Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Allt går åt helvete, hur fördelas pengarna, är det efter storlek på skuld?

Min fru och jag sitter med skulder upp till öronen ca: 1,3 milj där nästan 900k av hennes och 1 miljon av mina ligger hos kronofogden. Vi har haft utmätning på lönen i 5 års tid utan att det minskar någonting, snarare har det ökat trots all dom tar. Av mej har dom tagit ca 130000 under året. Men nu har dom tagit beslut att utmäta vårat hus och gjort en värdering till drygt 800k +50 -100k, vi har lån på 400k så det blir ju ett övervärde i det hela. Men dessa pengar ska väl fördelas till samtliga sökande både på min och min frus skulder (18st)? Med min uträkning så kan det ju inte ge mycket till varje sökande. Hur fördelas pengarna, är det efter storlek på skuld? Och kommer övervärdet att fördelas 50-50 mellan mina och fruns skulder då vi äger huset tillsammans? Jag har försökt att göra upp en avbetalningsplan med dom större inkassobolagen men dom var inte intresserade eftersom dom har fått in så pass stora belopp från min utmätning tidigare och anser att det har varit en säker källa.

Jag mår psykiskt dåligt sedan tidigare och blev inlagd efter beslutet att dom tänkte genomföra det här. Vi har även en dotter som har autism och som har jätteproblem med, det här beslutet har påverkat även henne väldigt mycket psykist eftersom hon absolut inte vill flytta.

Dom har meddelat oss att leta annat boende snarast men hur lätt är det med våra skulder, vi har även varit i kontakt med skuldrådgivaren men deras råd var också att försöka hitta annat boende. Men jag kan inte heller förstå att man inte tar hänsyn till att våran boendekostnad kommer att bli högre med en flytt, samt att resor till arbete kommer att bli högre.

Självklart skulle vi ha tagit tag i detta tidigare men eftersom vi har haft dessa jätteproblem med dottern så har vi inte fokuserat på ekonomin utan ha henne.

Finns det någon möjlighet att överklaga ett sånt här beslut och skulle det ens finnas nån möjlighet att det skulle gå igenom? Jag orkar inte mer negativa grejer som det är nu, Jag vet faktiskt inte om jag skulle klara en flytt heller om jag ska vara ärlig!
Lider med er. Vi var i samma sits fast inte lika mycket skulder. Jag hade ca 700000 kr i skulder.
Kfm utmätte vårt hus. Min man var djupt deprimerad och vi har en vuxen son som har autism som bor hemma.
Jag överklagade till tingsrätten och skrev om vår familjesituation.
Tingsrätten dömde till vår fördel och vi fick behålla huset.

Senast ändrad:
Fördelat på 18!! olika borgenärer. Jo du... det är småsummor. Och en familj får istället flytta från sitt hem. Allvarligt.

Det framgår inte ens att alla 18 är med på utmätningen och normalt brukar bara de med störst fordringar gå med. Att 400000 går till skulder är ganska bra

Lider med er. Vi var i samma sits fast inte lika mycket skulder. Jag hade ca 700000 kr i skulder.
Kfm utmätte vårt hus. Min man var djupt deprimerad och vi har en vuxen son som har autism som bor hemma.
Jag överklagade till tingsrätten och skrev om vår familjesituation.
Tingsrätten dömde till vår fördel och vi fick behålla huset.

Hur mycket var det beräknade överskottet i ert fall?

Hur mycket var det beräknade överskottet i ert fall?
Överskottet var ca 150 000 kr på min del av huset.sammanlagda skulderna vid utmätning uppgick till ca 430 000 kr om jag inte minns fel.
Det var marginalen bank som ville utmäta huset. Dom andra var inte intresserade. Skulden till marginalen bank var på ca 145 000 kr. Men tingsrätten tyckte att dom fick så pass mycket varje månad och att skulden skulle vara betald inom 2-3 år och det var inte så lång tid och att själva försäljningen skulle drabba familjen hårt.

Överskottet var ca 150 000 kr på min del av huset.sammanlagda skulderna vid utmätning uppgick till ca 430 000 kr om jag inte minns fel.
Det var marginalen bank som ville utmäta huset. Dom andra var inte intresserade. Skulden till marginalen bank var på ca 145 000 kr. Men tingsrätten tyckte att dom fick så pass mycket varje månad och att skulden skulle vara betald inom 2-3 år och det var inte så lång tid och att själva försäljningen skulle drabba familjen hårt.

Helt annat läge med andra ord

Alltså jag vet att man själv får stå sitt kast med skulder osv men jag blir ärligt äcklad när familj med barn tvingas sälja sin bostad och på den vägen fördela småsummor till borgenärer. Alla behöver inte hålla med mig.
Håller med om att det borde finnas ett annat system, även det här med vräkningar känns absurt i förhållande till lidandet det ställer till med. Oavsett med eller utan barn.
Nån som vet hur gammalt det här systemet är som gäller idag? Att männsikor ska kunna vräkas eller tvingas flytta från sin bostad pga skulder. Det borde gå att hitta andra lösningar.
Tänk bara en finanskris och bostadspriser som rasar, man kan inte betala sina bolån... vips så måste man sälja med stor förlust och flytta. Men flytta till vad? En pappkartong på gatan? så som bostadssituationen ser ut i storstäderna!

Klart man ska tvingas sälja, men komnunen ska självklart hjälpa till att fixa ett boende så det blir en planerad flytt om man inte klarar det på egen hand. När det finns barn med i bilden.

Håller med om att det borde finnas ett annat system, även det här med vräkningar känns absurt i förhållande till lidandet det ställer till med. Oavsett med eller utan barn.
Nån som vet hur gammalt det här systemet är som gäller idag? Att männsikor ska kunna vräkas eller tvingas flytta från sin bostad pga skulder. Det borde gå att hitta andra lösningar.
Tänk bara en finanskris och bostadspriser som rasar, man kan inte betala sina bolån... vips så måste man sälja med stor förlust och flytta. Men flytta till vad? En pappkartong på gatan? så som bostadssituationen ser ut i storstäderna!

Man blir ju inte vräkt pga skulder, man blir vräkt pga obetalda hyror som regel.
Hur skulle det fungera om det i fastighetsbolaget myrahem med 6 lägenheter och 2 av dom inte betalade hyran på flera månader, man la pengar på en resa utomlands i stället. Jag tror inte du skulle vara så nöjd över att dina inkomster dalat ner och du kanske inte ens har råd att betala de löpande kostnaderna för huset..

Klart man ska tvingas sälja, men komnunen ska självklart hjälpa till att fixa ett boende så det blir en planerad flytt om man inte klarar det på egen hand. När det finns barn med i bilden.

Och det brukar fungera ganska bra

Jag vill inte bo i lägenhet.. har inga skulder hos KF. Men 10 000 för en lägenhet i den storleken som behövs per månad som slängs i sjön när man kan köpa ett hus kontant superlätt för 100-200 000 om man köper på landet.... aldrig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp