Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ansöka om skuldsanering.

1. Dem kan utmäta Avanza också.
2. Verkar inte vara en fråga
3. Nej din sambos skulder räknar man inte på. Hen förväntas stå för halva kostnaden.
4. Ja dem vill ha underlag på kostnaderna. Jag fick skicka in både bolån och avgifts avier.

1. Dem kan utmäta Avanza också.
2. Verkar inte vara en fråga
3. Nej din sambos skulder räknar man inte på. Hen förväntas stå för halva kostnaden.
4. Ja dem vill ha underlag på kostnaderna. Jag fick skicka in både bolån och avgifts avier.
3. Nej, inte hälften, utan i proportion till inkomsterna.
4. De begärde inte in några underlag för min man. Jag berättade för honom hur mycket bolånet och driften kostar och han skrev in siffrorna.

3. Nej, inte hälften, utan i proportion till inkomsterna.
4. De begärde inte in några underlag för min man. Jag berättade för honom hur mycket bolånet och driften kostar och han skrev in siffrorna.
4. Är olika för alla ibland vill dem se ibland inte. Men att skriva mer än vad det är så får du nog avslag sen om du har oturen att dem kollar

4. Är olika för alla ibland vill dem se ibland inte. Men att skriva mer än vad det är så får du nog avslag sen om du har oturen att dem kollar
Precis. Jag/vi fick skicka in kopia på hyreskontraktet innan vi fick inledande skuldsanering.

För mig kollade dom inte hyran. Hade lika gärna kunnat säga 3000kr mer än jag betalar. Tvivlar starkt på att någon borgenär kontaktar hyresvärden och frågar.
Men sen är det ju det att om KFM begär underlag för att hyran man sagt stämmer innan dom godkänner så är det bara glömma skuldsanering för lång tid framöver. Visst hade det vart nice med några extra tusenlappar i månaden, men inte på bekostnad av risken att tappa många år som skuldsatt.

Känner att det lika bra göra bort sina 5 år på rätt grunder utan risk, förhålla sig till reglerna, så är man klar, skuldfri och har inget att oroa sig för.

Det va som fan. Trodde det ingick en noggrann utredning om man skulle få inledande.
Nu har jag som sagt haft ett återfall, men kanske man ska testa ändå.
Skuldsanering handlar om rehabilitering ... dvs man bör ha "nyktrat till" i sitt beteende när man söker. Om du spelade bort dina 60k för 2 månader sedan är du inte nykter. Du borde då istället ägna tid åt att skapa alla förutsättningar för att inte falla dit igen på spel. För ... vad kommer du att göra under de två månader då du får behålla hela din inkomst om du fortfarande inte har gjort upp med ditt spelmissbruk?

Så ... hur attraktivt och smart det än låter att slänga in ansökan på rull hos KFM så är min rekommendation att inte göra det. Utan att börja fundera och adressera ditt missbruk och få en bra grund att stå på. Och detta speciellt om du avser använda spelmissbruk som orsak till din skuldsättning.

Skuldsanering handlar om rehabilitering ... dvs man bör ha "nyktrat till" i sitt beteende när man söker. Om du spelade bort dina 60k för 2 månader sedan är du inte nykter. Du borde då istället ägna tid åt att skapa alla förutsättningar för att inte falla dit igen på spel. För ... vad kommer du att göra under de två månader då du får behålla hela din inkomst om du fortfarande inte har gjort upp med ditt spelmissbruk?

Så ... hur attraktivt och smart det än låter att slänga in ansökan på rull hos KFM så är min rekommendation att inte göra det. Utan att börja fundera och adressera ditt missbruk och få en bra grund att stå på. Och detta speciellt om du avser använda spelmissbruk som orsak till din skuldsättning.
Mycket klokt inlägg. Just ordet ”rehabilitering” glöms bort i de flesta trådarna om skuldsanering.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp