Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ackorduppgörelse kontra skuldsanering

Hej kära medlemmar,

Min fru har 1.5m i skulder hos kronofogden.
1.2m är kapitalskuld och resten ränta.

En släktning är nu villig att belåna huset och lösa alla skulder men vi har lite frågor,
Vi tänkte kontakta inkassobolagen och fråga om en ackordsuppgörelse, vi kan alltså lösa hela skulden direkt.

Frun har idag löneutmätning som pågått i 16 månader, hon har även en ansökan om skuldsanering som vi enligt fogden bör få svar på runt mars-april.
När vi kontaktar inkassobolagen ska vi nämna att vi har en ansökan på gång? Vi tänker att inkassobolagen kanske hellre vill göra en uppgörelse och få betalt istället för att låta det gå till en sanering men vi kanske tänker helt fel.

Finns det någon som har haft erfarenhet att förhandla bort på kapitalskulden eller är det enbart på räntan man har möjlighet att "pruta".

Oerhört tacksam för alla som kan hjälpa till med svar

Inte läst ner i tråden men räknar kallt med att du fått besked att låta bli ackord och söka skuldsanering..

Är skulderna 16 månader gamla eller hur gamla är dom?

Så nya skulder blir det ganska svårt att få till vettiga ackorduppgörelser på men det skadar ju inte att prova?

Kan ju alltid prova säga något i stil med att ni har ansökan om skuldsanering inne och beräknas bli beviljad enligt skuldrådgivare. Har räknat på det och skulle betala ca 25-35% av skulden under en skuldsanering beroende på om det är 4 eller 5 års betalplan.

Men att en släkting är villig att lösa ut oss om vi får betala 25% direkt för att stryka skulderna. Att det blir enklare för båda parter. Ni får 25% direkt istället för utspritt på 4-5 år och jag slipper skuldsanering

Se vad dom återkommer med för svar
Det var lite det vi funderade på, eller om inkassobolagen kommer ta det som ett "hot" och istället ta illa upp. Helt nya i den här situationen så vi har liksom ingen aning.

Fick erbjudande av marginalen själva att betala 30% av skulden. 100.000, dom nöjer sig med 30.000. Synd man har löneutmätning.

Fick erbjudande av marginalen själva att betala 30% av skulden. 100.000, dom nöjer sig med 30.000. Synd man har löneutmätning.
Det är så "fantastiskt kul" med att vara skuldsatt och ha KFM + inkasso. Jag själv sitter på 1.7 miljoner och det utmäts i princip inget varje månad.
Ändå tror borgenärerna att man kan hosta upp 70% och betala av med engångsbelopp.

Goddag yxskaft, hade jag haft den mängden pengar hade jag haft råd att betala mina lån från första början haha.

En kompis gjorde ackorduppgörelse med Riverty, skulden var bara 8 månader och tror det var 4 olika skulder. Totalt 720 000kr och han fick ned det utan problem 30%. Super bra!

En kompis gjorde ackorduppgörelse med Riverty, skulden var bara 8 månader och tror det var 4 olika skulder. Totalt 720 000kr och han fick ned det utan problem 30%. Super bra!
Fan va skönt att läsa! Ska försöka förhandla med dem också. Vet du om det var 30% av totala skulden eller om det var 30% av kapitalet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp