Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Angående skattejämkning. Får jag mindre tillbaka?

Men dina lån har väl minskat under 2024 vilket leder till att du betalar mindre i räntor och får mindre belopp att dra av för? Alltså mindre att få tillbaka. Du ska inte jämföra mellan olika år såvida du inte tagit på dig nya lån.

Men snälla någon, vad är det du inte förstår? Du skattar exakt lika mycket oavsett om du jämkar eller får tillbaka en gång om året. Det är någonting annat i din inkomst som gör att du skattat olika mellan åren -semesterersättning, avkastning från värdepapper, etc etc etc. Det är exakt samma beräkning oavsett om du jämkar eller inte.
Det är ingen större skillnad alls. Är det inte konstigt att jag får 1000kr/mån extra. När jag inte jämka fick tillbaka 25.000 på skatten.

Men dina lån har väl minskat under 2024 vilket leder till att du betalar mindre i räntor och får mindre belopp att dra av för? Alltså mindre att få tillbaka. Du ska inte jämföra mellan olika år såvida du inte tagit på dig nya lån.
Nej det har inte ändrat, eller väldigt lite. Typ 1000kr.

Nej ord som vinst och förlust är inte relevanta när man jämkar. Dessutom är inget inkomstår det andra likt. Lön, ändrade skattesatser, ändrade avdrag/ersättningar mm mm påverkar den slutliga skatt man blir påförd.
Det vet jag också. Men det är i princip oförändrat. Hur kan det göra att jag får hela 12000kr mindre tillbaka?

ska ringa dom på måndag

Nej du har inte förlorat en krona, du har fått ut mer netto varje månad i stället för en klumpsumma
Totalt sett fick jag 25.000kr när jag inte jämka 2023. 2024 med i princip samma utgångsläge så fick jag 1000kr/mån extra på lönen, alltså 12.000kr. Hur kommer det sig?

Det är alltså hälften så mycket.

Inrapporterade räntor stämmer? Kan ju va nån som inte rapporterat in.
Nej ränteutgifter är samma 2023 och 2024. Vad förstår inte folk? Lönen är densamma.

2023 fick jag tillbaka 25.000kr på skatten. 2024 när jag jämka fick jag 1000kr/mån extra, plus att jag var tvungen att betala tillbaka 2000kr.

Något som inte kan stämma? Får ta och ringa dom på måndag.

Totalt sett fick jag 25.000kr när jag inte jämka 2023. 2024 med i princip samma utgångsläge så fick jag 1000kr/mån extra på lönen, alltså 12.000kr. Hur kommer det sig?

Det är alltså hälften så mycket.

Du får fråga skatteverket. Det beror inte på jämkning

Okej jag får göra det. Kan vara något jag missat. Inkomsten var lite högre, det kanske gör sånt stor skillnad i skatt.
Märkligt hur det helt plötsligt fanns skillnader i deklarationen...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp