Anmärkning + Bolån

Hej.
Någon som fått bolån beviljat med anmärkning på t.ex. BlueStep och nån annan bank som kan förklara hur det gick till?
Alltså vad hade ni i inkomst, Hur stort va lånet och vad fick ni för ränta?

Har haft Bluestep, dock inte för betalningsanmärkningar utan för mycket blancolån så det var enda banken som beviljade. Fick en snittränta på runt 8% (baseras på inkomst) och landade därför på runt 9500 i månaden. Bolånet låg på runt 1,6 miljoner vill jag minnas. Missar du en betalning första året kan de ta lägenheten. Du ska dessutom när du har köpt boendet själv bekosta en värdering av en utvald mäklare (ca 2000:).

Ren ocker och de äger dig. Bästa dagen i mitt liv var när SEB tog över bolånet när jag hade betalat bort en del blanco! Till SEB betalar jag idag ca 5500 varav nästan hälften är amortering. De 9500 som Bluestep fick varje månad var ca 8800 enbart räntekostnader. Tragiskt!

Vi har Bluestep, inte heller pga anmärkningar, utan på höga blanco (som vi nu blivit av med) samt även att maken är egen företagare. Vi har bolån på 2miljoner o ränta på 4,90. Tycker ändå att Bluestep har fungerat bra, de är trevliga att ha att göra med omän ganska sega på att göra klart ansökan... Så i klorna har jag aldrig känt mig, vi skulle förmodligen få bättre ränta nu hos ngn av de vanliga bankerna, men jag orkar inte ta mig an den processen av allt det innebär, så vi betalar glatt (eller nåja, inte så glatt med dock..) räntan som för oss ändå inte är skyhög...

Ni kan säkert få 1,90 hos en bank nu när blanco försvunnit....Skillnaden mot 4.90 är 60.000 kr per år!!

Jo vi är medvetna om det, dock har vi mina svärföräldrar boendes i ett annat hus på tomten, så ändrar vi bank nu måste de också in i processen och det finns det inte ork till just nu, så vi vet att vi förlorar på det, men så får det vara just nu men tack för omtanken...:)

Nä det måste ju va bättre att slänga bort över 5k i månaden än att orka ta itu med problemet.

eller hur visst måste det! Det kan ju finnas hur många anledningar som helst, men den största är att då måste vi dra in svärföräldrarna i hela karusellen, då banker vill ha alla boende skrivna på lånen, de var lite givmildare mot det förut, men nu är de stenhårda. Jag vet att vi inte kommer få över svärisarna på bolånen då båda är över sjuttio, och jag vill heller inte att de ska stå på vårt huslån! Så ja, vi får stå över detta ett tag. Så det är inte bara att ”ta tag i problemet” utan det finns en mycket längre story bakom som jag inte tänker dra här då det inte har med ämnet att göra öht. Ts undrade hur Bluestep var som bank, samt att h*n ville veta räntor på lånet. Det enda jag inte kunde svara på var ang anmärkning... over and out

Ta det inte personligt jag reagerade bara på det du skrev. ”Att du förmodligen skulle få bättre ränta nu om du gick till banken”. Gör inga förhastade antaganden bara om vad du tror om banken. Jag skulle åtminstone sätta upp ett möte med ett par banker och förklara situationen och se om dom kan lösa situationen på ett smidigt sätt. Vad är det värsta som kan hända liksom?

Ursäkta men jag förstår inte. Varför måste svärföräldrarna vara skrivna på lånen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp