Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

1.6 miljoner i skulder, 19 långivare...

Hej!

Försöker undvika förmyndarskap i form av KFM, även ifall jag egentligen behöver det för att stoppa min idioti. Har spekulerat bort en stor summa pengar under lång tid på börsen, både överskott från lön och pengar jag lånat. Som det ser ut nu har jag lån på 1.6 miljoner, räkningar varje månad på cirka 29000 kronor från 19 olika långivare och noll chans att få samlingslån på mina smålån. Utöver det har jag normala utgifter såsom resa/mat/hyra/abonnemang etc.

Det jag undrar är ifall det vore lönt att släppa ett par av lånen till inkasso, eller ifall den månadskostnaden skulle bli extrem? Alternativt om själva beloppet som dessa smslån är uppe i skulle öka mycket ifall de gick till inkasso. Vet inte hur långgivare gör när betalningar uteblir, om de försöker maxa upp lånet innan de skickar det till inkasso eller ifall de tar KFM direkt. Någon som har råd? Viaconto och credifi borde jag kunna bli av med snabbt, men de andra smålånen är svårare och jag behöver verkligen sänka lånekostnaden varje månad då jag inte orkar jobba 300+ timmar varje månad längre.

Viaconto kostar mig cirka 1000 kr i månaden, Credifi cirka 1500 och flexkontot 500 kr i månaden. Lägg därtill resterande lån:

Tusen. Månadskostnad
273 ICA 2810
9,50% 81 Ikano Bank 1210
10% 83 Ikano Bank 1350
10,71% 138 Brabank 1624
12,94% 190 Instabank 2057
13,36% 137 Collector 1837
13,99% 400 Remember 5000
150 Nordax 2830
1452 18718

16% 29 fairlo 675
30% 23 Cashbuddy 749
28% 18 slantar 587
30% 22 extralånet 729
29 ferratum 1200
25 loanstep 1300
30 kundfinans 1600
176 6840

Totalt
1628 25558

Vad skulle hända om jag släppte något av lånen till inkasso, hur lång tid tar det innan hela lånet går till inkasso och inte bara en betalning, hur mkt har lånet ballat ut vid det laget och finns det långivare som man helst ska undvika att ge chansen att ta ut dröjsmålsräntor, avgifter och inkasso? Min förhoppning vore att jag på någotvis skulle kunnat använda inkasso som ett slags samlingslån.

Senast ändrad:
Du har några som säkert skulle kunna hjälpa med betalningsfria månader eller amorteringsfritt.
Ikano är en sån som gärna hjälper genom amorteringsfritt. Har du 2 lån hos de?
Vad har du för inkomst?
Du verkar ha gjort en excel med utgifter och inkomster, hur mycket lägre behöver du komma i låneutgifter för att det skall gå jämt?
Förslag:
1. Jämka året ut samt förbered jämkning för nästa år.
2. Hör av dig till alla långivare och få till betalningsfri månad, fryst ränta, förlängd återbetalning eller amorteringsfritt.
3. Kör på snöbolls metoden, med alla eventuella pengar som blir över genom jämkning osv släck krediter/lån som kostar mest eller minskar månadsutgifterna.

Inkasso kommer alltid att öka skuldbördan men man vet aldrig hur mycket pga det beror på vilka inkassobolag skulden hamnar hos. Det är olika från skuld till skuld (inte alltid från lånegivare till lånegivare).
Att låta de förfalla till inkasso är alltid en risk att det går direkt till KFM eller så får man kass avbetalningsplan (om man får till en avbetalningsplan). Visst finns det en risk/möjlighet att du får ett bra inkassobolag som kan ge bättre återbetalningsvillkor men räkna med en långtidsplan!

Hur ser långtidsplanen ut annars? Skuldsanering?

Jobbar jag heltid + mitt extrajobb så skulle jag hamna på cirka 41-43k innan skatt (trivs bra med mitt extra jobb och att köra heltid är okej det med på det andra jobbet som jag tycker mindre om). Så hade jag velat haft en normal tillvaro där jag bara arbetar säg 250 timmar i månaden så skulle jag behöva bli av med först Viaconto/Credifi/Flexkontot(sammanlagt 3k i månaden) vilket skulle vara cirka 26k i lånutgifter varje månad. Sen hade jag behövt få ner det ytterligare 6k på något vis så att lånutgifterna varje månad låg kring 20k (+ cirka 10k för uppehälle vilket borde vara det jag får efter skatt ca) och för det skulle jag behövt antingen beta av 170k i smålån eller få till ett samlingslån, som dock är omöjligt när jag har så stort belopp i blanco.

Jobbar jag heltid + mitt extrajobb så skulle jag hamna på cirka 41-43k innan skatt (trivs bra med mitt extra jobb och att köra heltid är okej det med på det andra jobbet som jag tycker mindre om). Så hade jag velat haft en normal tillvaro där jag bara arbetar säg 250 timmar i månaden så skulle jag behöva bli av med först Viaconto/Credifi/Flexkontot(sammanlagt 3k i månaden) vilket skulle vara cirka 26k i lånutgifter varje månad. Sen hade jag behövt få ner det ytterligare 6k på något vis så att lånutgifterna varje månad låg kring 20k (+ cirka 10k för uppehälle vilket borde vara det jag får efter skatt ca) och för det skulle jag behövt antingen beta av 170k i smålån eller få till ett samlingslån, som dock är omöjligt när jag har så stort belopp i blanco.
Satsa på att få till ett bra kreditbetyg på UC.
Om du jämkar kan du säkert redan få in 3000kr netto extra i månaden (2023). Om du söker i år 2022 kommer du förmodlingen inte behöva betala skatt alls (eller väldigt lite). Du kan visst komma ner i rejält i månadskostnad genom att få till amorteringsfritt hos IKANO, förläng återbetalning hos ICA, Collector, Nordax och Remember. Då har du redan kommit ner 3-4000kr/m.
Så sammanlagt redan en lägre totalkostnad. - 2000kr IKANO, -3000kr förlängd återbetalning = 5000kr mindre utgifter utan att behöva göra särskilt mycket. Samt 3000rk extra in pga jämkning. Totalt en förbättring på 8000kr. Sedan kan du jobba på att lösa de dyraste krediterna eller de som syns på UC.
När du om 3-4 manader har fått bättre betyg, kan du söka samlingslån för de dyraste krediterna. Vänta tills du kommit under 8. Sök då 500K på lång återbetalningstid (15år).

Totalt sett skulle du inom 12 månader kunna komma ner till ca 16000kr/m för 1,6mio i skuld. men då har du bra villkor på alla lån. Mer rimligt i dagens läge är ca 18/20k i månaden. Då kommer det dock att ta 15år innan du är skuldfri. Därav min fråga om en långsiktig plan. Kanske skulle sanering vara en bättre lösning i framtiden.

Lycka till!

Hej!

Försöker undvika förmyndarskap i form av KFM, även ifall jag egentligen behöver det för att stoppa min idioti. Har spekulerat bort en stor summa pengar under lång tid på börsen, både överskott från lön och pengar jag lånat. Som det ser ut nu har jag lån på 1.6 miljoner, räkningar varje månad på cirka 29000 kronor från 19 olika långivare och noll chans att få samlingslån på mina smålån. Utöver det har jag normala utgifter såsom resa/mat/hyra/abonnemang etc.

Det jag undrar är ifall det vore lönt att släppa ett par av lånen till inkasso, eller ifall den månadskostnaden skulle bli extrem? Alternativt om själva beloppet som dessa smslån är uppe i skulle öka mycket ifall de gick till inkasso. Vet inte hur långgivare gör när betalningar uteblir, om de försöker maxa upp lånet innan de skickar det till inkasso eller ifall de tar KFM direkt. Någon som har råd? Viaconto och credifi borde jag kunna bli av med snabbt, men de andra smålånen är svårare och jag behöver verkligen sänka lånekostnaden varje månad då jag inte orkar jobba 300+ timmar varje månad längre.

Viaconto kostar mig cirka 1000 kr i månaden, Credifi cirka 1500 och flexkontot 500 kr i månaden. Lägg därtill resterande lån:

Tusen. Månadskostnad
273 ICA 2810
9,50% 81 Ikano Bank 1210
10% 83 Ikano Bank 1350
10,71% 138 Brabank 1624
12,94% 190 Instabank 2057
13,36% 137 Collector 1837
13,99% 400 Remember 5000
150 Nordax 2830
1452 18718

16% 29 fairlo 675
30% 23 Cashbuddy 749
28% 18 slantar 587
30% 22 extralånet 729
29 ferratum 1200
25 loanstep 1300
30 kundfinans 1600
176 6840

Totalt
1628 25558

Vad skulle hända om jag släppte något av lånen till inkasso, hur lång tid tar det innan hela lånet går till inkasso och inte bara en betalning, hur mkt har lånet ballat ut vid det laget och finns det långivare som man helst ska undvika att ge chansen att ta ut dröjsmålsräntor, avgifter och inkasso? Min förhoppning vore att jag på någotvis skulle kunnat använda inkasso som ett slags samlingslån.
Ring till remember och be dem sänka din amortering i ett halvår, då betalar du endast räntan på lånet så kan du kanske få pengar över för att lösa något av de andra? Bästa är att ringa runt och be de frysa räntan, sänka räntan eller lägga upp en tillfällig betalplan med lägre belopp.

Ring till remember och be dem sänka din amortering i ett halvår, då betalar du endast räntan på lånet så kan du kanske få pengar över för att lösa något av de andra? Bästa är att ringa runt och be de frysa räntan, sänka räntan eller lägga upp en tillfällig betalplan med lägre belopp.
Generellt kan långivare erbjuda amorteringsfritt under en period så man bara betalar ränta men frysa räntan har jag svårt att tänka mig att de gör, hos inkassobolagen däremot kan man få det.

Jag fick en jättebra deal av Remember när jag ringde och sa att jag hade svårt betala. Fick en tillfällig betalplan där räntan var typ 1/3 bara. De sa att man kan få det max 3 ggr på 5 år

Jag fick en jättebra deal av Remember när jag ringde och sa att jag hade svårt betala. Fick en tillfällig betalplan där räntan var typ 1/3 bara. De sa att man kan få det max 3 ggr på 5 år
Remember verkar vara bra.

Konstaterar lite sorgset att hade jag vetat allt det jag vet nu om lån, inkasso och den biten så hade jag antagligen kunnat undvika de värsta fällor jag gått in i under resans gång.

Så på det sättet är det här forumet en riktig guldgruva för alla som är i början av sin "karriär" (ja, även för oss andra förstås).
Gör allt ni kan för att inte skuldsätta er mer.

Glömde skriva att planen gällde i 6 månader. Sen kunde man ansöka om detta igen, dock max 3 ggr på 5 år som sagt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp