Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

A-kassa kontra föräldrarpenning

Hej,

Finns det några nackdelar om min sambo, när hon nu får barn väljer att gå på A-kassa kontra att vara föräldraledig?

Hon ska vara tillgänglig och söka ett visst antal jobb och allt det där men hennes anställning upphör samma dag som hon får barn nämligen.

Ekonomiskt är det väl ungefär samma ersättning?

Någon som med nyfött barn som istället tog A-kassa istället för föräldrarpenning, för och nackdelar?

Jag misstänker att arbetsförmedlingen inte tycker att hon är att definiera som arbetslös.

En nackdel är väl om hon tänkt fortsätta vara arbetslös och dagarna i akassa förbrukas.

Ersättningen är väl för många ungefär densamma men för vissa skiljer det en bra del.

Jag misstänker att arbetsförmedlingen inte tycker att hon är att definiera som arbetslös.

En nackdel är väl om hon tänkt fortsätta vara arbetslös och dagarna i akassa förbrukas.

Ersättningen är väl för många ungefär densamma men för vissa skiljer det en bra del.

Alltså grejen är ju att det bästa är ju om hon får ett jobb för hon är ju lärare och som lärare tjänar hon ca 40 000 och både F-kassan och A-kassan är väsentligt mindre. Så att fortsätta vara arbetslös är inget alternativ.

Så hon tänker ju använda tiden till att de facto söka jobb. Kanske inte varje dag om barnet har sovit dåligt men då kan man ju ha föräldradag just då.

Jag fick ju påbackning själv för några år sedan då jag inte hade koll att man inte fick vara föräldrarledig på helger och semester så vill att allt ska gå rätt till. Kommer givetvis kolla detta med ansvariga instanser först. Men vet inte riktigt vem man ska kolla det med.

1. Rapportera hos Arbetsförmedlingen dagen efter sista arbetsdagen även om din sambo går på föräldraledighet.
SGIn är skyddad nu när ni får ett barn, så att ta ut A-kassa i ett senare skede efter föräldraledighet borde inte vara något problem. Hur dagarna plockas ut borde inte spela större roll barnets första år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp