Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Åtgärder Hög inflation, stigande räntor m m

Var ränteavdraget 30 % även på den tiden eller var det högre?
"Möjligheterna till ränteavdrag har minskat sedan 1980-talet. 1980 till 1982 kunde räntorna dras av mot marginalskatten som i genomsnitt var mellan 60 och 70 procent. Värdet underskottsavdragen begränsades 1983 till 50 procent, för att 1989 och 1990 ytterligare reduceras till 45 respektive 35 procent." (Boverket)

Var ränteavdraget 30 % även på den tiden eller var det högre?
Kommer inte ihåg riktigt, minns bara att styrräntan höjdes till 500% och det var nästintill utlåningsstop därav glädjen att kunna få skaffa eget överhuvudtaget.
För en trea i Stockholms förort var det inget stort lån, 115000. Men det var mycket pengar då med tanke på att man var nyutexaminerad och lönen var låg.

Precis. Det värsta vore om inflationen biter sig fast, då blir räntorna (relativt) höga för lång tid framöver. Så blir viktigt att ha koll på de inflationssiffror som kommer under året.
Oroväckande mycket uppsägningar på sistone, speglar konjunkturläget.
Inflationen bör dämpas på sikt men troligtvis tar det långt tid innan räntorna stabiliseras.

Kommer inte ihåg riktigt, minns bara att styrräntan höjdes till 500% och det var nästintill utlåningsstop därav glädjen att kunna få skaffa eget överhuvudtaget.
För en trea i Stockholms förort var det inget stort lån, 115000. Men det var mycket pengar då med tanke på att man var nyutexaminerad och lönen var låg.
Kommer jag ihåg, avdraget sänktes från 50 till 30% i samma veva, vilket var en av många bidragande orsaker till krisen. Det var under den tiden jag hamnade i skuldfällan med ett hus som inte gick att sälja och kostnader som bara skenade, dagens ekonomikris med skyhöga elräkningar, höjd ränta o s v är rena barnleken (hittills) jämfört med det.

Låter som att jag inte kommer ha några räntelån kvar tills det börjar gå ner igen. Dvs 2025-2026, då ska jag ha betalat av alla banklån enligt min plan och bara ha räntefria privatlån till föräldrar och syskon kvar

Riksbanken ränteprognos var pinsam att se.

8+% / -0.75%
Har inte idag ens kommit till punkten med restriktiv penningpolitik.

Låter som att jag inte kommer ha några räntelån kvar tills det börjar gå ner igen. Dvs 2025-2026, då ska jag ha betalat av alla banklån enligt min plan och bara ha räntefria privatlån till föräldrar och syskon kvar
Då kommer jag också att ha blivit av med större delen lån och krediter. Kommer ha kvar nåt inkasso och privata skulder på ca 60 000 kr, några avbetalningar också. I höst i år blir vi av med billånet 1700 kr/mån, juni nästa år Marginalen 1200 kr/mån, slutet på nästa år kommer även Wasa kredit att försvinna, ca 1000 kr/mån, Mekonomen, 400 kr/mån m m.

Hoppas verkligen att bilen håller flera år till så vi slipper behöva köpa en ny bil! Så man kan göra annat för pengarna som spara. Mitt prio ETT är att spara så mkt som möjligt!! Den som har sparade pengar sover gott!

Då kommer jag också att ha blivit av med större delen lån och krediter. Kommer ha kvar nåt inkasso och privata skulder på ca 60 000 kr, några avbetalningar också. I höst i år blir vi av med billånet 1700 kr/mån, juni nästa år Marginalen 1200 kr/mån, slutet på nästa år kommer även Wasa kredit att försvinna, ca 1000 kr/mån, Mekonomen, 400 kr/mån m m.

Hoppas verkligen att bilen håller flera år till så vi slipper behöva köpa en ny bil! Så man kan göra annat för pengarna som spara. Mitt prio ETT är att spara så mkt som möjligt!! Den som har sparade pengar sover gott!
Skulle verkligen vilja spara jag med men inte rimligt när man har så mycket skulder som mig (>1 mkr). Som tur är så är min fru raka motsatsen till mig och har betalat av hela sitt bolån och har sparande så det finns buffert där för familjen/vårt barn. Mina spelskulder är bara mina och jag sköter dem vid sidan av vår familjeekonomi.

Obra, fler räntehöjningar i sikte i USA:

Högre inflation än väntat i USA​

PUBLICERAD IDAG 14:36
Inflationen i USA sjönk till 6,4 procent i januari, enligt landets arbetsmarknadsdepartement. Detta efter att inflationen uppgick till 6,5 procent i december.
Analytikerna hade förväntat sig en inflation på 6,2 procent, enligt Bloombergs sammanställning.
Kärninflationen, det vill säga rensat för livsmedel och energi, steg med 0,4 procent jämfört med månaden före, vilket gav en inflationstakt på 5,6 procent.
Här hade analytikerna väntat sig en inflation på 5,5 procent.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp