Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

19 åring billån

Hej, tänkte passa på att handla ny bil nu när man fortfarande är ung och iprincip inte har några utgifter och tänkte kolla om ni tror att det är några problem att få ett billån.

Lånet är på ca 170 000 med runt 40 000 som kontantinsats.

Är fastanställd från och med den här månaden och har en lön på 24 500 kr i månaden om jag jobbar 40 timmar i veckan, dock så har jag jobbat på samma företag sen juni förra året men då hade jag inget tillsvidareanställning.

Får även CSN-lån och bidrag tills december den här månaden, vilket blir 11 000 i månaden.

Det jag tror kan bli ett problem är att min UC bara visar 89 000 i inkomst eftersom jag började jobba så sent, samt så är min riskprognos på 12,70%, den var på 4% tidigare men gjorde en ansökan på lendo och Nordea för blancolån, notera att jag inte fick ett låneförslag av någon av dem men det beror nog på deklarerade inkomsten i UC samt min ålder.

Har totalt 5 UC:n i år och har aldrig haft någon anmärkning eller några registrerade krediter.

Bor gratis fram tills nästa år med min flickvän så har iprincip inga utgifter förutom mat för 2 personer.

Tänkte att det inte borde vara några problem att få ett lån när man har god ekonomi men tydligen så hade jag fel eftersom Nordea och lendo nekade mina ansökningar på 170 000, tror ni att det blir annorlunda med ett billån där det finns en viss säkerhet?

Tja, jag sitter med samma "problem" Har dock 2 på UC, blev nekad. Då skatteverket inte hade fått in deklarationen för 2020 vid de tillfället. Så det stod att jag tjänade 37 000kr 2019 sen 0kr 2018 tills och nu 2020 ramlat in med 260k. Är 00a.

Jag kommer nog vänta tills det börjar närma sig årsskifte och sedan ta ett blanco lån på 170k. Sedan ska bilen stå på farsan då de var nästan 1-1,5k i skillnad på försäkring. Men ska du finansiera? endast då du behöver kontantinsats.

Jag har heller inte skrivit på fastanställning än, dock är det utlovat. (bytte jobb i våras.)

Vilken bil har du tänkt dig?

Botnut71, det är endast med allra största välvilja jag skriver detta så jag hoppas verkligen att du inte tar illa upp..
Men du är 19 år och har hela världen framför dig. Att skuldsätta sig så pass mycket när du ännu är så ung är sällan en bra idé så länge man är en "vanlig knegare" precis som jag. Jag förstår verkligen att du vill ha en fin bil men du kanske kan börja med något lite billigare?
Oavsett bör du kunna få lån baserat på dina förutsättningar :)

Botnut71, det är endast med allra största välvilja jag skriver detta så jag hoppas verkligen att du inte tar illa upp..
Men du är 19 år och har hela världen framför dig. Att skuldsätta sig så pass mycket när du ännu är så ung är sällan en bra idé så länge man är en "vanlig knegare" precis som jag. Jag förstår verkligen att du vill ha en fin bil men du kanske kan börja med något lite billigare?
Oavsett bör du kunna få lån baserat på dina förutsättningar :)
Förstår självklart hur du tänker och uppskattar omtanken ☺️ bilar är en väldigt stor hobby för mig och planen är att lägga 10 000 i månaden på lånet så kommer vara avbetalt rätt fort, har trots allt runt 30 000 kr efter skatt i månaden (med CSN) och väldigt få utgifter, service sköter jag själv då de flesta i min familj jobbar som mekaniker ☺️

Sen så är det en bil som tappar väldigt lite i värde då den är eftertraktad så går ju alltid att få tillbaka en stor del av summan

Förstår självklart hur du tänker och uppskattar omtanken ☺️ bilar är en väldigt stor hobby för mig och planen är att lägga 10 000 i månaden på lånet så kommer vara avbetalt rätt fort, har trots allt runt 30 000 kr efter skatt i månaden (med CSN) och väldigt få utgifter, service sköter jag själv då de flesta i min familj jobbar som mekaniker ☺️

Sen så är det en bil som tappar väldigt lite i värde då den är eftertraktad så går ju alltid att få tillbaka en stor del av summan
Får vi fråga vilken bil det är? :p

Ny bil och 170 000kr? Jag får inte ihop den kalkylen. Är det en Dacia eller annat budget märke?

Jag hade nog inte skuldsatt mig (om du ens får lån med din låga taxerade inkomst och ålder, du kommer få högre premie också pga ålder) utan behöver du en bil, köp den kontant nu.
Känns lite Lyxfällan när jag läser TS... No offence.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp