Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

800.000 SEK i blancolån

Samlat på mig blancolån på totalt 800.000 :- under många års destruktivt spelande/börs placeringar. Nu är det dock ändring på mitt beteende, och jag har under senaste året betalat av 100.000:- av mina lån och verkligen snålat in på varenda liten krona.

I samband med det så har jag nu fått bort alla kreditupplysningar (de ligger kvar 12 mån i systemet, ju fler upplysningar destu högre risk anses det), vilket kommer underlätta när jag söker nytt lån. Har försökt få ner räntan förut men hade över 10 kreditupplysningar, så jag fick avslag direkt.

Lån 1: 450.000:- 11% ränta

Lån 2: 350.000:- 9.5% ränta

Jag har alltid betalat mina räkningar i tid, har inga betalningsanmärkningar samt har en fast anställning sedan flera år tillbaka där jag tjänar runt 35.000 / brutto. Min kreditvärdighet är bra enligt vissa tjänster.

Problemet är räntan på lånen, de stiger och stiger varje månad känns det som. Som ni kan förstå kostar dessa lån mig en sjuklig summa pengar varje månad och det finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..

Jag vill ha tips hur jag ska gå tillväga nu när jag lägger om mina lån, det känns som jag endast har 1-2 försök innan kreditupplysningarna blir ett problem igen.

Är det någon vettig bank som lånar ut 800.000 utan säkerhet? Vissa långivare lånar ut upp till 600.000 har jag sett men räntan brukar inte vara schysst.

Om du har betalat i tid och haft de ett tag kan du omförhandla räntan. Skulle inte rekommendera att flytta på lånen. Det är ju annuitetslån, så det kanske är nu som du äntligen börjar amortera.
Om ekonomin inte går ihop, kolla om du kan ändra återbetalningstiden.

Om du har betalat i tid och haft de ett tag kan du omförhandla räntan. Skulle inte rekommendera att flytta på lånen. Det är ju annuitetslån, så det kanske är nu som du äntligen börjar amortera.
Om ekonomin inte går ihop, kolla om du kan ändra återbetalningstiden.
Du har rätt att det är annuitetslån, dock förstår jag inte 100% innebörden av det. Om vi tar lån 1 som exempel så är totala beloppet 440.000:- 11%, månadskostnaden är på 5700:- varav amorteringen är 1700:-. Kvarstående återbetalningstid 134 månader.

Jag tog lånet för nästan ett år sedan och då var totala beloppet på 440.000:- och 8.5% så det har inte hänt någonting alls trots att jag har betalat 50.000. Räntan bara ökar och ökar, känns meningslöst.

Hur går jag tillväga för att omförhandla räntan? tror inte dessa banker är sugna på det.

Annuitetslån är skapade för att lånegivarna får avkastningen först innan lånen avbetals. Dvs de första åren betalar man mer ränta och med åren minskar räntedelen och ökar amorteringen. Du kan alltid kontakta lånegivare och fråga om räntesänkning framförallt när du skött betalningarna. Bara ring och fråga. Säg att du funderar på att söka bättre ränta via Lendo. Hur var det, hade du bra UC? Isf kan du även det ange som motivering. Nästan alla mina tidigare lånegivare har kunnat sänka ränta när jag ringt de.

Annuitetslån är skapade för att lånegivarna får avkastningen först innan lånen avbetals. Dvs de första åren betalar man mer ränta och med åren minskar räntedelen och ökar amorteringen. Du kan alltid kontakta lånegivare och fråga om räntesänkning framförallt när du skött betalningarna. Bara ring och fråga. Säg att du funderar på att söka bättre ränta via Lendo. Hur var det, hade du bra UC? Isf kan du även det ange som motivering. Nästan alla mina tidigare lånegivare har kunnat sänka ränta när jag ringt de.
Tack för svaren, jag trodde först att mina lån hade gått upp orimligt mycket under kort tid men verkar som att allas lån bara ökar och nu förtiden är bästa räntan typ 7% på blancolån? Aja surt är det men vad ska man göra, jag får ta och ringa långivarna och försöka få ner räntan.

Det är alltså ingen idé att ansöka om nytt Annuitetslån även om man får ner räntan 2%?

Båda lånen har jag haft i ett år nu, 7.5% hade jag på lån 2 när jag fick det som nu ligger på 10%..

Senast ändrad:
Tack för svaren, jag trodde först att mina lån hade gått upp orimligt mycket under kort tid men verkar som att allas lån bara ökar och nu förtiden är bästa räntan typ 7% på blancolån? Aja surt är det men vad ska man göra, jag får ta och ringa långivarna och försöka få ner räntan.

Det är alltså ingen idé att ansöka om nytt Annuitetslån även om man får ner räntan 2%?

Båda lånen har jag haft i ett år nu, 7.5% hade jag på lån 2 när jag fick det som nu ligger på 10%..
Enda anledningen man skulle överväga byta är om ränteskillnaden är minst 1% och att du behåller resterande återbetalningstid och exakt samma belopp. Förlänger eller ökar belopp är det inte värd det. Tänk på att räntehöjningen är pga styrräntan höjts som säkerligen kommer att gå ner närmaste åren, iaf innan lånet är återbetald…

Enda hoppet från din del är att kontakta Nordea.. Sett flera här inne fått hjälp med summor runt miljonen i blanco genom flytta allt till Nordea inkl lön o pension.

Enda hoppet från din del är att kontakta Nordea.. Sett flera här inne fått hjälp med summor runt miljonen i blanco genom flytta allt till Nordea inkl lön o pension.
Tyvärr har jag dålig erfarenhet av Nordea, fick mitt bankkonto spärrat och de behandlade mig som en terrorist i flera månader innan jag fick ut pengarna. Har försökt skapa nytt konto efter det, men verkar vara bannlyst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp