Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Överklagan skuldsanering

Skälig tid, till att jag fick mina skulder in till Kronofogden
Nej det där stämmer inte. Tiden hos KFM har inget med skälighet att göra. Möjligtvis för kort tid sedan skulderna uppstod (du tog lånet/lånen).

@LånaUtanPapper -nu går jag lite OT här, men med hänvisning till våra tidigare diskussioner så är ju detta ett tydligt exempel på att det inte är så himla självklart att få skuldsanering och att det kan ta många fler år än ”beräknat”.

Sorry TS att jag kapade tråden, önskar dig lycka till.

Senast ändrad:
@LånaUtanPapper -nu går jag lite OT här, men med hänvisning till våra tidigare diskussioner så är ju detta ett tydligt exempel på att det inte är så himla självklart att få skuldsanering och att det kan ta många fler år än ”beräknat”.

Sorry TS att jag kapade tråden, önskar dig lycka till.
I detta fall tror jag bara det var väldigt otur med en dålig handläggare, hade omedelbart skickat in ny ansökan genom kommunen. Tror TS inte behöver vänta flera år heller. Men jag håller med, det är inte alltid så himla självklart, det har jag inte påstått heller.

Imo vore det rimligare att man gjorde ett ställningstagande från KF sida där man bedömer vad skälig tid för nyaste skulder är.

Det gäller ju inte bara detta ärendet utan diffar ju mycket i många poster man sett på detta forum.

På så sätt skulle man säkert kunna undvika en del onödiga ansökningar också.
Man gör ju ställningstagande i andra tolkningar i skuldsaneringslagen så varför inte på detta.

Förstår att det är många olika delar i skälighetspusslet, men kan ju inte vara meningen att vissa får ss när man haft lån taget 1 månad före inledande och andra 3-5 år innan som får avslag med just den motiveringen.

Imo vore det rimligare att man gjorde ett ställningstagande från KF sida där man bedömer vad skälig tid för nyaste skulder är.

Det gäller ju inte bara detta ärendet utan diffar ju mycket i många poster man sett på detta forum.

På så sätt skulle man säkert kunna undvika en del onödiga ansökningar också.
Man gör ju ställningstagande i andra tolkningar i skuldsaneringslagen så varför inte på detta.

Förstår att det är många olika delar i skälighetspusslet, men kan ju inte vara meningen att vissa får ss när man haft lån taget 1 månad före inledande och andra 3-5 år innan som får avslag med just den motiveringen.

Det är nog inte så enkelt att man kan sätta datum. Det har ju lite betydelse hur stor del av skuldsättningen som är ny också.

Det är nog inte så enkelt att man kan sätta datum. Det har ju lite betydelse hur stor del av skuldsättningen som är ny också.
Absolut.
Men ett ställningstagande skulle ju kunna ge en fingervisning, istället finns ingenting nu.

Annars kan man ju alltid låta domstolarna utforma en praxis, om nu någon överklagan någonsin når en instans där just den frågan prövas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp