åtminstone delvis för att det inte funkade med distansstudier och så mycket eget ansvar för genomförandet. Han säger själv att han behöver plugga något på plats, att han vill ha en utbildning för att kunna komma igång och jobba och bli självständig och att han tror att lastbilschaufför skulle passa honom, efter ett studiebesök hos utbildningsföretaget. Så jag hoppas att det kan bli av.
Låter tufft för honom!
När man söker arbetsmarknadsutbildning ska man ange varför man tror att utbildningen kommer att öka ens möjlighet till en anställning. Tycker det du skriver kan läggas i underlaget som arbetsförmeldingen använder när de ska välja vilka de anser har mest behov av utbildningen.
Lastbilschaufför ute på gatorna och motorvägen och någon som kan ha problem med koncentrationen bakom ratten och ibland bristande impulskontroll (utgår från de jag själv känner med diagnosen) ...jag är skeptis till att det är rätt yrke. Det är ju ett väldig ansvarsfull yrke.

Kanske be chatGPT ge förslag på lämpliga yrken och utbildningar till dessa, utifrån att det ska vara ett praktisk yrke och övriga förutsättningar när det gäller din son?

"

Låt AI ta fram din karriärplan till jobb"​

Förstår era problem!
Har själv en hemmasittande son som snart har hunnit bli 27 år. Utan utbildning (har ändå med nöd och näppe gymnasieexamen), ingen arbetslivserfarenhet, kämpar med ångest, depression mm men har stått i kö i flera år för utredning, ingen försörjning. Inget körkort heller och vi bor i en liten håla som i princip utesluter många jobb om man inte har körkort och bil.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp