Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Överklaga skuld hos Kronofogden – handläggningstid och process 2025

Jag har överklagat en skuld hos Kronofogden som skickats via intrum då summan inte var korrekt.
Hur lång tid brukar handläggningen ta? Hur ser processen ut? Intrum har skickat ett mejl om att jag ska förklara vad jag överklagat igår.

Förklara lite tydligare så blir det enklare att svara. Är det ett bestridande till Kfm angående ett nytt betalningsföreläggande du gjort? Eller är det ett gammalt ärende som skickats in på nytt?

Bestrider betalningsföreläggande eller inväntar mot verkställighet?

Förklara lite tydligare så blir det enklare att svara. Är det ett bestridande till Kfm angående ett nytt betalningsföreläggande du gjort? Eller är det ett gammalt ärende som skickats in på nytt?
Ja det var ett nytt som jag har bestridit. Står på kf hemsida att jag har invänt mot kravet och att den sökande ska avgöra om det ska gå till domstol eller ej.
Hur ser processen fram dit ut?

Ja det var ett nytt som jag har bestridit. Står på kf hemsida att jag har invänt mot kravet och att den sökande ska avgöra om det ska gå till domstol eller ej.
Hur ser processen fram dit ut?
"den sökande ska avgöra om det ska gå till domstol eller ej."

Det brukar ta några veckor om det finns grund i invändning så pass att det behöver utredas. De flesta går avslå direkt.

Det brukar ta några veckor om det finns grund i invändning så pass att det behöver utredas. De flesta går avslå direkt.
Okej, hur lång tid har dom på sig att skicka det till tingsrätten? Hur vet jag hur långt ärendet har kommit? Blir det utslag direkt om det avslås direkt?

Okej, hur lång tid har dom på sig att skicka det till tingsrätten? Hur vet jag hur långt ärendet har kommit? Blir det utslag direkt om det avslås direkt?

Normalt 14 dagar.
Frågar tingsrätten.
Något utslag kan det inte bli.

Mitt ärende har kommit tillbaka eftersom intrum inte valde att ta det vidare till tingsrätten. Hur går det vidare? På intrum står det om utslag, får jag ett utslag även att dom valde att inte ta det vidare?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp