Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Andra hälft ska flytta in till min lgh

Har nu drygt ett år kvar av min skusan, och min andra hälft (distförhållande), ska nu flytta in till mig, dock ska hon inte betala någon hyra.
Vad är troligt scenario när hon skriver sig hos mig?, behöver jag lämna in en omprövning ändå och säga att hon inte kommer bidra med hyra?

Har nu drygt ett år kvar av min skusan, och min andra hälft (distförhållande), ska nu flytta in till mig, dock ska hon inte betala någon hyra.
Vad är troligt scenario när hon skriver sig hos mig?, behöver jag lämna in en omprövning ändå och säga att hon inte kommer bidra med hyra?
Och säga att hon inte bidra med hyran kommer inte hjälpa dig det kommer ändå räknas på att hon står för sin del vare sig hon gör det eller inte

1723731703132.png

Ingen ide att riskera något med så kort tid kvar. Bara att lämna in omprövning så fort hon är skriven på adressen så har du ryggen fri.

Det är 6 månaders tid att hantera ansökan. Vilket innebär att av detta dryga året som återstår så får du i värsta fall en annorlunda betalplan de sista kanske 6 månaderna.
Blir omprövningen nekad (vilket jag inte tror) så behåller du bara samma betalplan sista halvåret.

Eftersom hon inte kommer betala hyra så kommer det dock räknas ändå som att hon delar på kostnaderna och det blir mycket dyrare för dig sista tiden.
Därav är min rekommendation att vänta med att hon flyttar in tills ett halvår före din skuldsanering tar slut om ni kan vänta på det. Så när omprövningen hanteras är din skuldsanering redan avslutad eller så är det max 1 betalning kvar som blir korrigerad.

Man korrigerar inte retroaktivt på en betalplan pga detta.

Har hon högre eller lägre inkomst än dig, eller ingen inkomst alls? Nya beräkningen tar ju hänsyn till att ni är två i hushållet och proportionering utifrån era inkomster.

Varför ska hon inte betala för sig?

Varför ställer du en sån fråga?, varför är det intressant för dig att veta det ?
Finns väl massor av olika konstellationer, hur personer löser sin egen ekonomi, en kan ju stå för hyra och den andra för andra saker , ex bil och matkostnader som exempel.

Senast ändrad:
Det är väl bara skicka in om omprövning, hon räknas med oavsett om hon betalar eller ej.

Varför ställer du en sån fråga?, varför är det intressant för dig att veta det ?
Finns väl massor av olika konstellationer, hur personer löser sin egen ekonomi, en kan ju stå för hyra och den andra för andra saker , ex bil och matkostnader som exempel.
Så kan man göra, det är inget kfm bryr sig om, sambon med sin inkomst kommer räknas med och räknas då som hen står för sin andel av bostadskostnaden.

Ställde frågan för det kan vara relevant, tex om hon inte har någon inkomst eller går på CSN.

Men är det som du beskrev att hon inte betalar hyra för att hon betalar mat så är det ju bara ert sätt att dela på utgifterna och det kommer ändå räknas som att hon står för sin andel av era gemensamma utgifter (dvs boendet och hushållsutgifter enligt normalbeloppet).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp