Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ansökan om skuldsanering med hjälp av budget och skuldrådgivning

Funderar på att ansöka om skuldsanering och har kontakt med en på budgetrådgivningen, men han vill att jag fyller i en fullmakt för att han ska kunna hjälpa mig på bästa sätt, måste man det? Jag är fullt kapabel till att fylla i allt själv, så känns så utelämnade på något sätt? Kan han inte hjälpa mig att kolla igenom ansökan när jag fyllt i allt, utan fullmakt? Är det någon som har haft kontakt med dom inför skuldsaneringsansökan och vet mer vad som gäller? Frågan ligger ute i en annan tråd med där jag fått svar men vill bara få lite mer tips och info från någon som också varit i kontakt med en handläggare där.

Kommer inte ihåg att jag skrev under en fullmakt. Men dem hjälpte mig med min, och dem är med på min ansökan så dem blir informerade.

Jag skrev under en fullmakt så att budget och skuldrådgivaren kunde inhämta den information som behövdes för att kunna sammanställa min ansökan. Var också fullt kapabel till att göra detta själv men där och då kändes det tryggt att få all hjälp jag kunde få - och det gick ju bra.

Rekommenderar att skriva under fullmakten och låta dom göra ansökan. KFM ser det som positivt om ansökan kommer via skuldrådgivare, eftersom man anses ha tagit professionell hjälp för sina skulder.
Om du sen vill komplettera ansökan med ex personligt brev så går det att posta in i senare skede. Delvis om du vill lägga till saker som du tror är positivt för din skälighet. Sökt hjälp, förklara vad du gjort för att betala på skulder, mer ingående kring brytpunkter, detaljer som påvisar att du är insolvent, förklara bakgrund till skulderna bättre etc.

Jag gjorde så. Skickade in ansökan via kommunen. Men ville förklara lite mer ingående kring att hur insolvent jag var, vad jag gjort för att betala mina skulder, brytpunkter, förhandlat med banker om betalplaner, hur jag nyttjat krediten på senare tid enbart för att ha mat på bordet och tak över huvudet och att det inte gått till onödigt konsumerande, hur jag sökt hjälp etc. Fokuserade mer på den allmänna delen av "allmän skälighet" i brevet då skuldsanering är en helthetsbedömning av all information som man presenterar.

Men själva ansökan lät jag min handläggare på kommunen skicka in bara för att få bocka i dessa 2 rutor. Då de anses som positivt när dom är ibockade. Att man sammarbetat väl med handläggare och i processen hette det i beslutet. Tydligen en del av skäligheten

1727883825765.png

Kommer inte ihåg att jag skrev under en fullmakt. Men dem hjälpte mig med min, och är med på min ansökan så dem blir informerade.

Rekommenderar att skriva under fullmakten och låta dom göra ansökan. KFM ser det som positivt om ansökan kommer via skuldrådgivare, eftersom man anses ha tagit professionell hjälp för sina skulder.
Om du sen vill komplettera ansökan med ex personligt brev så går det att posta in i senare skede. Delvis om du vill lägga till saker som du tror är positivt för din skälighet. Sökt hjälp, förklara vad du gjort för att betala på skulder, mer ingående kring brytpunkter, detaljer som påvisar att du är insolvent, förklara bakgrund till skulderna bättre etc.

Jag gjorde så. Skickade in ansökan via kommunen. Men ville förklara lite mer ingående kring att hur insolvent jag var, vad jag gjort för att betala mina skulder, brytpunkter, förhandlat med banker om betalplaner, hur jag nyttjat krediten på senare tid enbart för att ha mat på bordet och tak över huvudet och att det inte gått till onödigt konsumerande, hur jag sökt hjälp etc. Fokuserade mer på den allmänna delen av "allmän skälighet" i brevet då skuldsanering är en helthetsbedömning av all information som man presenterar.

Men själva ansökan lät jag min handläggare på kommunen skicka in bara för att få bocka i dessa 2 rutor. Då de anses som positivt när dom är ibockade. Att man sammarbetat väl med handläggare och i processen hette det i beslutet. Tydligen en del av skäligheten

Visa bilaga 4327
Okej, då är det kanske det bästa ändå! Tack för svaret!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp