- Meddelanden
- 30
- Mottagna reaktioner
- 27
- Poäng
- 91
Jag funderade ett tag på Skusan. I mitt fall kom jag fram till att det kändes bättre att kämpa på. Det är olika för alla. Både hur den ekonomiska situationen ser ut och hur det känns att kämpa på med antingen det ena (eller andra).
Eftersom du ju tjänar bra kan det ju vara en ide att kämpa på steg för steg utan sanering. Får du bara bort de två mindre skulderna har du ju mer manöverutrymme sen. I en skuldsanering kommer du ju i kronor räknat betala in väldigt mycket dit varje månad, sannolikt en hel del mer än du betalar in i lån nu va med tanke på att du får ut 35 K va?
Å andra sidan finns det ju klara fördelar med skuldsanering. Bara att ha två helt betalningsfria månader är ju helt fantastiskt. Har man normalt 12000 i månaden bara i lånekostnader är det ju i sig "värt" 2000 i månaden utslaget över hela året.
Det du måste räkna på och jämföra med är väl hur mycket du kommer få över efter att ditt förbehållsbelopp är uträknat (alltså priset för alla fasta kostnader, hyra, el osv). Då vet du ju ungefär hur mycket som kommer dras till saneringen varje månad. När du ser vilken summa som kommer dras dit kan du ju jämföra det med effekten den summan skulle vara ifall du använder den till att betala in själv på lånen. Alltså minibetalningar plus extra amorteringar. Sen då såklart dra bort värdet för de två betalningsfria månaderna och tänka på att en sanering ju är slut redan efter 5 år när den väl startar.
Gör en sån kalkyl och fundera på vad som blir bäst för just dig. Det beror ju delvis också på hur dina lån ser ut och kan tänkas utvecklas vartefter du kommer längre fram i betalningsplanerna. Vartefter blir ju till exempel annulitetslån bättre i takt med att andelen amortering höjs.
Får jag bort de 2 mindre lånen på 73000 och 128 000 kronor blir jag oxå av med månadsbetalningar på totalt 3500 kronor.
Jag hade ju velat lägga kruten på dom och släppa dom 2 andra som kostar mig runt 10k totalt i månaden.
*Har även CSN som jag betalar på, 1000 kr per månad.
Det är en jäkla massa stolthet och att försöka klara mig själv när det är jag och bara jag själv som satt mig i den här sitsen.
Att bara släppa 2 lån då, det hinner väl bli utslag och anmärkningar isf innan ev skuldsanering?