Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

1,2 mille, 30 år, 3 barn, separation, husförsäljning, vad gör jag?

Hej!

Som ämnesraden lyder...

Jag lever i stort sett på min sambo idag, och nu skall vi separera.. Vad gör jag?

Kort om varför jag fått skulder, vi fick barn i tidig ålder, jag försörjde familjen ensam med alldeles för låg inkomst under många år, gjorde vad jag kunde för att klara det, ett lån blev ett annat och till slut handlar allt om brandsläckning.. Jag har aldrig varit spelberoende eller dylikt och är idag försiktig med dom pengar jag tjänar.

Hur ser det ut?

Min inkomst i form av lön ifrån mitt egna AB samt Barnbidrag.
Totalt 29500 rent.

Äger en villa 50/50 med min sambo värderad innan en del rust ca 950k, idag kanske vi får en miljon för huset.

Lån

Bolån: 680k delat på 2.
Min del: 340k

Blanco/kredit/privat
Avida 192,794 7,95% / 3400 kr mån
Marginalen 226,370 8,68% 3822 kr mån
Collector 91,537 11,80% / 1826 kr mån
Santander 109,350 8,96% / 2373 kr mån
Remember 332,681 13,05 / 4836 kr mån
Anyfin 5348 ??% / 268 kr mån
Wasa kredit 196,824 11,30% / 2585 kr mån
(Sambo borgar för wasa lånet)
Fairlo 39,885 28% / 1037kr mån
Resurs bank 18,926 18,9% / 947kr kr mån
Klarna 21,898 ??% / 873kr mån
Privat 37k / 1100kr mån

1 272 613kr

23,076 / mån

Jag behöver stöd/hjälp med tips och idéer om hur jag skall komma ur detta.

Mina tankar har snurrat mycket om hur jag ska komma ur detta, jag har länge funderat på skuldsanering, men då blir det problem med Wasa lån som går rakt emot min sambo eftersom hon är medlåntagare där..

Jag behöver även ett boende efter att vi sålt huset, medan jag väntar på en ansökan om skuldsanering som kanske inte ens går igenom? Jag är livrädd för att släppa allt då jag inte vet hur det kommer att påverka mitt företag.

Så problemlösningen: separera med dessa skulder, överleva 7mån i väntan på besked om ev. sanering, hur löser jag lånet från wasa som vi har gemensamt? Behöver hålla mig flytande ett tag till....

Tack på förhand.

Men om pengarna använts till att försörja familjen (vilken jag antar att sambo ingått i), borde inte sambon ta över hälften av lånen? Och nu pratar jag inte enbart om Wasa-lånet.

Oavsett bör ni ju annars kunna använda vinsten av husförsäljningen annars till att lösa just Wasa-lånet, om det är det som oroar dig mest.

Men om pengarna använts till att försörja familjen (vilken jag antar att sambo ingått i), borde inte sambon ta över hälften av lånen? Och nu pratar jag inte enbart om Wasa-lånet.

Oavsett bör ni ju annars kunna använda vinsten av husförsäljningen annars till att lösa just Wasa-lånet, om det är det som oroar dig mest.
Det kommer ju personen aldrig gå med på, även fast det rent moraliskt är rätt.
Resonera kring den vinst ni förhoppningsvis gör på huset, utifrån perspektivet att du har försörjt era gemensamma barn och vardag med endast din lön under lång tid. Är hon resonabel och ert avslut ändå sker på ett hälsosamt sätt, kanske det löser sig på bästa sätt. Sälj sen huset, fokusera på att lösa ett boende, strukturera upp alla lån utifrån budget inkomst/utgifter och snöbolla bort dom. Samla resten när du har fått bort några och bättre betyg.

Skulle leta nytt boende och sälja huset så fort som möjligt.
Nytt boende där du kan bo många år framöver, eftersom din ekonomi ser dålig ut kommer du troligen inte kunna flytta igen i närtid om det inte går att rädda upp allt på något sätt.

Vore bra om huset säljs och du kan betala av minsta lånen först och främst.
Kanske går det att rädda upp allt de andra med samlingslån framöver men det är osäkert.

Söker du skuldsanering ska du INTE ha dåligt samvete för lånet hon står med på. Det är ju därför man har medlåntagare för att den ena troligen ej kan betala, så hon har gått med på det hela.

Skulle leta nytt boende och sälja huset så fort som möjligt.
Nytt boende där du kan bo många år framöver, eftersom din ekonomi ser dålig ut kommer du troligen inte kunna flytta igen i närtid om det inte går att rädda upp allt på något sätt.

