Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

1.1 miljon kronor i lån. Detta är min verklighet.

Jag funderade ett tag på Skusan. I mitt fall kom jag fram till att det kändes bättre att kämpa på. Det är olika för alla. Både hur den ekonomiska situationen ser ut och hur det känns att kämpa på med antingen det ena (eller andra).

Eftersom du ju tjänar bra kan det ju vara en ide att kämpa på steg för steg utan sanering. Får du bara bort de två mindre skulderna har du ju mer manöverutrymme sen. I en skuldsanering kommer du ju i kronor räknat betala in väldigt mycket dit varje månad, sannolikt en hel del mer än du betalar in i lån nu va med tanke på att du får ut 35 K va?

Å andra sidan finns det ju klara fördelar med skuldsanering. Bara att ha två helt betalningsfria månader är ju helt fantastiskt. Har man normalt 12000 i månaden bara i lånekostnader är det ju i sig "värt" 2000 i månaden utslaget över hela året.

Det du måste räkna på och jämföra med är väl hur mycket du kommer få över efter att ditt förbehållsbelopp är uträknat (alltså priset för alla fasta kostnader, hyra, el osv). Då vet du ju ungefär hur mycket som kommer dras till saneringen varje månad. När du ser vilken summa som kommer dras dit kan du ju jämföra det med effekten den summan skulle vara ifall du använder den till att betala in själv på lånen. Alltså minibetalningar plus extra amorteringar. Sen då såklart dra bort värdet för de två betalningsfria månaderna och tänka på att en sanering ju är slut redan efter 5 år när den väl startar.

Gör en sån kalkyl och fundera på vad som blir bäst för just dig. Det beror ju delvis också på hur dina lån ser ut och kan tänkas utvecklas vartefter du kommer längre fram i betalningsplanerna. Vartefter blir ju till exempel annulitetslån bättre i takt med att andelen amortering höjs.

Får jag bort de 2 mindre lånen på 73000 och 128 000 kronor blir jag oxå av med månadsbetalningar på totalt 3500 kronor.
Jag hade ju velat lägga kruten på dom och släppa dom 2 andra som kostar mig runt 10k totalt i månaden.
*Har även CSN som jag betalar på, 1000 kr per månad.

Det är en jäkla massa stolthet och att försöka klara mig själv när det är jag och bara jag själv som satt mig i den här sitsen.
Att bara släppa 2 lån då, det hinner väl bli utslag och anmärkningar isf innan ev skuldsanering?

Nu vet vi inte exakt hur mkt det betalas varje månad men utifrån lånen å att bli skuldfri på "7" år så kostar det nog runt 25k i månaden å driva det där.

Så att köra en "egen skuldsanering" är det en summan (25k) jag skulle behöva avsätta till lånen för att bli klar på cirka 7 år?
10k till övrigt förutsatt att inget annat uppkommer i kostnadsväg.
Mer realistiskt kanske 7-10 år?

Du har alltså totalt 14500 kr nu i lån (inklusive CSN)?

Svårt läge. Förstår argumenten du nämner. Med bristande disciplin, "dåliga/dyra" matvanor, svårt att veta vart man ska börja osv. Full respekt för det. Med skuldsanering får du ju en tydlig struktur.

Men, om jag förstår det hela rätt (men här är nog @hoppet mycket kunnigare), så kommer du nog behöva ha en mycket stramare budget och privatekonomi i en skuldsanering än du har nu när du i alla fall har runt 20 K att röra dig med i månaden efter att lånen är betalda.

Nu höftar jag bara, men säg att du har 12 K i förbehållsbelopp (som sagt, jag har ingen aning hur din hyra osv ser ut). I så fall blir det väl ungefär 23 K i månaden som kfm drar i månaden under saneringen? Knappt 10 K mer i månaden än du nu betalar för dina lån totalt. (Även om fördelen av de två betalningsfria månaderna ju också ska räknas in).

Vet inte om jag räknar rätt, men kastar upp det som diskussionsunderlag :)

Och som sagt, dina nuvarande lån kommer ju troligtvis bli "billigare" med tiden, i alla fall att amorteringen tar fart allt mer.

Mycket att räkna in.

Får jag bort de 2 mindre lånen på 73000 och 128 000 kronor blir jag oxå av med månadsbetalningar på totalt 3500 kronor.
Jag hade ju velat lägga kruten på dom och släppa dom 2 andra som kostar mig runt 10k totalt i månaden.

Det är en jäkla massa stolthet och att försöka klara mig själv när det är jag och bara jag själv som satt mig i den här sitsen.
Att bara släppa 2 lån då, det hinner väl bli utslag och anmärkningar isf innan ev skuldsanering?
Du e medveten om att du i princip enbart betalar ränta å ingen amortering? Lånen ligger nog mellan 10-20% I ränta? För dom 2 mindre lånen behöver du 5 år nästan exakt. Om det nu är som du säger vilket jag har svårt att tro att du endast betalar 14500 för lånen så är snöbollen bästa lösningen,amortera extra på det minsta så är den löst på 2 år sen kör du på den andra.

Du har alltså totalt 14500 kr nu i lån (inklusive CSN)?

Svårt läge. Förstår argumenten du nämner. Med bristande disciplin, "dåliga/dyra" matvanor, svårt att veta vart man ska börja osv. Full respekt för det. Med skuldsanering får du ju en tydlig struktur.

Men, om jag förstår det hela rätt (men här är nog @hoppet mycket kunnigare), så kommer du nog behöva ha en mycket stramare budget och privatekonomi i en skuldsanering än du har nu när du i alla fall har runt 20 K att röra dig med i månaden efter att lånen är betalda.

Nu höftar jag bara, men säg att du har 12 K i förbehållsbelopp (som sagt, jag har ingen aning hur din hyra osv ser ut). I så fall blir det väl ungefär 23 K i månaden som kfm drar i månaden under saneringen? Knappt 10 K mer i månaden än du nu betalar för dina lån totalt. (Även om fördelen av de två betalningsfria månaderna ju också ska räknas in).

Vet inte om jag räknar rätt, men kastar upp det som diskussionsunderlag :)

Och som sagt, dina nuvarande lån kommer ju troligtvis bli "billigare" med tiden, i alla fall att amorteringen tar fart allt mer.

Mycket att räkna in.runt 100k i ränta betalar han

Runt 100k i ränta betalar du per år. enda räddningen för dig är att amortera in extra på lånen annars så är ju sanering givet, minst en halv mille kommer det kosta dig mer med att försöka lösa det utan sanering. Sanering är jobbigt såklart men den ger dig även frihet,byta jobb=ompröva,en faktura att hålla koll på istället för 5,inga räntehöjningar att vara orolig för,omöjligt att belåna sig mer så länge du ej lånar av någon närstående. 2 månader per år har du hela lönen du kan göra fan du vill med.

SVART PÅ VITT

Fullständiga siffror för mina lån nedan

SevenDay Bank: 73 589 kr
Ränta: 9.25 %
Månadskostnad: 925 kr

Equilio: 128 570 kr
Ränta: 17,27 %
Månadskostnad: 2561 kr

Resurs Bank: 475 202 kr
Ränta: 8,24 %
Månadskostnad: 4664 kr

Collector Bank: 442 903 kr
Ränta: 11,20 %
Månadskostnad: 4918 kr

Övriga lån

CSN: Drygt 200 000 kr
Månadskostnad: 1000 kr

Totalt blancolån: 13 068 kr (14 068 inkl CSN)

Fasta utgifter:
9 147 kr (Hyra, el, gymkort, försäkringar, mobil, bredband, a-kassa, spotify, VISA-kort

(Ej tagit med matkostnader, hygien, kläder, div löpande utgifter)

Inkomst

Ca 35 000 efter skatt

Jag vill inte förminska din upplevelse av att det är tight. Men jag tror det kan bli svårt för dig att få sanering. Och är som sagt inte säker på att det är det du vill heller. Räkna noga som sagt.

Att ha ungefär 21 K kvar efter att lånen är betalda per månad tror jag gör kfm lite tveksamma. Det låter som en ekonomisk dröm tycker jag själv:)

Och om jag förstår det hela rätt kommer du betala in ungefär 25 K i månaden (minus "gratismånaderna") till saneringen så du kommer under 5-6 år väl ha drygt 10 K mindre att röra dig med i månaden jämfört med nu.

Eller räknar jag helt galet?

Jag vill inte förminska din upplevelse av att det är tight. Men jag tror det kan bli svårt för dig att få sanering. Och är som sagt inte säker på att det är det du vill heller. Räkna noga som sagt.

Att ha ungefär 21 K kvar efter att lånen är betalda per månad tror jag gör kfm lite tveksamma. Det låter som en ekonomisk dröm tycker jag själv:)

Och om jag förstår det hela rätt kommer du betala in ungefär 25 K i månaden (minus "gratismånaderna") till saneringen så du kommer under 5-6 år väl ha drygt 10 K mindre att röra dig med i månaden jämfört med nu.

Eller räknar jag helt galet?
Det hade ju varit en dröm ja!
11 900 kvar till mat och löpande utgifter och ev extra amortering, efter att alla lån inkl CSN är betalda och alla fasta utgifter.

Lön: 35000 UT
Lånen inkl CSN: 14000
Fasta utgifter: 9100

Det hade ju varit en dröm ja!
11 900 kvar till mat och löpande utgifter och ev extra amortering, efter att alla lån inkl CSN är betalda och alla fasta utgifter.

Lön: 35000 UT
Lånen inkl CSN: 14000
Fasta utgifter: 9100
Jo, men fasta utgifter kommer vi ju tyvärr inte undan:-(. Du verkar ha bra ordning på dem. Mina också bättre nu sedan jag bytte ut en dyr hyrestrea (9500 inkl parkering) till en mysig källar-etta för 4500 inkl el och sa upp min parkering. Det beslutet var det bästa jag gjort på väldigt länge :)

Jag har kämpat i många år med ekonomin och speciellt senaste två åren gjort det väldigt intensivt. Nu har jag äntligen fått till ett väldigt bra samlingslån på 724 K. Och så här kommer det se ut för mig framöver ungefär

Lön cirka 25 K in
Lån drygt 9200 Kr
+ CSN 1600 kr
Snus (sjukt onödigt) 1000 kr
Bil (bensin, skatt, försäkring) 1000 kr
Fasta utgifter (Hyra/el/fack/a-kassa/gym/mobil/bredband/förråd) 8000

Alltså 25 in och ungefär 21 ut. Sen ska då resten räcka till mat, hygien, extra amorteringar, resor osv osv

Du kan ju tänka dig hur kul det var när jag hade drygt 4 K mer i boendekostnad och 3-4 K mer i lån/krediter varje månad. Det gick åt skogen och skulderna växte hela tiden.

För att få in mer pengar försöker jag också sälja grejer. Det går bra när jag är aktivt, men nu står det lite still och det jag säljer täcker ungefär hyran för båsen på 1800 kr i månaden sedan ungefär ett halvår tillbaka. Måste bli mer aktiv igen :).
Får också in lite extra på trappstädning. Och så har jag haft jämkning, men den möjligheten försvinner ju för oss "alla" snart tyvärr).

Skriver inte det här för att det är en tävling eller så. Men tänker att det kanske är bra att få lite perspektiv på sin egen situation ibland. Jag är ändå lycklig lottad jämfört med många andra här. Jag får ihop det idag.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp