Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Allt om Tradera & Blocket!

Man kan ju faktiskt tjäna sig en trevlig hacka på dessa två sajter. Inte så att man blir miljoner men ett par kronor kan man tjäna.

Har nu äntligen startat upp mitt konto på Tradera igen och har lite frågor. Jag har t.e.x. ett par nya skor. Adidas som är för små.

Jag ser att det finns cirka 2.000 skor (herr) Adidas på Tradera. Utav dessa 2.000 annonser har 12 (!!) fått ett bud. Dvs vi pratar om en promille utav totalen.

Ni som håller till på Tradera, är det så svårt att sälja saker där? Eller är det just att kläder/skor går trögt? Dela gärna med er utav vad ni säljer på Tradera och vad man kan lägga ut där.

Tycker det var segt att sälja på tradera fast jag har i och för sig inte sålt nåt på länge där det samma gäller blocket så där har jag inte någon åsikt.

Tradera tar ut en avgift när man säljer något medan blocket numera är gratis att sälja på det gäller dock inte alla kategorier men många såvitt jag vet och med reservation för att de kan ha börjat ta betalt igen men blocket slopade avgifter för sina annonser för inte så länge sedan.

Sedan kan man sälja gratis på facebook i olika grupper fast nackdelen där är att man inte når ut till lika många som via tradera och blocket då man i många fall aktivt ska bli medlem i en grupp för att kunna sälja och använder man marketplace så är den väl ofta begränsad till närområdet från var man bor har jag för mig.

Jag har rensat bland kläderna och skor och sålt för 5000kr senaste 3 månader, allt via Tradera. Så nog går det att sälja där. Just nu är det lite trögt pga julen och nyår, men efter årsskiftet kommer det garanterad igång igen. Letade själv efter skor och varje gång har buden gått upp rejält så jag inte längre varit intresserad. Så även skor säljs bra.

Känns som att försäljning via diverse Facebooksidor och Marketplace har ökat markant till Traderas nackdel.

Man kan ju faktiskt tjäna sig en trevlig hacka på dessa två sajter. Inte så att man blir miljoner men ett par kronor kan man tjäna.

Har nu äntligen startat upp mitt konto på Tradera igen och har lite frågor. Jag har t.e.x. ett par nya skor. Adidas som är för små.

Jag ser att det finns cirka 2.000 skor (herr) Adidas på Tradera. Utav dessa 2.000 annonser har 12 (!!) fått ett bud. Dvs vi pratar om en promille utav totalen.

Ni som håller till på Tradera, är det så svårt att sälja saker där? Eller är det just att kläder/skor går trögt? Dela gärna med er utav vad ni säljer på Tradera och vad man kan lägga ut där.
Jag säljer och köper mycket på Tradera. Problemet med just skor/kläder är det dåliga andrahandsvärdet samt för skor så kan fraktkostnaden bli rätt hög.
Ett tips är att inte lägga ett för högt utgångspris för då drar presumtiva köpare öronen åt sig…

Känns som att försäljning via diverse Facebooksidor och Marketplace har ökat markant till Traderas nackdel.
Nja, men skillnaden är stor när man kan skicka inom hela EU. Samt är marketplace fullständigt värdelös när man skal söka efter något. Det går inte att filtrera. En annan fördel är att Tradera även erbjuder betalningstjänster i nästan alla former. Så nog känner jag inte att Marketplace tagit över från Tradera. Däremot konkurrerar de till stor del med blocket som jag anser har försämrats avsevärd.

Jag har genom åren sålt en hel del på Tradera, vilket funkat bra. Lägger alltid ett lågt utgångspris, som 1 kr eller 49 kr.
Det brukar locka budgivare och slutpriset landar allt som oftast på några hundra (vilket är helt ok för de kläder och prylar jag lagt ut).

Det som stör mig mest och som skrämmer köpare är frakten, som blir nån 50-lapp. Jag kan tycka att Tradera, som köper så mycket frakt av t ex PostNord, borde kunna förhandla till sig ett bättre pris. Det har de säkert gjort, men stoppar mellanskillnaden i egen ficka.

Nja, men skillnaden är stor när man kan skicka inom hela EU. Samt är marketplace fullständigt värdelös när man skal söka efter något. Det går inte att filtrera. En annan fördel är att Tradera även erbjuder betalningstjänster i nästan alla former. Så nog känner jag inte att Marketplace tagit över från Tradera. Däremot konkurrerar de till stor del med blocket som jag anser har försämrats avsevärd.
Jag är mer inne på alla sälj-grupper inom ens närområde. Det är stor aktivitet i alla fall i Sthlmsområdet, finns massa olika grupper plus alla skänkes-grupper.
Jag har varit väldigt aktiv som köpare och säljare på Tradera mellan 2003-2010 och märkte sen en försämring och att tradera höjde sina avgifter tror jag bidrog till det.
Det kan också vara smaksak, att de (vi) som är mer bekväma av oss hellre gör en snabb affär på Facebook och hämtar varan samma dag om man så vill än hålla på med att lägga bud och vänta. Det kan också bero på var man bor, i mindre tätorter eller landet så är det svårare så klart att köpa nåt och hämta samma dag inom en radie på 5 km.
De senaste tre åren har jag fått via Facebook köksbord med stolar, hyllor, annan inredning, böcker helt gratis alltihopa. Har sålt en Nort face jacka (Marketplace) samt lite andra jackor (Marketplace) busskort och lite annat,

Har även sålt genom Sellpy. Det smidiga med dem är att de sköter allt, men de tar också bra betalt för det. Får behålla 40 % upp till 500 kr och därutöver 70 %. Sen små avgifter för att beställa kasse hem (för att skicka in allt) samt 10 kr per annons… men ja, det positiva är ju att mina gamla kläder får ett nytt hem och jag får några kronor tillbaka…

Enkelt att sälja, men dyrt jämfört med marketplace

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp