Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ackordsuppgörelse vid skuldsanering

Jag har skuldsanering, kommer betala ca 20% av min totala skuld när allt är klart.

Fick idag ett förslag från en släkting om att lösa mina skulder så snart som möjligt. Det innebär att de kan hjälpa mig med 40% av den totala skulden om jag får igenom ackordsuppgörelse med de bolag jag har skulder hos.

Är det smart att göra så? Tror ni att det finns chans att bolagen går med på det med tanke på att det innebär att de får en större summa än vad skuldsaneringen skulle innebära?

Jag vill ju såklart bli av med skulderna så snart som möjligt men vill inte riskera något då jag äntligen fått min skuldsanering.

Vad hade ni andra gjort om ni fått samma erbjudande?

Det låter jättekonstigt, du får först se till att häva din skuldsanering

Det låter jättekonstigt, du får först se till att häva din skuldsanering
Ja jag funderar på om det är en väldigt dålig idé, det enda positiva jag ser i det är att bli ”fri” tidigare för mina barns skull samt att borgenärerna får mer betalt än vad de skulle få genom skuldsaneringen.

Varför skulle jag först häva saneringen? Det vill jag ju inte göra förens jag vet om någon skulle gå med på det

Jag är nyfiken på vilken risk det kan innebära att ens försöka med detta nu

Att erbjuda betalning under pågående skuldsanering är magkänslan att det inte är okej

Jag har skuldsanering, kommer betala ca 20% av min totala skuld när allt är klart.

Fick idag ett förslag från en släkting om att lösa mina skulder så snart som möjligt. Det innebär att de kan hjälpa mig med 40% av den totala skulden om jag får igenom ackordsuppgörelse med de bolag jag har skulder hos.

Är det smart att göra så? Tror ni att det finns chans att bolagen går med på det med tanke på att det innebär att de får en större summa än vad skuldsaneringen skulle innebära?

Jag vill ju såklart bli av med skulderna så snart som möjligt men vill inte riskera något då jag äntligen fått min skuldsanering.

Vad hade ni andra gjort om ni fått samma erbjudande?
Har aldrig hört något så konstigt...Sitt still i båten och vänta ut din sanering. Börja inte krångla nu

Ja jag tänker också det, fick erbjudandet från min farbror efter att vi diskuterat min situation, men jag är rädd att ens ta upp en diskussion med borgenärerna ifall det kan förstöra för mig.

alla måste vara med på det för att det ens ska gå igenom. Är nog svårt att få med sig alla borgenärer på tåget.

jag får nog ringa och rådfråga min handläggare. Det är ju inga pengar jag har, utan pengar jag blivit erbjuden för att lösa situationen med

Ja jag tänker också det, fick erbjudandet från min farbror efter att vi diskuterat min situation, men jag är rädd att ens ta upp en diskussion med borgenärerna ifall det kan förstöra för mig.

alla måste vara med på det för att det ens ska gå igenom. Är nog svårt att få med sig alla borgenärer på tåget.

jag får nog ringa och rådfråga min handläggare. Det är ju inga pengar jag har, utan pengar jag blivit erbjuden för att lösa situationen med
Varför ens fundera på det? Varför ens ringa handläggaren?
Om släktingen verkligen vill hjälpa dig så kan han ju erbjuda hjälp med pengar under eller efter saneringen. Eller sätta in pengar åt barnen.

Låt nu saneringen gå sin gång, borgenärerna blir nog inte så imponerade om Du börjar förhandla om ackordsuppgörelse mitt i pågående sanering.

Enda gången jag skulle fundera på det alternativet vore om jag kan erbjuda alla 100% av skulderna.

Det blir ju då så att om skuldsaneringen kostar säg 10.000 kr i månaden.
Man betalar 50 månader om du har 5 års betalplan.

10.000 x 50 = 500.000 kr totalt som skuldsaneringen kostar
500.000 x 0.4 (40% som din släkting betalar) = 200.000 kr

Din släkting får väll ge dig 200.000 kr och du får ha disciplin på dom pengarna enbart till att betala skuldsanering med tills dom är slut.
Alternativt att du får ge bankgiro och ocr till din släkting som betalar in 10.000 kr i 20 månader.

Att börja med ackordsuppgörelser mitt i en skuldsanering kan du glömma.
Det blir väldigt olagligt och gynnande av borgenär och krångligt. Du ska heller inte rådfråga en handläggare, du kommer bara få svar du inte vill ha för att dom ska ha ryggen fri.

Som sagt: Ta emot 200.000 på ditt konto och ha dicipling till att pengarna gå till skuldsaneringen endast som pengarna är tänkt för, eller skicka OCR och Bankgiro till din släkting som betalar varje månad.

10.000 kr var bara ett exempel. du får naturligtvis ändra siffrorna så det blir korrekt efter din betalplan

Senast ändrad:
Gör ingenting - ring ingen.
Du är ändå prickad i fem år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp