Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

5 år senare var det min tur.

Att betala en sista gång kan inte göra ont någonstans... Jag har gjort 2 inbetalningar på inledande.... Så en bit kvar!
Grattis!

@Zaz En fråga till: har det dykt upp några kreditupplysningar på dig nu precis innan avslut? Och eventuellt någon omprövning från någon borgenär?

Det förstnämnda hände mig precis, vilket skruvar upp temperaturen en aning.

Senast ändrad:
En fråga till: har det dykt upp några kreditupplysningar på dig nu precis innan avslut? Och eventuellt någon omprövning från någon borgenär?

Det förstnämnda hände mig precis, vilket skruvar upp temperaturen en aning.
Vissa tar automatiska kreditupplysningar vid förändringar. ex att inkomsten ändras eller att skuldsaneringsanmärkningen försvinner. Intrum har gjort det på mig båda gångerna inkomsten uppdateras. Det är ingen som manuellt gjort det, dom har någon automatisk bevakning

@LånaUtanPapper Tack för info, det låter rimligt. Läst om några exempel här på forumet där sena omprövningar kommit in och gjort livet surt för personer som snart är klara med sin skuldsanering. Förhoppningsvis finns det även exempel där det sker friktionsfritt.

Senast ändrad:
Någon som kan hjälpa mig med svar på hur jag gör går tillväga med min skuld hos TFF?
Kommer den skulden att ingå i skuldsaneringen?
I morgon bryts min avbetalningsplan gällande TFF och ska jag bara låta den brytas eller ska jag ta kontakt med dem?

Någon som kan hjälpa mig med svar på hur jag gör går tillväga med min skuld hos TFF?
Kommer den skulden att ingå i skuldsaneringen?
I morgon bryts min avbetalningsplan gällande TFF och ska jag bara låta den brytas eller ska jag ta kontakt med dem?
Bara låta den avbrytas. Skulden är med stor sannolikhet redan inrapporterad till skuldsaneringen efter kungörelse i POIT om du läser den. Är den inte det så ingår den ändå i skuldsaneringen, men dom blir utan pengar från årliga utbetalningen via skuldsaneringen.

Jag hade inte kontaktat dom och absolut inte betalat något så du inte riskerar gynna borgenär

Tack för ditt svar!
Jag fick även en "skuld att betala" förra veckan. Ska jag agera något på den eller ligger den vilande under inledande?
Det enda som kommit från fordringsägare är ett brev från Coop Medmera Bank där de meddelar i vänlig ton att de rapporterat in min skuld under inledande och att allt pausas så länge.
En enda fordringsägare som jagar mig är Link Financial. Allt är så rörigt för mig att jag inte ens vet vilken skuld som ligger hos dem. Om det är så att ett ärende från det jag ansökte om skuldsanering gått till Link blir de då ovetande om att jag har inledande?

Tack för ditt svar!
Jag fick även en "skuld att betala" förra veckan. Ska jag agera något på den eller ligger den vilande under inledande?
Det enda som kommit från fordringsägare är ett brev från Coop Medmera Bank där de meddelar i vänlig ton att de rapporterat in min skuld under inledande och att allt pausas så länge.
En enda fordringsägare som jagar mig är Link Financial. Allt är så rörigt för mig att jag inte ens vet vilken skuld som ligger hos dem. Om det är så att ett ärende från det jag ansökte om skuldsanering gått till Link blir de då ovetande om att jag har inledande?
Du ska inte göra något alls förutom att skriva på ev delgivningar som kommer in. Det är inte till dig skulderna rapporteras, det är till KFM och det ska göras inom en månad från ditt inledande.

Såhär står det i din kungörelse

Kungörelsetext​

"Kronofogdemyndigheten har Datum beslutat att inleda skuldsanering för Namn, Personnummer, Adress. Var och en som har en fordran mot Namn uppmanas att inom en månad från det att denna kungörelse införts skriftligen anmäla sin fordran. Fordringsanmälan ska innehålla uppgifter om kapitalbelopp, räntesats, avgifter och upplupen ränta, uppkomstdatum, eventuell säkerhet och solidariskt betalningsansvar.

Uppge även uppgifter som ni anser kan ha betydelse för prövningen av ärendet. Uppge till vilket konto som betalning ska ske, ert namn samt ert person- eller organisationsnummer. Ni ska skicka anmälan till Kronofogdemyndigheten, Skuldsanering, 106 65 Stockholm. Kronofogdemyndigheten upplyser om att betalningsansvaret för en fordran som inte anmäls kan falla bort från Namn."

Om borgenär inte anmäler skulden till din skuldsanering så är den fortfarande med i din skuldsanering. Bara att dom inte får betalt.

Så du behöver absolut inte göra något alls än att vänta på förslaget och betala din inledande betalplan. Undantag är delgivningar som kommer in. Dom måste du logga in på KF och godkänna bara men inget annat

Du ska inte göra något alls förutom att skriva på ev delgivningar som kommer in. Det är inte till dig skulderna rapporteras, det är till KFM och det ska göras inom en månad från ditt inledande.

Såhär står det i din kungörelse

Kungörelsetext​

"Kronofogdemyndigheten har Datum beslutat att inleda skuldsanering för Namn, Personnummer, Adress. Var och en som har en fordran mot Namn uppmanas att inom en månad från det att denna kungörelse införts skriftligen anmäla sin fordran. Fordringsanmälan ska innehålla uppgifter om kapitalbelopp, räntesats, avgifter och upplupen ränta, uppkomstdatum, eventuell säkerhet och solidariskt betalningsansvar.

Uppge även uppgifter som ni anser kan ha betydelse för prövningen av ärendet. Uppge till vilket konto som betalning ska ske, ert namn samt ert person- eller organisationsnummer. Ni ska skicka anmälan till Kronofogdemyndigheten, Skuldsanering, 106 65 Stockholm. Kronofogdemyndigheten upplyser om att betalningsansvaret för en fordran som inte anmäls kan falla bort från Namn."

Om borgenär inte anmäler skulden till din skuldsanering så är den fortfarande med i din skuldsanering. Bara att dom inte får betalt.

Så du behöver absolut inte göra något alls än att vänta på förslaget och betala din inledande betalplan. Undantag är delgivningar som kommer in. Dom måste du logga in på KF och godkänna bara men inget annatt
Tack för ditt svar!
Det blir så många funderationer och då blir man så tacksam för svar!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp