Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ackordsansökan

Jag funderar på att få räntan struken och betala kapitalskulderna. Båda skulderna är elva år gamla.

Den första är på 197.000 ink ränta och den andra är på 323.000 ink ränta.

Betalar 3.000 i månaden på varje skuld.

Har du något förslag annars som du tycker jag ska prova?

Jag har fan ta mig förhandlat med varenda bolag på marknaden :D Vissa flera gånger för flera personer.

Jag har öppnat en tråd om hur det gick senast jag gjorde en ackorduppgörelse. Jag vet inte hur jag hittar trådar jag själv startade.

Men du ska lägga dig på 80% utav kapitalbeloppet till att börja med.

Jag har fan ta mig förhandlat med varenda bolag på marknaden :D Vissa flera gånger för flera personer.

Jag har öppnat en tråd om hur det gick senast jag gjorde en ackorduppgörelse. Jag vet inte hur jag hittar trådar jag själv startade.

Men du ska lägga dig på 80% utav kapitalbeloppet till att börja med.

Saken är den att Intrum har tjänat stora summor pengar på dessa två skulder under snart tolv år — enbart genom räntorna som tickat in varje månad.

Dessa skulder ingår i min pågående skuldsanering, som avslutas om ett år. Problemet är att min fru står som medlåntagare på båda, vilket komplicerar situationen ytterligare. Som jag nämnde tidigare, betalar vi 3 000 kronor i månaden på varje skuld, men eftersom räntan ligger mellan 900 och 1 100 kronor per månad, så händer det inte särskilt mycket — skulden står i princip still.

När vi förhandlade fram en betalningsplan med Intrum från början, ville de ha 20 000 kronor i månaden, alltså 10 000 per skuld. Det var förstås helt orimligt för oss, och till slut accepterade de 3 000 kronor per skuld, totalt 6 000 kronor i månaden. Nu i augusti är det dags för omförhandling, och Intrum kommer säkerligen att vilja att vi höjer betalningen.

Med 6 000 kronor i månaden till Intrum, 10 100 kronor till min skuldsanering och en hyra på 7 989 kronor, drar det snabbt iväg till en ganska tung månadskostnad. Därför har jag redan nu en plan för vad jag ska göra när skuldsaneringen är avslutad i mars 2026. Då kommer jag att kontakta Intrum och föreslå en slutbetalning — jag erbjuder att betala 80% av kapitalskulden på båda lånen, mot att de stryker all upplupen ränta. Om de godkänner, är jag redo att betala hela beloppet inom 24 timmar.

Jag skulle dock inte bli förvånad om deras svar blir:
"Vi kan acceptera 80%, men då gäller det 80% av hela skuldbeloppet inklusive räntan."

Jag hade ett ackord med Intrum, och det var inte så svårt att få. Det beror förstås på vem som svarar i andra änden, och vilken avdelning det är. Jag hade jättedålig kontakt med t.ex. Intrum Finance, medan jag tyckte jag hade en jättebra kontakt med Intrum Inkasso. Andra har haft helt motsatt relation, där de tycker att Intrum Finance är smidiga och Intrum Inkasso är omöjliga.

Jag hade en skuld på 268k till Intrum Inkasso, och de gick vid första samtalet med på ett ackord där jag betalade 100k, och de strök 168k. Mina skulder var ungefär lika gamla som dina.

Jag hade ett ackord med Intrum, och det var inte så svårt att få. Det beror förstås på vem som svarar i andra änden, och vilken avdelning det är. Jag hade jättedålig kontakt med t.ex. Intrum Finance, medan jag tyckte jag hade en jättebra kontakt med Intrum Inkasso. Andra har haft helt motsatt relation, där de tycker att Intrum Finance är smidiga och Intrum Inkasso är omöjliga.

Jag hade en skuld på 268k till Intrum Inkasso, och de gick vid första samtalet med på ett ackord där jag betalade 100k, och de strök 168k. Mina skulder var ungefär lika gamla som dina.

Tusen tack:)

Men då hade du inte betalat på skulden under en lång period? Dom kanske inte är lika schyssta med någon som kan betala minst 6000 kr varje månad...

Okej, så nu har jag snackat med Lowell i telefon. Sa att jag är beredd att pynta ut 80% av kapitalskulden, ca. 280tkr. Fick till svar att jag bör fylla i en Accords ansökan skriftligt så snart som möjligt "Men att för att ha en bra chans kanske du bör erbjuda att betala lite ränta iallafall". Känner ändå att ja bör kunna få ner denna ganska rejält.

Sen har vi en till skuld till PRA Group. denna ligger på 221tkr, med 165tkr som kapital belopp. Erbjöd samma upplägg till dem och fick motbudet 200tkr som ett sita bud. Alltså en reducering med 21tkr. Uppdaterar även när det gått fram i processen!

Var finns en mall för ackordsansökan?

Vill minnas att jag hittade en för Lowell på google men den var med logo "Lowell" och jag skulle vilja ha en generell ackordsansökan.

Nu hittar inte jag det dokumentet för Lowell på google men det var väldigt väldigt bra dokument.

I å för sig kan man använda den och sudda ut loggan genom AI eller något fotoprogram på datorn och använda samma dokument.

@LånaUtanPapper
Kan du, kanske, när du vill och har tid, skapa en mall som man kan ladda ned? Du är en riktig klippa på det där:faceheart:

Var finns en mall för ackordsansökan?

Vill minnas att jag hittade en för Lowell på google men den var med logo "Lowell" och jag skulle vilja ha en generell ackordsansökan.

Nu hittar inte jag det dokumentet för Lowell på google men det var väldigt väldigt bra dokument.

I å för sig kan man använda den och sudda ut loggan genom AI eller något fotoprogram på datorn och använda samma dokument.

@LånaUtanPapper
Kan du, kanske, när du vill och har tid, skapa en mall som man kan ladda ned? Du är en riktig klippa på det där:faceheart:
Du tänker på denna. Kan se vad jag kan göra till veckan :)

Aldrig gjort eller har erfarenheter av en ackordnasökan dock. Men ska se om jag kan lista ut det.

Bilagor

• Ackordsansökan-Lowell.pdf
    573.2 KB · Visningar: 12
Du tänker på denna. Kan se vad jag kan göra till veckan :)

Aldrig gjort eller har erfarenheter av en ackordnasökan dock. Men ska se om jag kan lista ut det.

Japp!

Det var den jag hittade via google och den är riktigt bra men via AI eller PS (Photoshop) bör man kunna ta bort loggan, inte sant?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp