Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Alektum inkasso

Har fått en skuld som gått till Alektum och fick brev från dem i dag med inbetalningsuppfgifter.
Skulden är 42500 kr och jag ska ringa dem i morgon för att försöka få en avbetalningsplan.
Har läst recensioner om Alektum att de är otrevliga och typ omöjliga att ha å göra med vilket gör mig lite orolig.
Nån som har tips på vad jag ska trycka på i samtalet för att få en ok avbetalningsplan eller som har erfarenhet av Alektum över lag?
Tacksam för input

Äger Alektum skulden eller är dom bara ombud/inkasso åt annan?

Dom är ombud skulden kommer från FerratumBank/Multitidebank el va dom nu heter

Då hänger det till viss del på vilket uppdrag dom gett Alektum

Vi anlitade Alektum för att driva in obetalda månadsavgifter till föreningen för nåt år sedan.
Slutade med tvångsförsäljning.
Trevliga handläggare och duktiga jurister.
42500:- borde gå att ordna avbetalningsplan på men det gäller att följa den utan krångel.

Senast ändrad:
Berätta din situation, nu vet jag ju inte inte hur du har det.
Men säg att du betalar mycket i hyra, el, räkningar, bilkostnader och kanske annat? Ibland får det faktiskt handläggarna att tänka om lite.
Har du haft en skuld hos dom tidigare (som du skött) tryck lite på att du gjorde rätt för dig där förra gången då eventuellt (vilket kan få handläggarna att även där mjukna lite).

Lägg upp det som så att du behöver en ”rimlig och mänsklig avbetalningsplan” för att sedan snabbt lägga till att du ändå har för avsikt att lösa ut dig i förtid men att du helst vill börja med vad det nu kan vara per månad …för att sedan eventuellt öka på beloppet lite.
Sådant gillar dom att höra, vore ju också bra om du faktiskt kunde leva upp till det också.
Tryck också på att du kommer att extra amortera så fort du har möjlighet.
Där har du en liten lathund med råd och uttryck du kan använda dig av.
Brukar fungera bra. Hoppas det går bra för dig!

Dom va ju inte så villiga till avbetalningsplan öht men gick med på 3000 kr första månad men sen 8500kr/mån vilket jag inte kommer fixa som det ser ut nu

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp