Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

0,1 i kreditbetyg, hur mycket kan jag låna till bra ränta?

jag har 0,1 i kreditbetyg, 2 förfrågningar från årsskiftet när jag bytte bank.
jag vill låna pengar, dels så måste jag fixa lite på huset och har en kommande semester, men vill även investera pengar.

vilken ränta kan jag förvänta mig med 0,1 i kreditbetyg? vilken summa är mest fördelaktig att låna för att få bra ränta? (önskar låna 100-200k kanske mer om räntan är bra)
jag äger ett hus och har ett bolån som är lägre än min årsinkomst (bolån 345k, årsinkomst över 400k, men kommer hamna på över 500k i år)
5 krediter på totalt 230k, 20-50k utnyttjat hela tiden men betalar alltid mina fakturor så betalar knappt någon ränta, 1,46kr förra månaden trots 48000 utnyttjad kredit :)

egentligen hade jag tänkt försöka höja bolånet men vet inte om det blir något jidder med 5 års regeln, och ICA banken har varit väldigt restriktiva och jobbiga att ha och göra med hitils

jag har 0,1 i kreditbetyg, 2 förfrågningar från årsskiftet när jag bytte bank.
jag vill låna pengar, dels så måste jag fixa lite på huset och har en kommande semester, men vill även investera pengar.

vilken ränta kan jag förvänta mig med 0,1 i kreditbetyg? vilken summa är mest fördelaktig att låna för att få bra ränta? (önskar låna 100-200k kanske mer om räntan är bra)
jag äger ett hus och har ett bolån som är lägre än min årsinkomst (bolån 345k, årsinkomst över 400k, men kommer hamna på över 500k i år)
5 krediter på totalt 230k, 20-50k utnyttjat hela tiden men betalar alltid mina fakturor så betalar knappt någon ränta, 1,46kr förra månaden trots 48000 utnyttjad kredit :)

egentligen hade jag tänkt försöka höja bolånet men vet inte om det blir något jidder med 5 års regeln, och ICA banken har varit väldigt restriktiva och jobbiga att ha och göra med hitils
Varför har du så många krediter? Använder du alla? Många krediter kan ligga dig i fatet (högre ränta) då bankerna i sina kalkyler räknar med att hela krediten nyttjas.

Varför har du så många krediter? Använder du alla? Många krediter kan ligga dig i fatet (högre ränta) då bankerna i sina kalkyler räknar med att hela krediten nyttjas.
jag har nyligen avslutat två krediter Nordea 35000 och OKQ8 30000 som jag inte använder.
dom som jag har nu är Preem (50) Shell (40) Volvo (40) Santander (50) och ICAs kontokredit (50), alla har sina fördelar och jag använder dom.
vissa funderingar på att säga upp Preem eller Shell finns men inget som jag har tänkt göra i nuläget

Bästa hade ju varit att prata med sin husbank, vilket i ditt fall verkar vara ICA, som du inte verkar ha så bra relation med. Som jag förstår på dig så har du inga blancolån? Vad hoppas du på för ränta?

Bästa hade ju varit att prata med sin husbank, vilket i ditt fall verkar vara ICA, som du inte verkar ha så bra relation med. Som jag förstår på dig så har du inga blancolån? Vad hoppas du på för ränta?
jag ska prata med ICA, höra mig för med hur dom resonerar med hur mycket jag kan låna på huset, vad dom kan tänkas gå med på utan att ta hit en mäklare, men i "värsta" fall så får jag väl ta hit en mäklare och få värdet uppskrivet rejält, har byggt ut från 75m2 till 120 och har gjort flertalet andra uppgraderingar (nytt tak, solpaneler, ny panel på ena sidan, dragit vattenradiatorer även till utbyggnaden samt bytt ut gamla värmesystemet mot luft/vatten värmepump, och just nu installeras fiber i huset) taxeringsvärdet ligger på 664' och andra hus på samma gata har sålts för 700k 1M 1,5M och i våras en större kåk för 4,7M och då har jag löjliga 345k i lån nu, inga blancolån.

det som jag irriterade mig på hos ICA var att dom dels skrev ner frugans inkomst till 0kr, sen hittade dom på att vi skulle göra av med tror det var 19000kr per månad (2 vuxna 1 barn) helt orimliga krav, det räcker ju till oxfillé varje dag och all möjlig annan lyxkonsumtion och ändå få pengar över. (min fru klarar sig nog på 1000kr för mat kläder och telefon, dottern likaså), i alla fall så skulle jag då enligt ICA endast ha 1800kr över till ränta och amortering med den lönen som uppgavs tidigare.
det känns riktigt ovärdigt om jag ska behöva gå till föräldrarna för att ta med dom som medsökande på ett så litet bolån som jag har som är mindre än min årsinkomst

men denna tråd var egentligen ämnad till större blancolån/privatlån. jag kommer troligtvis försöka få först större bolån och sedan ett större privatlån.
jag hoppas väl på runt 4-6% ränta, 8% och därutöver är helt ointressant, pengarna ska användas till största del till olika investeringar, där största delen är lågrisk, sen kanske det blir en hundring i aktier, jag har en som bör kunna gå upp 50% inom ett år med väldigt liten risk.
jag bör kunna få 4,68% med SEB. men jag är osäker på storleken som jag bör söka

jag ska prata med ICA, höra mig för med hur dom resonerar med hur mycket jag kan låna på huset, vad dom kan tänkas gå med på utan att ta hit en mäklare, men i "värsta" fall så får jag väl ta hit en mäklare och få värdet uppskrivet rejält, har byggt ut från 75m2 till 120 och har gjort flertalet andra uppgraderingar (nytt tak, solpaneler, ny panel på ena sidan, dragit vattenradiatorer även till utbyggnaden samt bytt ut gamla värmesystemet mot luft/vatten värmepump, och just nu installeras fiber i huset) taxeringsvärdet ligger på 664' och andra hus på samma gata har sålts för 700k 1M 1,5M och i våras en större kåk för 4,7M och då har jag löjliga 345k i lån nu, inga blancolån.

det som jag irriterade mig på hos ICA var att dom dels skrev ner frugans inkomst till 0kr, sen hittade dom på att vi skulle göra av med tror det var 19000kr per månad (2 vuxna 1 barn) helt orimliga krav, det räcker ju till oxfillé varje dag och all möjlig annan lyxkonsumtion och ändå få pengar över. (min fru klarar sig nog på 1000kr för mat kläder och telefon, dottern likaså), i alla fall så skulle jag då enligt ICA endast ha 1800kr över till ränta och amortering med den lönen som uppgavs tidigare.
det känns riktigt ovärdigt om jag ska behöva gå till föräldrarna för att ta med dom som medsökande på ett så litet bolån som jag har som är mindre än min årsinkomst

men denna tråd var egentligen ämnad till större blancolån/privatlån. jag kommer troligtvis försöka få först större bolån och sedan ett större privatlån.
jag hoppas väl på runt 4-6% ränta, 8% och därutöver är helt ointressant, pengarna ska användas till största del till olika investeringar, där största delen är lågrisk, sen kanske det blir en hundring i aktier, jag har en som bör kunna gå upp 50% inom ett år med väldigt liten risk.
jag bör kunna få 4,68% med SEB. men jag är osäker på storleken som jag bör söka
Ja men vill ju inte söka och sedan bli nekad pga för stort belopp. Men då är nog låneförmedlare bäst. Då lär du få åtminstone hääyfsad ränta på det beloppet du väljer. Men sök aldrig mer än 350.000 kr.

kanske lika bra att gå direkt till SEB och söka 4,68%, när jag testade Advisa för några år sedan då fick jag bara skitkass ränta långt över vad jag själv kunde få av min bank, så mitt förtroende för Advisa är inte så stort.
i värsta fall så blir jag nekad och får då ta av min kontokredit i några månader till 6,7%, vänta 3 månader och sedan söka igen.

350 000 är nog lite väl högt om man ska få något bra erbjudande från någon seriös bank.
räknade lite igår på 200.000 med 7 års amortering, kändes ganska så lagom

kanske lika bra att gå direkt till SEB och söka 4,68%, när jag testade Advisa för några år sedan då fick jag bara skitkass ränta långt över vad jag själv kunde få av min bank, så mitt förtroende för Advisa är inte så stort.
i värsta fall så blir jag nekad och får då ta av min kontokredit i några månader till 6,7%, vänta 3 månader och sedan söka igen.

350 000 är nog lite väl högt om man ska få något bra erbjudande från någon seriös bank.
räknade lite igår på 200.000 med 7 års amortering, kändes ganska så lagom
Ja 200.000 kommer ge dig bättre ränta. Men varför chansa på 7 år. Lägger du dig på 10 år ses du som en lägre risk, kalkylen ser bättre ut.
Jag har också mina aningar att man inte alltid gynnas att gå via låneförmedlare. Speciellt Advisa.

Ja 200.000 kommer ge dig bättre ränta. Men varför chansa på 7 år. Lägger du dig på 10 år ses du som en lägre risk, kalkylen ser bättre ut.
Jag har också mina aningar att man inte alltid gynnas att gå via låneförmedlare. Speciellt Advisa.
okej ja men då tar jag 10 år. jag gillar egentligen inte lån så hade bara varit skönt att bli av med det, och 7 år hade varit både en låg månadskostnad och att jag hade varit av med det tills jag blir 40.
men det är ju fri amortering så 10 år är absolut inget problem, stiger räntorna då cashar jag lånet

De stora bankerna, tex handelsbanken, erbjud att byta till deras bank, erbjud att avsluta allt annat och byta till deras istället, lönekonto, sparande, investeringar mm mm och byt allt till deras som sagt, det kan du förhandla med.

Boka ett möte med någon så högt upp som möjligt, gärna bankdirektören, kanske säger 4% efter lyssnat på ditt erbjudande, då säger du 1% osv.

Du bör kunna få 1,5-2% med ditt bra betyg, är väl möjligtvis om du har för låg inkomst eller stöter på fel personer, diskutera villkor innan de gör någon förfrågan, erbjuds för högt säg tack och hej och testa nästa lokala bankkontor. Så skulle jag göra om det är viktigt med räntan, brukar ju dock inte göra det själv så ofta, är ju så mycket lättare med nätet.

Detta kan ta tid och viktigt att du både har bra papper, och tillför värde om du blir kund i banken. (UC mm, men få ett preliminärt svar på det lån du vill ha, för högt och du begär lägre eller lämnar efter du presenterat och nämn särskilt noga med att de inte ska ta någon upplysning alls, vilket de gärna vill börja med rätt snart i normala fall, förekommer att de tar av ren nyfikenhet i efterhand också, ett alternativ är ju att spela in samtalet och begär rättning om nåt från UC kommer )

Det finns fortfarande banker som vill ha nya kunder...Jag har lyckats bra en gång... bytte bank då och fick ett blanco med 2.05% i ränta. Var typ 120K eller om det var 220K, tog två förresten 2x110K ett på 2 år och ett på 10år, är väl återbetalt det mesta nu från det, önskar att få bra betyg själv igen, i nuläget knappast att jag själv skulle få liknande att funka idag...Har liksom inget att erbjuda,

Sen om du väl fått ett lån du är nöjd med kan du göra vad du vill, onödigt att skaffa en massa kreditkort igen sen om du inte behöver, ta autogiro till något debitkort som funkar bra och låna av dig själv till 0,0% istället...

Du kanske är nöjd med din bank idag. Då blir det tvärtom ungefär, lätt hot om jag inte får detta förlorar ni en kund är då budskapet, fast inte dom orden..Upplys på ett bra sätt fakta. Berätta varför du är en bra kund att behålla hur läget är nu och nåt om framtiden, då de naturligtvis kommer tjäna ändå mer på att behålla dig som kund ;)

Är ju upp till dig, var du bor t ex , hur övertygande, inte social fobi mm, men går definitivt att få bättre villkor än nån standard ansökan på nätet. Om du träffar någon som har rätt att skriva avtal med vilka räntor som helst...Eller det ska bokas in i förväg förresten, rätt person på banken...

Stor fördel om du har gott rykte eller åtminstone är känd som kund och mycket aktivitet som de kanske redan tjänat bra på...

Lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp