Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ackorduppgörelse kontra skuldsanering

Hej kära medlemmar,

Min fru har 1.5m i skulder hos kronofogden.
1.2m är kapitalskuld och resten ränta.

En släktning är nu villig att belåna huset och lösa alla skulder men vi har lite frågor,
Vi tänkte kontakta inkassobolagen och fråga om en ackordsuppgörelse, vi kan alltså lösa hela skulden direkt.

Frun har idag löneutmätning som pågått i 16 månader, hon har även en ansökan om skuldsanering som vi enligt fogden bör få svar på runt mars-april.
När vi kontaktar inkassobolagen ska vi nämna att vi har en ansökan på gång? Vi tänker att inkassobolagen kanske hellre vill göra en uppgörelse och få betalt istället för att låta det gå till en sanering men vi kanske tänker helt fel.

Finns det någon som har haft erfarenhet att förhandla bort på kapitalskulden eller är det enbart på räntan man har möjlighet att "pruta".

Oerhört tacksam för alla som kan hjälpa till med svar

Det var någon annan som skrev att man ska förhandla om kapitalskulden. Börja på 50%, att du kan betala 50% av kapitalskulden inom tjugofyra timmar mot att dom stryker skulden. Godkänner dom inte 50% så höjer du budet till 60% och se vad dom säger.

Dock är det lättare med ackordsuppgörelse desto äldre skulderna är.

Okej, med den strategin så menar dom också såklart att räntan förhandlas bort?

Kan ju alltid prova säga något i stil med att ni har ansökan om skuldsanering inne och beräknas bli beviljad enligt skuldrådgivare. Har räknat på det och skulle betala ca 25-35% av skulden under en skuldsanering beroende på om det är 4 eller 5 års betalplan.

Men att en släkting är villig att lösa ut oss om vi får betala 25% direkt för att stryka skulderna. Att det blir enklare för båda parter. Ni får 25% direkt istället för utspritt på 4-5 år och jag slipper skuldsanering

Se vad dom återkommer med för svar

Senast ändrad:
Kan ju alltid prova säga något i stil med att ni har ansökan om skuldsanering inne och beräknas bli beviljad enligt skuldrådgivare. Har räknat på det och skulle betala ca 25-35% av skulden under en skuldsanering beroende på om det är 4 eller 5 års betalplan.

Men att en släkting är villig att lösa ut oss om vi får betala 25% direkt för att stryka skulderna. Att det blir enklare för båda parter. Ni får 25% direkt istället för utspritt på 4-5 år och jag slipper skuldsanering

Se vad dom återkommer med för svar
Eller också nämner man inget om skuldsaneringen i det fall det noteras och då kanske man från borgenärernas sida tycker det är märkligt att man ska ha en sanering när man bevisligen kunde betala tidigare...

Har ni satt er ner och räknat på lånet av er släkting? För jag antar att ni kommer att behöva betala tillbaka på det, vad skulle det bli i månaden och hur lång tid kommer ni behöva betala tillbaka? Hur mycket är din släkting villig att låna ut till er? Det jag tänker på är att om det finns möjlighet till skuldsanering så är den ett visst antal år, men sen är hon fri från skulderna. Men skulle ni behöva sitta och betala under en längre period, eller betydligt mer per månad så är ju frågan om det är värt att skuldsätta sig igen på det sättet. Ni skulle ju åtminstone kunna avvakta tills ni får besked om skuldsaneringen och fundera några gånger.
Nu kanske jag låter hård men att skuldsätta sig gentemot familj och släkt gör något med ens relation. Jag har lånat av både syrran och föräldrarna och det förändrade deras syn på mig och mina val. Så även om det är generöst så skulle jag verkligen fundera flera gånger och ta det som sista alternativet.

Hej kära medlemmar,

Min fru har 1.5m i skulder hos kronofogden.
1.2m är kapitalskuld och resten ränta.

En släktning är nu villig att belåna huset och lösa alla skulder men vi har lite frågor,
Vi tänkte kontakta inkassobolagen och fråga om en ackordsuppgörelse, vi kan alltså lösa hela skulden direkt.

Frun har idag löneutmätning som pågått i 16 månader, hon har även en ansökan om skuldsanering som vi enligt fogden bör få svar på runt mars-april.
När vi kontaktar inkassobolagen ska vi nämna att vi har en ansökan på gång? Vi tänker att inkassobolagen kanske hellre vill göra en uppgörelse och få betalt istället för att låta det gå till en sanering men vi kanske tänker helt fel.

Finns det någon som har haft erfarenhet att förhandla bort på kapitalskulden eller är det enbart på räntan man har möjlighet att "pruta".

Oerhört tacksam för alla som kan hjälpa till med svar
Håller med @elin723 . Är det inte bättre och avvakta o se vad det blir av ev skuldsanering ist för att kanske sätta släktingar i skiten?

Har ni satt er ner och räknat på lånet av er släkting? För jag antar att ni kommer att behöva betala tillbaka på det, vad skulle det bli i månaden och hur lång tid kommer ni behöva betala tillbaka? Hur mycket är din släkting villig att låna ut till er? Det jag tänker på är att om det finns möjlighet till skuldsanering så är den ett visst antal år, men sen är hon fri från skulderna. Men skulle ni behöva sitta och betala under en längre period, eller betydligt mer per månad så är ju frågan om det är värt att skuldsätta sig igen på det sättet. Ni skulle ju åtminstone kunna avvakta tills ni får besked om skuldsaneringen och fundera några gånger.
Nu kanske jag låter hård men att skuldsätta sig gentemot familj och släkt gör något med ens relation. Jag har lånat av både syrran och föräldrarna och det förändrade deras syn på mig och mina val. Så även om det är generöst så skulle jag verkligen fundera flera gånger och ta det som sista alternativet.

Bra skrivet :folded::)

Håller med @elin723 . Är det inte bättre och avvakta o se vad det blir av ev skuldsanering ist för att kanske sätta släktingar i skiten?
Har sett ett par liknande situationer på forumet som slutar i katastrof för alla. Oftast där spelberoende ligger till grund för skulderna

Storyn brukar vara ungefär att man hade miljonskulder pga spelberoende: Föräldrar eller släkt löste ut personen för 1-3 år sen som lovade att aldrig mer.

Nu öppnar en svårt ångestfylld person en tråd och berättar ovan story och berättar om återfall med spelberoende med nya skulder och hur man svikit föräldrarna och förstört deras pension och bränt broar.

Om det finns ett beroende och familj/släkt löser ut man så måste det göras korrekt med en lång behandling först. Att lösa ut någon med aktivt spelberoende (även om det är någon månad sen senaste spel) som lovar att inte spela mer räcker inte. Många gånger slutar det i en total katastrof, sällan direkt - men 1-2 år senare.

Nu vet jag inte vad som ligger bakom TS skulder. Men finns gott om exempel där dessa situationer till slut är katastrofalt destruktiva för alla inblandade. Om man går via släkt så måste måste måste det vara en permanent lösning och hela processen/behandlingen före betalning måste skötas korrekt.

Tycker definivt skuldsanering är en bättre lösning i de flesta fall om möjlighet finns

Senast ändrad:
Jag kan bara berätta om mig själv och jag läser många trådar om just det här med spel. Jag hänger mycket, mycket i olika grupper och spelar väldigt mycket. Nu ska jag inte trigga någon och gör jag det så ber jag om ursäkt för det och inlägget får gärna redigeras om det behövs.

Jag spelar. Det är nog ganska tydligt också efter mina inlägg här inne i detta forum. Jag är ingen speltorsk. Jag har kontroll över mitt spelande. Varför spelar jag? För jag tycker det är spännande. Spelar jag för mer pengar än vad jag har? Nej. Har jag förlorat mer pengar än vad jag satsas? Ja, det har jag gjort.

När du spelar, det går i perioder. Det går upp och det går ned. Är du proffs så går det också upp och ned men du lever på ditt spelande. Såklart att många drömmer om att leva på spel. Tänk så skönt att kunna ligga hemma i soffan, kasta in en tusing på krysset i Millwall - Dagenham till ett bra odds. Adrenalinet rusar i ådrorna. Jag känner igen det.

Spelade själv i lördags för två tusen kronor och fick tillbaka det tredubbla men det var tur, tur och inget annat än tur. Ni som är torskar inom spel, gör inte det, lita in på turen. Sannolikheten att du ska "ha tur" är lika med noll.

Jag spelar för att det är roligt och jag har inget beroende och jag är inte torsk heller inom spel. Jag är däremot duktig på det jag gör men jag förlorar också. Allt är inte guld och gröna skogar. Jag har aldrig lånat för att spela. Allt jag spelat för har varit egna tjänade pengar (lön).

Detta måste kunna gå att diskuteras öppet - spel. Folk måste kunna prata öppet om detta ämne. Det går bra en period och det går mindre bra under en period.

Jag följer personer som lever på spel idag. Jag triggas inte av spel för att dom lever på det. Jag drömmer inte om att leva på betting. Jag har det bra som jag har det. Men jag förstår också och jag har inblick i det, då gräver mycket i det och är medlem i grupper där många spelar för stora summor pengar. Då pratar vi inte några hundralappar utan vi pratar en månadslön och man bettar på en match.

Ja, spelberoende måste lyftas mer och accepteras i samhället. Folk måste kunna våga prata om det på alla nivåer. Får man munkavel så vill inte någon, ingen vågar lyfta ämnet.

Tänk på att spel ska vara roligt, räkna aldrig med att vinna pengar på spel.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp