Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Återkalla överklagan

Hej! Min sambo som precis fått förslag på betalplan av skuldsanering och där skuld mot retriva ingår fick idag hot om att hon skulle återkalla sin ansökan om återvinning av utslaget. Under inledande fick hon brev från kfm om att retriva vill driva in pengar men att man skulle överklaga om det va så att man har inledande skuldsanering och ursprungsskulden var sen innan inledande. Hon gjorde detta med både retriva och alektum. Alektum drog tillbaka men nu bråkar retriva. Dom ringer henne och säger att hon ska återkalla återvinningen annars går de till tingsrätten och där kommer hon bara förlora. Dom skickar mail om att skulden kanske inte kommer ingå i saneringen för att hon bråkar!? Vad ska man göra? Klistrar in mailet här så får vi se vad ni tycker .

Hej,

Nedan följer en beskrivning av relevanta händelser i ärendet:

2020-02-26 ansökte du om en kontokredit på mobillan.se (Bliq AB).

2022-12-30 tog Retriva AB (”Retriva”) över krediten då fordran hade förfallit.

2023-01-02 skickade Retrivas system automatiskt in skulduppgifter inför inledande skuldsanering.

2023-01-04 skickade Retrivas system automatiskt in en ansökan om betalningsföreläggande (detta görs 5 dagar efter att en kredit överlåtits till Retriva)

2023-02-14 meddelade Kronofogdemyndigheten ett utslag.

2023-02-28 Retriva mottog ett meddelande om att du ansökt om återvinning av utslaget.

2023-03-21 Retriva mottog ett förslag om skuldsanering

Detta är samma fordran som uppstod 2020-02-26. Retriva håller med dig i sak om att denna fordran ska ingå i din framtida samt eventuella skuldsanering. Dock i och med att det ännu inte meddelats ett beslut om skuldsanering så ska fordran administreras som om det inte föreligger någon skuldsanering, om inte annat görs gällande av Kronofogdemyndigheten i dess förslag om skuldsanering.

Retriva har inte för avsikt att yrka på att det ska ligga en fordran med utmätning utanför skuldsaneringen, utan Retrivas inställning är att denna fordran ska ingå i skuldsaneringen. Meddelar Kronofogdemyndigheten att de beviljar skuldsaneringen så kommer fordran då att ingå i skuldsaneringen. Om du beviljas skuldsanering så kommer det framgå i skuldsaneringsbeslutet om hur din betalplan kommer att se ut, sköts den så kommer fordran att då avslutas i enlighet med beslutet av skuldsaneringen. Detta oavsett om utslag har meddelats eller inte. Resterande belopp kommer att skrivas av om som sagt betalningarna görs i enlighet med beslutet om skuldsanering och att Retrivas fordran finns med i skuldsaneringen.

Det är av både ovanstående anledning som Retriva yrkar på att utslaget ska bestå samt att om betalningarna ej skulle följas enligt betalplanen i skuldsaneringen, alternativt att du nekas skuldsanering så har Retriva möjligheten att då verkställa eventuell utmätning genom Kronofogdemyndigheten.

Om din avsikt är att denna fordran ska ingå i skuldsaneringen så vore det bäst om du återkallade din ansökan om återvinning av utslaget, för som du kan se ovan så kommer fordran att ingå i skuldsaneringen trots utslaget. Om fordran däremot anses tvistig så kan det bli svårare att få med den i skuldsaneringen då tvistiga fordringar ej får ingå i en skuldsanering.

Om du återkallar ärendet hos tingsrätten så kan Retriva återkalla den då liggande verkställigheten och då invänta beslutet om skuldsanering. Vad det betyder är alltså att inget skulle då utmätas till Retriva fram till dess att beslutet om skuldsanering fattats. Meddelar Kronofogdemyndigheten att du nekas skuldsanering så skickar vi då in fordran på nytt till Kronofogdemyndigheten för verkställighet, och om du beviljas skuldsanering så kommer den då ingå i skuldsaneringen och du kommer då betala i enlighet med vad det framgår av betalplanen för skuldsaneringen.

Med vänlig hälsning

Per

Retriva AB

Du har då överklagat att skulden inte stämmer när du fått papper av kronofogden? För att du anser att den är felaktig?
Är den felaktig så bevisa varför är den inte det så försöker dem ju hjälpa dig med hur du ska göra, ser inte någonstans här var det är hot eller liknade mer att de är hjälpsamma (förutsätt att skulden stämmer) då det dem säger om att är det en tvist så kommer den inte ingå i skuldsaneringen utan du kommer få betala den separat om skulden fastslås..

Du har då överklagat att skulden inte stämmer när du fått papper av kronofogden? För att du anser att den är felaktig?
Är den felaktig så bevisa varför är den inte det så försöker dem ju hjälpa dig med hur du ska göra, ser inte någonstans här var det är hot eller liknade mer att de är hjälpsamma (förutsätt att skulden stämmer) då det dem säger om att är det en tvist så kommer den inte ingå i skuldsaneringen utan du kommer få betala den separat om skulden fastslås..
Hon har inte överklagat att skulden inte stämmer utan överklagat att skulden är endel av skuldsaneringen. Klart man kan återkalla men de innebär väl att man då får betala till tingsrätten som jag förstår...

Hon har inte överklagat att skulden inte stämmer utan överklagat att skulden är endel av skuldsaneringen. Klart man kan återkalla men de innebär väl att man då får betala till tingsrätten som jag förstår...
Varför ska den inte med i skuldsaneringen då om skulden vara från 2020 från början och inte betald?

Varför ska den inte med i skuldsaneringen då om skulden vara från 2020 från början och inte betald?
Tror vi missförstår varandra. Hon hade med mobillån i sin ansökan sen fick hon från retriva att dom tagit över skulden som dom skickade till kfm för utslag. Hon fick delgivingskvitto som hon skrev under. Sen fick hon utslag och att de skulle betalas inom 10dagar från kfm. Detta överklagade hon att hon inte ska betala då ursprungsskulden ska ingå i saneringen. Detta skrev hon i sin överklagan

Tror vi missförstår varandra. Hon hade med mobillån i sin ansökan sen fick hon från retriva att dom tagit över skulden som dom skickade till kfm för utslag. Hon fick delgivingskvitto som hon skrev under. Sen fick hon utslag och att de skulle betalas inom 10dagar från kfm. Detta överklagade hon att hon inte ska betala då ursprungsskulden ska ingå i saneringen. Detta skrev hon i sin överklagan
Hon ska inte överklaga nånting för då kommer inte skulden ingå i saneringen, inga tvistiga skulder ingår.
Retriva vill att hon tar tillbaka överklagan så att skulden kommer att komma ingå, de försöker hjälpa till inget annat.

Det dom skriver är helt riktigt ! Hon ska dra tillbaka sin överklagan nu !

Jag tror inte sambon kan återkalla det där, hen borde vara svarande och kan inte återkalla så mycket, återkallelse måste komma från retriva.
Det sambon kan göra är att medge talan.

Jag fattar fan ingenting . Tycker de är så krångligt och inte hjälper dom en något på kfm för dom får inte hjälpa... Om nu denna ska återkallas borde ju hon återkalla överklagandet av utslaget från alektum oxå tänker jag...

Jag fattar fan ingenting . Tycker de är så krångligt och inte hjälper dom en något på kfm för dom får inte hjälpa... Om nu denna ska återkallas borde ju hon återkalla överklagandet av utslaget från alektum oxå tänker jag...

Testa.
Jag tror tingsrätten kommer svara att det inte går.
Partsförhållandena är desamma i tingsrätten som hos KFM om jag tänker rätt (men jag förstår om det inte verkar logiskt)

Borgenären är sökande och gäldenären svarande (kan vara så att andra begrepp används)

När målet överlämnas till tingsrätten är det borgenären som står som sökande fortfarande, och det bör därför vara den som ska återkalla också.

Om man resonerar kring motsatsen, att en svarande skulle kunna återkalla så skulle processföring bli besvärlig, om borgenärens ärende faller pga att gäldenären inte är intresserad av att träffas i tingsrätten.

Jag är inte hundra men jag har för mig jag haft någon stående i receptionen och haft en massa åsikter i ett ärende som var något åt det där hållet..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp