Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

28åring med 1260000 i skulder, hur hade ni tänkt?

Tack, en fråga bara, jag kanske missuppfattade dig. De kan väl inte vara så att om jag har sanering och jobbar extra så får jag behålla allt jag tjänar från mitt extraarbete? Eller menar du att de hade varit bättre att bara jobba på mitt kontorsjobb, leva på förbehållsbeloppet och sluta med extrajobbet?

Hade jag fått ha sanering som bara räknas på ett heltidsjobb och fortfarande fått jobba extra så hade det ju varit det ultimata, men borgenärerna lär väl klaga när dom ser hur lite jag betalar jämfört med vad jag tjänar?

Om du tänker ansöka om skuldsanering är det viktigt att du slutar arbeta extra. Gör du inte det går handläggaren på den totala inkomsten som du inbringar. Beräkningen görs på så sätt att du får behålla pengar till hyran, eventuellt barn, medicin och utöver det ca 5000 kr. Plus att du får ytterligare 1000 kr i månaden för oförutsedda utgifter. Resten ska gå till borgenärerna.

Det är en bra utgångspunkt att inte dra in din pappa i din situation. Med missbruksproblematik så är risken inte noll att du i framtiden trillar dit igen, även om du tycker att du har koll på det i nuläget. Men hur blir tankarna om pressen du är under nu försvinner? Även om din far belånar huset, så skulle ju insolvens på din sida betyda negativa effekter för honom eftersom han får betala på bolånet utan att få något från dig.

Ett sätt ni kan lösa vore ju om du och din far arrangerade ett förskott på ditt arv efter honom. Då förskotterar han saker du ändå kommer att få, men å andra sidan får du mindre när det är dags att fördela dödsboet efter honom. Det är kanske makabert att tänka på det nu, det håller jag med om, men det kan ju vara ett sätt att hålla en gränsdragning mellan din ekonomiska krater och hans ekonomi.

Som redan har nämnts har du ju också snöbollen att ta till, om du orkar med att fortsätta som du går i några år till.

Har du pratat om det här med dina syskon?

Det är först nästkommande år man faktiskt vet hur mycket man betalat i skatt...
Ja fast skattetabellen finns ju redan nu tillgänglig. Har man tabell 32 så betalar man ~18k i skatt på 53000. Så 35k över :)

Sen kanske man har milavdrag, ränteavdrag osv. Men jag tror inte någon tabell idag ger 41 ut på 53 i brutto. Så då får man jämka, men då blir det ändå inte rätt att säga att det är så i kommun A-Z.

Jag betalar iaf ca 25% ”effektiv” skatt.
Gjorde så hela förra året utan någon jämkning eller dylikt och fick ingen restskatt före div avdrag.

Förstår fortfarande inte hur någon kan tjäna 15-17k mer och få ut samma.

Jag har nästan 70.000 i lön och får 40.000 efter skatt

Om du har så mycket mer netto så ligger du nästan på 80.000 i månaden?

Bra med tanke på att för män som arbetade som Lokförare under 2024 var genomsnittslönen 43 200 kr, och för kvinnor var den 42 600 kr.

Du betalar helt för mycket i skatt. Med 70000 i lön så ska du få ut 48-49000 beroende på vilken kommun du bor i.

Ja fast skattetabellen finns ju redan nu tillgänglig. Har man tabell 32 så betalar man ~18k i skatt på 53000. Så 35k över :)

Sen kanske man har milavdrag, ränteavdrag osv. Men jag tror inte någon tabell idag ger 41 ut på 53 i brutto. Så då får man jämka, men då blir det ändå inte rätt att säga att det är så i kommun A-Z.

du betalar ca 13500:- och inte 18000:- du glömmer nog räkna med jobbskatteavdraget och skattereduktionen som sänker skatten med 4-4500:-

du betalar ca 13500:- och inte 18000:- du glömmer nog räkna med jobbskatteavdraget och skattereduktionen som sänker skatten med 4-4500:-
Nej, jag går rakt av efter skattetabell 32.

Hej min vän, jag har inte läst igenom alla sidor och tips du har fått från andra medlemmar men jag vill bara säga att du är inte ensam. Jag sitter själv i en liknande situation samt ålder. Starkt av dig att våga berätta för närstående, något som jag själv inte riktigt gjort till 100%. När jag tittar igenom dina lån så ser jag snabbt att du kommer lösa det här, med jämkning och en potion tålamod så kommer snöbollseffekten göra att du snabbt förbättrar dina marginaler varje månad och kan skjuta in pengar som blir över till nästa lån/kredit. Det gäller bara att komma över den där tröskeln i början för att det ska börja rulla på. Du har valet att ta hjälp av närstående och det är bara du själv som kan avgöra vad som känns rätt att göra, enligt min mening bör du undvika skuldsanering så gott det går. Vill du ha hjälp så kan du slänga iväg ett PM. Allt gott och lycka till!

MVH

Hej min vän, jag har inte läst igenom alla sidor och tips du har fått från andra medlemmar men jag vill bara säga att du är inte ensam. Jag sitter själv i en liknande situation samt ålder. Starkt av dig att våga berätta för närstående, något som jag själv inte riktigt gjort till 100%. När jag tittar igenom dina lån så ser jag snabbt att du kommer lösa det här, med jämkning och en potion tålamod så kommer snöbollseffekten göra att du snabbt förbättrar dina marginaler varje månad och kan skjuta in pengar som blir över till nästa lån/kredit. Det gäller bara att komma över den där tröskeln i början för att det ska börja rulla på. Du har valet att ta hjälp av närstående och det är bara du själv som kan avgöra vad som känns rätt att göra, enligt min mening bör du undvika skuldsanering så gott det går. Vill du ha hjälp så kan du slänga iväg ett PM. Allt gott och lycka till!

MVH
Jämkning kommer ju inte finnas nästa år längre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp