Skriver du detta för att du VET att det är så eller för att du spekulerar? Jag har pratat med vänner som är låneförmedlare samt kollat med förmedlare på Sambla och Freedom Finance för att höra hur de upplever svaren från bankerna sen Coronan kom. Alla säger samma sak: bankerna har blivit mycket hårdare.
Och det är väl logiskt? Nu när massa människor blir arbetslösa och varslas till höger och vänster så kan man ge sig fan på att bankerna inför striktare ”filter”. De lånar till exempel inte jättegärna ut pengar till folk i riskbranscher längre.
Exakt samma som jag har.
Sökte på Lendo idag, lite andra förutsättningar förstås, men fick 13 erbjudande med ränta från 4,31% - 10,9%. Hade en ff från i lördags på Nordea som nekade, annars fritt. Riskprognos 0,3%, årsinkomst ca 300 000:-, lån på 215 000:-, två outnyttjad krediter. Hade säkert sett annorlunda ut på ett högre lånebelopp. Dock svarade SEB först på 4,31%.

Vilken summa sökte du på? Angav du att du skulle lösa lån? Stort grattis btw![]()
Förlåt mig, trodde det stod 200.000 och inte 20.000..Vilket då menar du, det jag fick på Friia?
Nja den klarar jag mig utan...
Det är inte så många som varslas nu so media vill att du ska tro. Läs senaste veckans statistik från SCB (som iofs inte stämmer helt) . Ja visst, tusen mer eller så om vi jämför med samma vecka förra året. Pengarna finns. Klart att man passar på att ta högre ränta om det går.
Banker lånar i princip till 0% ränta själva.
Jag VET. Tänk logiskt.
Du vet nog inte vad du pratar om. Självklart vill bankerna inte stå med enorma kreditförluster när kunderna inte kan betala tillbaka sina lån för att de blivit arbetslösa.
Problemet är inte enbart att bankerna beviljar lån till höga räntor, problemet är att bankerna inte beviljar lån överhuvudtaget. Det vi diskuterade var varför bankerna ger så mycket avslag.