Vore bra om huset säljs och du kan betala av minsta lånen först och främst.
Kanske går det att rädda upp allt de andra med samlingslån framöver men det är osäkert.

Söker du skuldsanering ska du INTE ha dåligt samvete för lånet hon står med på. Det är ju därför man har medlåntagare för att den ena troligen ej kan betala, så hon har gått med på det hela.
Det va bland det dummaste jag hört ”Det är ju därför man har medlåntagare för att den ene troligen ej kan betala”

Hej!

Som ämnesraden lyder...

Jag lever i stort sett på min sambo idag, och nu skall vi separera.. Vad gör jag?

Kort om varför jag fått skulder, vi fick barn i tidig ålder, jag försörjde familjen ensam med alldeles för låg inkomst under många år, gjorde vad jag kunde för att klara det, ett lån blev ett annat och till slut handlar allt om brandsläckning.. Jag har aldrig varit spelberoende eller dylikt och är idag försiktig med dom pengar jag tjänar.

Hur ser det ut?

Min inkomst i form av lön ifrån mitt egna AB samt Barnbidrag.
Totalt 29500 rent.

Äger en villa 50/50 med min sambo värderad innan en del rust ca 950k, idag kanske vi får en miljon för huset.

Lån

Bolån: 680k delat på 2.
Min del: 340k

Blanco/kredit/privat
Avida 192,794 7,95% / 3400 kr mån
Marginalen 226,370 8,68% 3822 kr mån
Collector 91,537 11,80% / 1826 kr mån
Santander 109,350 8,96% / 2373 kr mån
Remember 332,681 13,05 / 4836 kr mån
Anyfin 5348 ??% / 268 kr mån
Wasa kredit 196,824 11,30% / 2585 kr mån
(Sambo borgar för wasa lånet)
Fairlo 39,885 28% / 1037kr mån
Resurs bank 18,926 18,9% / 947kr kr mån
Klarna 21,898 ??% / 873kr mån
Privat 37k / 1100kr mån

1 272 613kr

23,076 / mån

Jag behöver stöd/hjälp med tips och idéer om hur jag skall komma ur detta.

Mina tankar har snurrat mycket om hur jag ska komma ur detta, jag har länge funderat på skuldsanering, men då blir det problem med Wasa lån som går rakt emot min sambo eftersom hon är medlåntagare där..

Jag behöver även ett boende efter att vi sålt huset, medan jag väntar på en ansökan om skuldsanering som kanske inte ens går igenom? Jag är livrädd för att släppa allt då jag inte vet hur det kommer att påverka mitt företag.

Så problemlösningen: separera med dessa skulder, överleva 7mån i väntan på besked om ev. sanering, hur löser jag lånet från wasa som vi har gemensamt? Behöver hålla mig flytande ett tag till....

Tack på förhand.
Börja med att kolla nytt boende, för OM du skulle få anmärkning så är det svårare att få boende efter det.

Står sambon med på Wasa så bör det finnas ett intresse att försöka lösa det på bästa sätt, lånet försvinner ju inte av sig självt. Eventuellt överskott från fastighetsförsäljningen vore kanske en lösning?

Det va bland det dummaste jag hört ”Det är ju därför man har medlåntagare för att den ene troligen ej kan betala”
Är det inte så då?

Banken nekar en om man inte har en medlåntågare för att man själv troligen inte kan betala. Men banken vill kunna få betalt, så det säkras upp med en medlåntagare.

Jag antar att man hade tagit lånet själv om denne kunnat annars.
Är väl bara bolån annars som man brukar vara två om.

Om en separation väntar runt hörnet är det än viktigare att agera, inget löser sig ju av att vänta.
Samtal med banken, samtal med en skuldrådgivare, värdera huset är kanske en början. Viktigast är att agera och söka svar och lösningar på den sits man hamnat i om inte annat för välbefinnandet och familjen.

Kommer barnen bo varannan vecka hos dig?
Kan vara bra att skaffa ett extrajobb och få in några tusen extra i månaden.
I väntan på svar om skuldsanering så det du kan göra är att försöka förlänga återbetalningstiden på alla dina lån för att få ner månadskostnaden för lån! Den är väldigt hög!
Börja leta efter extrajobb redan nu.
Ev vinst från husförsäljningen kan du betala Wasa lånet med.
Har du föräldrar du kan flytta hem till tillfälligt?

Det blir tufft oavsett men ta ett steg i taget och lyft på alla stenar!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp