Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Angående missbrukad kredit

Hej!

Ett par frågor bara gällande "missbrukad kredit".

Jag drog på mig lån i ett väldigt tempo för ca 2 år sedan, innan dess aldrig lånat en krona. Hade noll förståelse för vad saker innebar och får stå mitt kast nu som många andra här.

Under det kommande året hamnade en hel del hos inkasso, där min okunnighet trodde att så länge jag undviker KF är allt lugnt. Riktigt så var det ju dock inte, i och med att flera rapporterade just missbrukad kredit. Detta är jag ännu ej riktigt klok på vad det exakt innebär och tänker jag frågar här, då svaren här brukar vara bättre än allt man kan googla sig till.

1. Vad är skillnaden på missbrukad kredit och en ren betalningsanmärkning?
2. Ligger en missbrukad kredit alltid kvar i fem år?
3. Påverkas ens kreditbetyg hårdare av att den missbrukade krediten är "ny i protokollet". Dvs, ju längre tid som passerar, så blir betyget ändå bättre trots att den/de prickarna finns kvar?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker mig ha väldigt mycket bättre förutsättningar än många andra här, men ändå har alla typ bättre betyg än mig, haha. Dvs, har ganska hög inkomst och numera få synliga lån på UC, med endast två förfrågningar på UC kvar dessutom. Således drar jag slutsatsen att just de missbrukade krediterna är det som skjuter betyget rakt upp i himlen?

Tackar ödmjukast!

Misskött kredit ligger kvar i 36 månader
Missbrukat konto i 24 månader
Ovannämnda är anmärkningar man får när skulder lämnas över till inkasso till skillnad från de andra betalningsanmärkningarna man får via utslag (alltså en skuld har skickats till kf och inte betalats inom 10 dagar efter signering av betalningsföreläggande)
Misskött kredit och missbrukat konto syns på Uc men inte på andra upplysningar som Creditsafe

Alla anmärkningar som syns på din Uc påverkar din kreditvärdighet negativt.

Skulle säga att en missbrukad kredit är värre om du ska söka nya krediter då det visar bankerna att du inte skött dina åtagande hos andra banker. om jag inte minns fel så ligger den i 3 år men syns bara av banker som rapporterar in missbrukade krediter.

Ja du lär väl få automatavslag hos de flesta om du har missbrukade krediter oavsett vad du har i inkomst/belåning. Det är väl Bluestep/Svea som kanske kan ens bemöda sig att titta på det. Men i detta låneklimat så är de flesta rätt restriktiva i sin utlåning.

(Såg att Myra och jag skrev Samtidigt :))

Vad har du för uc? Vad är ganska hög lön och få synliga lån?

Tack gänget! Det enda jag då undrar är om en ny missbrukas kredit påverkar lika mycket på betyget som en som legat där i 2,5 år?

Jag har över 30% på Kreddy 520k lön / 140k synliga lån/krediter Inget hos kf ska sägas, eller har någonsin haft något där.

Såklart ingen monsterlön, var inte det jag menade. Men ser ändå hela tiden folk med 150k mindre i lön och betydligt högre synliga lån som verkar få samlingslån och har relativt låg procent på sin UC
1f605.png

Ja givetvis då det visar att du i närtid inte kan sköta dina bankåtaganden.
sen har väl de flesta bankerna regler att bara det finns en missbrukad kredit så = automatavslag oavsett inkomst etc.

Tack gänget! Det enda jag då undrar är om en ny missbrukas kredit påverkar lika mycket på betyget som en som legat där i 2,5 år?

Jag har över 30% på Kreddy 520k lön / 140k synliga lån/krediter Inget hos kf ska sägas, eller har någonsin haft något där.

Såklart ingen monsterlön, var inte det jag menade. Men ser ändå hela tiden folk med 150k mindre i lön och betydligt högre synliga lån som verkar få samlingslån och har relativt låg procent på sin UC
1f605.png

En i närtid påverkar mer än en gammal, banker kommer givetvis ha lägre intresse för att låna ut pengar till någon som misskött sig senaste månaderna..

Det är ovanligare med missbrukad kredit än betalningsanmärkning. Förstår inte riktigt varför man har två saker när man kan nöja sig med en.
Men missbrukad kredit ser lite värre ut Ja.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp