Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Alla banker har höjt räntorna?

Hej,
Noterade idag att morsans lån gått upp med 0.15% (Sevenday) sen tänkte jag inte mer på det förrän jag kom hem och såg att både Wasa Kredit OCH Santander höjt räntorna åt mig. Ytterst marginellt men ändå.

Har alla bankerna höjt räntorna? Är det någonting man kan göra?

Hej,
Noterade idag att morsans lån gått upp med 0.15% (Sevenday) sen tänkte jag inte mer på det förrän jag kom hem och såg att både Wasa Kredit OCH Santander höjt räntorna åt mig. Ytterst marginellt men ändå.

Har alla bankerna höjt räntorna? Är det någonting man kan göra?

tror alla höjer nu. Det man kan göra är väl o söka genom Lendo o sedan pruta ned (det förutsätter att man har bra förutsättningar också).

Varför höjer dom? Är det för att Ingves håller nere nivån?

Varför höjer dom? Är det för att Ingves håller nere nivån?

Reporäntan (styrräntan) har varit väldigt låg länge nu. Reporäntan sätts av Riksbanken och det är den räntan bankerna i sin tur lånar emot. När den höjs höjer bankerna sina marknadsräntor för att ha samma marginaler som tidigare. Vi har i Sveriges haft negativ reporänta sedan 2015. Det har gjort att det varit ”billigt” att låna. Nu börjar den höjas och lär fortsätta göra det. Eftersom de flesta har lån med rörlig ränta kommer lånen därför bli dyrare för varje gång reporäntan höjs. Ja, har man rörlig ränta får bankerna justera den.

Nej, Riksbanken har höjt reporäntan. Hur menar du att Ingves håller nere nivån skulle göra räntan dyrare? Det är ju tvärtom.

Japp, enligt ovan så har bankernas egen upplåningskostnad höjds och de höjer förför i sin tur för att behålla sin marginal. Tror det är upp ca 0,2% sedan december.

Var kan detta sluta ?

känns som det är till nackdel om man har annuitetslån. Eller tänker jag fel?
Plus att det känns för jävligt att de höjer redan höga räntor...

Jo har märkt det också
Collector har höjt flera gånger på några år. Litegrann åt gången men ändå

Den som inte höjt än för mig är Remember, men det kommer väl.......de är ju annars kända för att inte gå med på några ändringar alls, men det gäller kanske bara åt ena hållet.....

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp