Så sant. Måste kontrollera när det sista blanka försvinner.Japp , bara o försöka härda ut till de blanka försvinner. Stenkört med dem tyvärr.
Jag tror också de får info från andra källor. Sjukt att man får ha ett så icke transparent system. Har synliga lån hos Santander (usel ränta), SEB och Big Bank (ok ränta) och Nordea (bra ränta). Kanske borde jag prata med Nordea när läget är bättre. Har alltid skött lånet där.Jag tror att det är många faktorer som avgör, bl a så gäller det att inte hamna i en för "bra" grupp, då blir man sämst i klassen. Sedan tror jag att UC får information från inkassobolag mm, de vill ju inte redovisa öppet hur deras system beräknar. Tror också att det spelar roll vilka typer av krediter och var man har dem påverkar betyget, i mitt fall synliga krediter; Bank Norwegian, Collector, Santander, Entercard o s v, inte något låneinstitut med vettig ränta, vilket i sej blir ett moment 22, varför får man inte lån i en "normal" bank? Tror också att UC tar med de upplysningar som inte visas i upplysningen i sin beräkning, kanske de värderar en UC från Lendo som något sämre än en från en enskild bank? Sedan så tror jag också som lök på laxen att deras beräkningar "buggar" i vissa ytterlighetsfall, som exempelvis när man tjänar mycket och inte har några tillgångar.
Dessvärre känner jag likadant många dagar. Det är så sjukt.Det jag hatar mest med det där förbannade systemet är att man är helt fast med skitlån pga betalningsanmärkningar som härstammar från skulder som är betalda sedan länge tillbaka. 2 år istället för 3 hade ju varit betydligt rättvisare. Att låta det finnas i systemet under 3 år leder ju bara till att man försöker lösa sina skulder med ytterligare skitlån.
Är så jävla trött på det här. Det händer ofta att man inte ens vill vakna längre.
Har någon av er fått vettigt svar från UC någon gång eller hänvisar de bara till affärshemligheter? Kan det verkligen vara ok att affärshemligheter är viktigare än personlig integritet? Enligt vilken lagstiftning får de göra detta?
Jag har varit i kontakt med datainspektionen om det där, deras svar: "UC är ett kreditupplysningsföretag och får inom sin verksamhet bl.a. lämna råd t.ex. i form av ”kreditbetyg”. Det framgår bl.a. av 2 § kreditupplysningslagen.".
Jag hade fler frågor om det verkligen var tillåtet att inte vara öppen med vad som ingår i betyget mm, men fick bara svaret ovan.
Detta svar fick jag från UC när jag frågade vad som bestämmer mitt kreditbetyg:
När Kreditbetyget beräknas så tar den hänsyn till all information i din kreditupplysning. Information som kreditengagemang (antal, belopp, utnyttjandegrad), anmärkningar (antal, belopp, ålder), inkomst, civilstånd, fastighetsinnehav mm.
Informationen i kreditupplysningen vägs samman och jämförs med övriga personer över 18 år i Sverige. Resultatet ger en indikation på risken att få en betalningsanmärkning på 12 månaders sikt. Alla personer över 18 år har en risk att hamna på obestånd, en del har en väldigt liten risk medan andra har en högre risk, det är den risken som en kreditgivare ska förhålla sig till vid en kreditbedömning.
Det är dock viktigt att poängtera att Kreditbetyget inte tar hänsyn till dig som person utan beräknas utifrån den informationen som vi har tillgång till.
Ja det har du rätt i har inte tänkt på det tidigare. Jag kanske ska fråga igen för att se om jag får samma svar.Fast där "glömmer" de ju t.ex. jämförelsegrupperna de använder.