Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Angående skuldsanering och eventuell omprövning

Hej gänget!

Min skuldsanering tar slut i november i år. Jag har skött allting fläckritt och vill givetvis inte fucka upp detta nu på målrakan.

Jag har läst mycket här på forumet och tycker mig ha en rätt bra bild kring när det är läge att ansöka om omprövning på grund av förändrad ekonomi. Mitt fall sticker dock ut lite från mängden då det inte handlar om förändrad månadsinkomst eller annat vanligt förekommande. Jag har under de senaste 4 åren tjänat ungefär lika mycket varje år, runt 300 000 kr. Det vanligaste är väl att borgenärerna tar kreditupplysningar i början av året för att se att inga stora inkomstförändringar skett, och eftersom att jag legat stadigt på samma så har allt löpt på friktionsfritt.

Nu till min oro: jag är inte helt säker på vad den totalt inkomsten blir för föregående år, men det ser ut att landa på strax över 400 000 kr. En rätt stor ökning från tidigare år. Anledningen till detta är dels en sen decemberlön från 2023 som betalades ut i januari 2024 samt att företaget jag jobbar på gick i konkurs. Statlig löngegaranti klev då in och betalade ut min lön under 3 månader samt innestående semesterlön. Detta var ett ansenligt belopp i sammanhanget. Eftersom att jag inte visste hur det skulle bli med jobb framöver så gjorde jag inget åt saken då. Nu med facit i hand så fick jag ett jobb direkt med samma lön som tidigare. Jag har alltså inte börjat tjäna väsentligt mycket mer i månadslön, men när sammanfattningen av mitt löneår fastställs så ser det ut så på grund av ovan nämnda anledning.

Vad säger experterna här, vad borde jag göra? Det står att handledningsstiden hos Kronofogden för omprövning är minst 5 månader vilket gör att det inte är många månader kvar innan jag går i mål, men är det korrekt väg att gå så skickar jag givetvis in den direkt. Går det annars att ha en dialog med Kronofogden och förklara allt detta – skulle de ha någon förståelse och kunna neka borgenärernas eventuella omprövning? Eller är jag helt enkelt körd för att inte ha gjort en omprövning direkt när jag fick in semesterlönen på cirka 70 000 kr?

Tack!

Bara för du tjänat mer så betyder det inte att dom hade fått så mycket mer pengar . Jag omprövade när jag tjänade 84 000 kr mer förra året och fick avslag just för att förbehållsbeloppen gått upp rejält. Sen har vår hyra gått upp och 1500 kr på 3 år nu ! Sen även förskolan gått upp en slant ! Dom räknade ut att jag skulle betala 2070 kr mer per månad men det ansågs för liten ökning för att ändra planen . Så allt är relativt ! Men jag kommer med ligga över 100k detta året ! Min 3 åriga plan går ut i juli !

Är du osäker ompröva. Annars låt bli

Bara för du tjänat mer så betyder det inte att dom hade fått så mycket mer pengar . Jag omprövade när jag tjänade 84 000 kr mer förra året och fick avslag just för att förbehållsbeloppen gått upp rejält. Sen har vår hyra gått upp och 1500 kr på 3 år nu ! Sen även förskolan gått upp en slant ! Dom räknade ut att jag skulle betala 2070 kr mer per månad men det ansågs för liten ökning för att ändra planen . Så allt är relativt ! Men jag kommer med ligga över 100k detta året ! Min 3 åriga plan går ut i juli !
100 k mer än förregående år eller från beslut?

Ytterligare en fråga har dykt upp: finns det några nackdelar med att ansöka om en omprövning, eller är det alltid av godo för en själv? Mig veterligen så kollar aldrig Kronofogden ens konto under pågående skuldsanering, endast inför – är det något som ändras vid en omprövning? Alltså, går de då in på ens konto och kollar alla transaktioner bakåt i tiden?

Räkna ut om man skulle gå på mina siffror idag så skulle blivit 3504 kr mer att betala på 104k i löneökning sedan beslut ! Blir inte så jättemycket mer att betala fast lönen ökat ! Just med förbehållsbeloppen ökat och andra utgifter tex hyra !

Räkna ut om man skulle gå på mina siffror idag så skulle blivit 3504 kr mer att betala på 104k i löneökning sedan beslut ! Blir inte så jättemycket mer att betala fast lönen ökat ! Just med förbehållsbeloppen ökat och andra utgifter tex hyra !
Det kan räcka för en beviljad omprövning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp