Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Överbelånad, råd

Hej på er alla fina!

En vanlig fredagsförmiddag, men ångesten tar inte hänsyn till varken dag eller tid. Den hänger efter mig hela tiden och pockar på uppmärksamhet. Den lyckas varje gång..
Känslorna riktigt kryper i mig och får mig att vilja rymma från mig själv. Vanlig känsla som säkert alla någon gång upplevt.

Känslan av att man förstört så mycket för sig själv.

Jag har inga anmärkningar längre eller skuldsaldo, de har jag kämpat bort och rädslan att hamna där igen är enorm.

Jag har lån upp över öronen.
Om 14,5 år har jag, förhoppningsvis, betalat av alla lån. 14,5 år..

Jag mår dåligt av hur jag försatt mig i denna situationen, att jag gjort såhär mot mig själv.

Totala blancolån på 536 000 kr, utnyttjade krediter på 5-siffriga belopp och en drös smålån och andra krediter.. Privata skulder finns också, dock räntefria, men fortfarande skulder.

Ekonomin går inte ihop och jag försatte mig i denna situation helt själv med min egna dumhet. Jag vet ju bättre än såhär, men ändå gjorde jag det.

Efter en hel del trauma så blev shopping mitt sätt att försöka ersätta en saknad. Dumt och omöjligt, men just då - i den stunden, hjälpte det.

Hur hanterar ni den känslan av att vara överbelånad?

Jag lever själv och har ingen att prata med angående ekonomin.

Hej Fina!
Jag har inte kommit till din punkt än men den känslan har börjat krypa sig på. Just nu försöker jag skaka av mig den genom att lyssna på
Far East Movement ft. The Cataracs, DEV - Like A G6, på repeat ... högt. Dansa och sjunga funkar för mig. Och varva med lite städning och lägga ut prylar till försäljning eller något produktivt.

Du är du och du är lika underbar fast du har skulderna. <3

Jag hanterar den genom att ha tagit extrajobb, jobba så mkt jag kan, ha koll på skulderna, göra listor på vilka skulder jag har och göra ett schema när de kommer försvinna, sätter fettstor röd bock på alla som jag betalat. Det dämpar ångesten lite grann att räkna och räkna och faktiskt se att det går åt rätt håll även om det gör långsamt och ibland är det ett steg fram och två back.
Sätter upp mål och delmål
När jag behöver fatta beslut som rör pengar frågar jag mig om det kommer ta mig närmare målet eller längre bort. Att ta nya sms lån är definitivt att komma längre bort från målet. MEN i riktigt krisigt läge så kan det ibland fortf behövas. men jag räknar även hur lång tid det var fr att jag tog sista smslånet.

Allt som får dig att känna dig motiverad och bli sporrad är bra.

Det är för djävligt att leva med skulder upp över öronen. Det gäller att inte gräva ner sig alldeles för mkt utan försöka hela tiden se vad det är man kan göra för att det ska bli bättre.
Men det tar oändligt med energi.

Hej! Det är vanligt med ångest om man är överskuldsatt, du är verkligen inte ensam. 5 gånger vanligare med depression för överskuldsatta jämfört med de som inte är överskuldsatta.
14.5 år tills du är helt skuldfri, men det är värst i början för det är nu du har som mest lånekostnader. Kommer du ur skuldfällan med smålån och krediter kommer du känna en stor frihet med "bara" 500 000 kr i blancolån. 500 000 kr, med snittänta på 10%, och återbetalningstid 12 år blir 6 600 kr i månadskostnad.

Förlåt en dum fråga - finns det möjlighet att lägga undan lite pengar i en hemlig gömma/konto bara till dig själv. Att använda vid krissituationer. Det kanske ger dig en ytterligare skyddsmur mot att ta sms-lån?

Hej! Det är vanligt med ångest om man är överskuldsatt, du är verkligen inte ensam. 5 gånger vanligare med depression för överskuldsatta jämfört med de som inte är överskuldsatta.
14.5 år tills du är helt skuldfri, men det är värst i början för det är nu du har som mest lånekostnader. Kommer du ur skuldfällan med smålån och krediter kommer du känna en stor frihet med "bara" 500 000 kr i blancolån. 500 000 kr, med snittänta på 10%, och återbetalningstid 12 år blir 6 600 kr i månadskostnad.

Förlåt en dum fråga - finns det möjlighet att lägga undan lite pengar i en hemlig gömma/konto bara till dig själv. Att använda vid krissituationer. Det kanske ger dig en ytterligare skyddsmur mot att ta sms-lån?

Eller som jag, spärra sig mot alla sms-lån genom att ringa och be om det eller e-posta när det krävs. Ingen mer oro över det.

Hur kan man spärra sig? Måste du kontakta alla smsbolagen ett och ett?

Ja, jag bad om att spärra mitt personnummer från att ta fler lån och kontaktade alla. Har ändå så dålig bisnode, uc osv. att jag aldrig skulle få ett. Visst hade det hjälpt nu om jag kunde komma åt pengar snabbt men man får hitta andra sätt. Hmmm. Det är både bra och dåligt. Kan ju bli en ”livlina”. Försöker ändra beteendet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp