Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Överklagan skuldsanering

Det är ju inte bara nya lån som avgör skuldsaneringen utsn en helhetsbedömning därför är det nog bra att man utgår från sina egna förutsättningar och inte bara fokuserar på om låm ör nya eller ej. Det kan finnas andra saker de bedömer utöver detta som gör att vissa med nyare lån får än andra.
Så kanske bra att utgå från sig själv

Absolut.
Men ett ställningstagande skulle ju kunna ge en fingervisning, istället finns ingenting nu.

Annars kan man ju alltid låta domstolarna utforma en praxis, om nu någon överklagan någonsin når en instans där just den frågan prövas.

Ställningstagandet skulle vara rätt luddigt då pga alla om och men.

Förstår det. Men återigen, vissa ger ju avslag för nya skulder i rangen 3-5 år som är 5% av totalskulden, medans vissa ger OK på 0-1 år med 10% av totalskulden (Obs exempel)
Det är ju än mer luddigt och förstår att det är flera delar i skäligheten, men motiveringen för skulder för nära i tiden är ju fortfarande samma motivering och borde därav bedömas på ett likvärdigt sätt.

Det skulle kunna vara någon form av % av totalskuld x antal år osv som gör bedömningen mer jämn. Sedan kan det ju vara flera andra delar i skäligheten som man inte bedöms uppfylla oavsett.

Tycker det är kass när man bara ska acceptera att det inte går att göra bättre.

Förstår det. Men återigen, vissa ger ju avslag för nya skulder i rangen 3-5 år som är 5% av totalskulden, medans vissa ger OK på 0-1 år med 10% av totalskulden (Obs exempel)
Det är ju än mer luddigt och förstår att det är flera delar i skäligheten, men motiveringen för skulder för nära i tiden är ju fortfarande samma motivering och borde därav bedömas på ett likvärdigt sätt.

Det skulle kunna vara någon form av % av totalskuld x antal år osv som gör bedömningen mer jämn. Sedan kan det ju vara flera andra delar i skäligheten som man inte bedöms uppfylla oavsett.

Tycker det är kass när man bara ska acceptera att det inte går att göra bättre.
Problemet då blir ju att man vet exakt när det är ok att få pga av tid och kan då tänka "vänta jag ett år är jag ok tidsmässigt" så istället för att försöka rädda situationen eller förbättra den väntas bara tid ut tills du är inom ramen för ett ok

Se bifogad statistik för tingsrätternas ändringsfrekvens i skuldsaneringsmål. Som regel fastställer tingsrätten KFM:s beslut.

Bilagor

• Skuldsanering 2022-2024 TR.xlsx
    13.2 KB · Visningar: 49
Problemet då blir ju att man vet exakt när det är ok att få pga av tid och kan då tänka "vänta jag ett år är jag ok tidsmässigt" så istället för att försöka rädda situationen eller förbättra den väntas bara tid ut tills du är inom ramen för ett ok
Det är ju fortfarande bara ett av kraven i skäligheten.

Att de kan skilja en del borde kunna bero på varför man tog lån, vilken typ av lån det är osv.
Om situationen såg helt annorlunda ut då eller inte.

Tex Kalle med spelmissbruk, tar lån på lån. Finns inte en chans att han kan betala tillbaka. Ändå lånar han. 1,5år senare söker han skuldsanering och nekas för att lånen var för nya.

Sedan har vi Karin, som har ett bra betalt jobb. Hennes man dör så hon står ensam med alla lånen och hon blir sjukskriven pga av stressen kring det. Vilket ger lite betalt. Samtidigt blir hon varslad då företaget hon jobbade för går dåligt. Hon har inte råd att hålla uppe livet men tar ett lån ett halvår innan ansökan till skuldsanering för att ha råd med hyran.
Hon skaffar ett nytt jobb, men de är inte lika välbetalt.

Större chans att Karin får hjälp än Kalle. Pga olika förutsättningar

Se bifogad statistik för tingsrätternas ändringsfrekvens i skuldsaneringsmål. Som regel fastställer tingsrätten KFM:s beslut.
Jag tycker denna statistik är ganska irrelevant då många som inte har kunskapen eller medel att anlita en jurist att framställa sin talan överklagar ändå. Blir väldigt enkelt att avvisa dessa och fastställa beslutet.

Tror ändringsfrekvensen ökas markant beroende på insatt du är och om du verkligen anser KFM har gjort en felaktig bedömning, eller bara är sur för du inte fick sanering.

Jag tycker denna statistik är ganska irrelevant då många som inte har kunskapen eller medel att anlita en jurist att framställa sin talan överklagar ändå. Blir väldigt enkelt att avvisa dessa och fastställa beslutet.

Tror ändringsfrekvensen ökas markant beroende på insatt du är och om du verkligen anser KFM har gjort en felaktig bedömning, eller bara är sur för du inte fick sanering.
Fast det skulle väl bli ännu mer irrelevant och väldigt vinklat om man bara utgick ifrån de som har hög kunskap, bra jurist och ett motiverat case. Det statistiken styrker och visar är ju just representationen av precis hur det ser ut - att de flesta som vill och väljer att överklaga inte har fått en felaktig bedömning.

Fast det skulle väl bli ännu mer irrelevant och väldigt vinklat om man bara utgick ifrån de som har hög kunskap, bra jurist och ett motiverat case. Det statistiken styrker och visar är ju just representationen av precis hur det ser ut - att de flesta som vill och väljer att överklaga inte har fått en felaktig bedömning.
Jo visserligen, men statistik kan alltid ses på olika sätt. Jag tolkade inlägget som om att det vore meningslöst att överklaga, kanske fel tolkning av mig nu i efterhand. Självklart kommer tingsrätten inte ändra ett beslut som KFM beslutat korrekt.

Dock händer det att misstag sker, det är trots allt en handläggare som jag fattat det tar ett beslut. Människor gör fel. I mitt ärende fick jag till mig av kundtjänsten att all e-post till KFM är offentliga handlingar vilket synnerligen inte stämmer med OSL. Vid varje begäran av en allmän handling ska denna prövas utifrån OSL och därefter lämnas ut, efter genomförd sekretessprövning, detsamma gäller vid diarieföring av allmänna handlingar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp