Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

30 år gamla skulder

I dagarna ramlade det in skulder från -92 och -93, ett banklån och en kreditskuld. De har inte kunnat mätas ut på över 30 år. Nu har de sett det finns lite över på min pension att mäta ut på. De registrerades samma år på KFM men har legat på långtidsbevakning(?). Är inte dessa skulder preskiberade när de inte kunnat mäta ut på 31 resp 32 år?

Förlåt för OT; men fanders vad ledsen jag blir när jag läste ovan.

Förmodligen preskriptionsavbrott.

Hoppas situationen löser sig.

Ja det lät för sorgligt . Kan de ens göra så efter all denna tid ?

Usch vad man avskyr banker ibland. 31 år sen. Ska inte skulder vara preskibrerade efter 10 år?

Har årsräntan dessutom tickat på i 30 år?

Usch vad man avskyr banker ibland. 31 år sen. Ska inte skulder vara preskibrerade efter 10 år?

Har årsräntan dessutom tickat på i 30 år?

inte om preskribtionsbrott gjorts, vilket i princip alltid görs. Numera är det helt automatiserat hos alla inkassobolag.

Det är ganska vanligt. Ser mer eller mindre dagligen skulder som fastställts i utslag av någon nu nedlagd tingsrätt kring skiftet 80/90.
Ofta betydligt mer I ränta än kapital. Guldläge att göra ackordsuppgörelse på sådana skulder.

Otroligt sällan dom inte kan visa på avbrott i preskriptionen.

@trasdockan du har nog fått brev om de där skulderna rätt många gånger under årens lopp.

I dagarna ramlade det in skulder från -92 och -93, ett banklån och en kreditskuld. De har inte kunnat mätas ut på över 30 år. Nu har de sett det finns lite över på min pension att mäta ut på. De registrerades samma år på KFM men har legat på långtidsbevakning(?). Är inte dessa skulder preskiberade när de inte kunnat mäta ut på 31 resp 32 år?
Så ledsen jag blev att läsa detta. Jag hoppas allt löser sig för dig.

Om du har haft inkomst som understiger förbehållsbeloppet under hela denna tid så gör det väl ingen skillnad i plånboken om det nu går att utmäta några hundralappar?

Varför har du inte sökt skuldsanering tidigare för att få bort skulderna? Sånt här är typexempel på när skuldsanering beviljas ganska lätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp