Ja till en viss del, men här i Göteborg har inte politikerna varit så smarta, det finns hur mycket mark att bygga på som helst, alla barnfamiljer bor i kranskommunerna, skulle Torslanda bli en egen kommun så är vi helt rökta. Vad gör dessa korkade politikern i detta läge; jo man bygger Västlänken som ska underlätta för tågpendling från andra kommuner och förstör stan ännu mer. Det måste finnas fler som bor nära citykärnan och betalar skatt i kommunen, på så sätt kan saluhallar och butiker gå runt.Citykärnorna håller på att dö ut helt och hållet och det är dom förbannade köpcentrumens fel.
Jag hade ju redan innan pandemin en deal att jobba på distans två dagar i veckan. Nu pratar chefen om att utöka dealen så jag bara får vara på kontoret en dag i veckan och resten på distans. Det innebär att man inte längre får ha ett eget kontor eller ens en egen plats längre.Intressant ämne det här och vad det innebär för kontoren. Otroligt svårt att sia om kontoren kommer minskas, eller de bara kommer bli mer luftiga så att säga med fler mötesrum tex. Kanske står hyrorna bara still och vakanser sugs upp av nya företag.
Distansarbete ritar ju om kartan en del. En sak tror jag är helt säker, husbyggandet kommer få ett rejält uppsving åren framåt iom att många inte behöver vara lika nära jobbet i city.
Intressant tankegång. Jag tror dock att de flesta kommer vilja komma tillbaka till kontoret efter Corona och snacka med kollegorna på kafferepen. De allra flesta saknar det sociala som finns på jobbet, istället för att komma i klinch med familjemedlemmar, när man spenderar så mycket tid hemma med hemmajobb/permitteringar. Tror detta läget är ganska tillfälligt.Jodå det är just det som sker, man flyttar till Skåne, Norrland ute i Mälardalen på avstånd som inte är pendlingsbara dagligen. Det är inte bara Corona som drivit på att citykärnor töms, det var ett faktum redan innan, åtminstone här i Göteborg, men pandemin har påskyndat det hela och mycket annat. När jag promenerade runt citykärnan tidigt 2020 innan pandemin så fanns det 32 tomma butikslokaler i gatunivå, nu har jag slutat att räkna.
Så jävla sant. Här i Sundsvall hade vi en blomstrande city handel men allt fler butiker flyttar ut till Birsta (köpcenter 1mil norr om stan, kuriosa men Norrlands största), men i takt med det tycker kommunen det är bra att ta bort parkeringar samt höja priset på dem vi har kvar, vilket leder en lögn i helvete situationen när man väl behöver handla i stan eller ville äta på någon av våra 17272716 restauranger som innan covid tydligen gick runt!Citykärnorna håller på att dö ut helt och hållet och det är dom förbannade köpcentrumens fel.
Delvis tror jag det. Jag tror på det kommer bli fortsatt distans men man ses någon gång i veckan men är nog lite vad man har för jobb och möjligheter.Intressant tankegång. Jag tror dock att de flesta kommer vilja komma tillbaka till kontoret efter Corona och snacka med kollegorna på kafferepen. De allra flesta saknar det sociala som finns på jobbet, istället för att komma i klinch med familjemedlemmar, när man spenderar så mycket tid hemma med hemmajobb/permitteringar. Tror detta läget är ganska tillfälligt.
Som sagt, många av oss VILL tillbaka, men ag planerar för att dra ned kontorsytorna och inte längre hålla med enskilda rum eller ens egna platser. Och kanske till och med bara tillåta oss att vara på plats en dag per vecka.Intressant tankegång. Jag tror dock att de flesta kommer vilja komma tillbaka till kontoret efter Corona och snacka med kollegorna på kafferepen. De allra flesta saknar det sociala som finns på jobbet, istället för att komma i klinch med familjemedlemmar, när man spenderar så mycket tid hemma med hemmajobb/permitteringar. Tror detta läget är ganska tillfälligt.
Så jävla sant. Här i Sundsvall hade vi en blomstrande city handel men allt fler butiker flyttar ut till Birsta (köpcenter 1mil norr om stan, kuriosa men Norrlands största), men i takt med det tycker kommunen det är bra att ta bort parkeringar samt höja priset på dem vi har kvar, vilket leder en lögn i helvete situationen när man väl behöver handla i stan eller ville äta på någon av våra 17272716 restauranger som innan covid tydligen gick runt!
nu bor jag relativt centralt idag men skulle aldrig köpa en bostad inne i city utan blir någon av våra förorter eller alnön