Överta bolån

Hej!
Vilka möjligheter/hinder finns att ta över föräldrars villalån så dom får bo kvar gratis och vi få bort höga blancolån?

Två vuxna, ca 15-20 år kvar att jobba, fast anställda Ca 800.000 total årsinkomst. 1,6 miljoner blancolån, inga betalningsanmärkningar, hyresrätt som vi ska bo kvar i.

Föräldrar (pensionärer) med villa värd ca 7 miljoner, bolån ca 1,5 miljoner.

Kan vi ta över deras bolån/skriva över huset på oss och lägga om blancolånen till bolån istället?

Föräldrar bor kvar i sitt hus gratis, vi bor kvar i hyresrätten (ok med bovärd) och får mycket lägre månadskostnad. Vad ska man tänka på rent juridiskt och skattemässigt? Troligt att en bank skulle godkänna?

Hej!
Vilka möjligheter/hinder finns att ta över föräldrars villalån så dom får bo kvar gratis och vi få bort höga blancolån?

Två vuxna, ca 15-20 år kvar att jobba, fast anställda Ca 800.000 total årsinkomst. 1,6 miljoner blancolån, inga betalningsanmärkningar, hyresrätt som vi ska bo kvar i.

Föräldrar (pensionärer) med villa värd ca 7 miljoner, bolån ca 1,5 miljoner.

Kan vi ta över deras bolån/skriva över huset på oss och lägga om blancolånen till bolån istället?

Föräldrar bor kvar i sitt hus gratis, vi bor kvar i hyresrätten (ok med bovärd) och får mycket lägre månadskostnad. Vad ska man tänka på rent juridiskt och skattemässigt? Troligt att en bank skulle godkänna?

Det borde vara möjligt. I synnerhet om ni refinansierar blancolånen i samma veva. Banken kommer se det som ett hållbart ekonomiskt tänk och kalkylen kommer inte bli några problem. Råder er att diskutera upplägget med personlig bankman.

Lycka till!

Bolån är just lån för att köpa något att bo i. Däremot kan de ta ett sk pensionärslån med bostaden som säkerhet och lösa era blancolån, lånet betalar ni sedan av på.

Bolån är just lån för att köpa något att bo i. Däremot kan de ta ett sk pensionärslån med bostaden som säkerhet och lösa era blancolån, lånet betalar ni sedan av på.

Korpens förslag är också ett vettigt alternativ. Svensk Hypotekspension är ett utmärkt alternativ.

Svårt att se att eran kalkyl hos banken går ihop med hyra för hyresrätt, villakostnader samt blancolån på 1,6 miljoner.

Banken behöver ju inte veta att dem ska bo kvar i lägenheten utan bara att dem ska ta över huset och lånet.
Och är det sådant över värde i huset så klart att det går att baka in blanco där annars vänd er till annan bank bara.

Det borde vara möjligt. I synnerhet om ni refinansierar blancolånen i samma veva. Banken kommer se det som ett hållbart ekonomiskt tänk och kalkylen kommer inte bli några problem. Råder er att diskutera upplägget med personlig bankman.

Lycka till!

Tack för svar. Tänker att bolån är för att det är med villa som säkerhet (inte nödvändigtvis krav att bo i)?
Blancolånen ska bakas in i bolånet eftersom det finns stort utrymme kvar (inkl allt skulle det bli 53% belåningsgrad).
Vi klarar det ju nu inkl blancolånen och hyra, hoppas på godkänt pga att månadskostnaden skulle sjunka med nästan 10.000 för oss. Ska kontakta några banker

Går ju alltid att ta ut pantbrev på huset för en viss summa där ägaren till huset samt du/ni står med.
Blir som att Ni tar ett lån med husägaren som medlåntagare och använder huset som säkerhet.

Så gjorde jag i mina föräldrars hus, tog ett lån använde huset som säkerhet och det blev då ett pantbrev/bolån. Skrev det mot mig som betalare och föräldrarna som medlåntagare.
Jag får räkningen så dom slipper se den.

Kapar tråden lite, hur funkar det med att överta föräldrars bolån? Måste man betala kontantinsats då också? Kanske en dum fråga men blev nyfiken då vi eventuellt ska ta över min pappas hus.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp