Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Återflytt från utlandet med gamla skulder i Sverige,

Hallojt.

jag är ny på detta forum och jag har några frågor till er här.

Att göra historien kort så jag startade enskilt bolag och det gick åt H*lvete.
Fick skatteskuld samt en del kreditskulder.
Jag blev försatt i personlig konkurs 2012 och har efter det bara arbetat i Sverige 8 månader 2014.
Jag fick sen jobb i Schweiz och min fru och dotter flyttade med mig ner.

Sen insåg vi att det är väldigt svårt för en familj att klara sig på en lön.
Min fru sökte jobb som lärare i Sverige och arbetar sen Januari i år i Sverige.
nu är det bara jag som är fortsatt skriven här och jag undrar vad som händer om jag flyttar tillbaka med i slutet av året.
Jag är nu arbetslös men har a-kassa här-

Vad som hänt med kreditskulderna vet jag inte och jag kan inte heller söka på mitt personnummer för att se vad som hänt.

Om jag inte arbetar, kan dom då gå in och ta pengar från min frus lön?
Skatteskulden bör bli Preskiberad i Januari 2018 om jag förstått allt rätt.

Hoppas alla haft en bra Påsk.

Mvh
Deagle

Kan du se dina skulder om du köper en upplysning på minuc.se? Förmodligen har din krediter gått till kronofogden där de har förräntats sedan dess. Om de inte ligger där har fordringsägarna gett upp i och med att du inte gått att nå och då kan de ha preskriberats, men det vanligaste är att de år efter år betalar till KFM för att de ska ligga kvar där. Så räkna med att de är kvar och att de vuxit sedan du lämnade. När du skriver dig i Sverige kommer Kronofogden intressera sig för dig (hur snabbt vet jag ej), och om du jobbar kommer de förmodligen börja mäta ut din lön som första åtgärd. Annan utmätning är också aktuell.

De kan inte mäta ut din frus lön, men de kan mäta ut hennes tillhörigheter om ni inte kan bevisa att de är bara hennes och inte dina.

Vad var anledningen till att du sattes i personlig konkurs? Det är ganska ovanligt.

Tack för svar turnaround :)

Jag blev satt i Personlig konkurs p.g.a skatteskuld.
Den är inte super hög, under 400 000.
Efter jag blev satt i P-K så drog jag utomlands för att jobba.
Kreditbolagen har ej fått en enda krona av mig, de brev dom skickat tidigare där det står bla. bla. och i själva verket så betalar man så sitter man i deras rävsax med vansinniga räntor och skulden växer o växer.

Nu är allt lösöre min frus.
Tillgångar har vi inte.
Min fru och dotter är nu skrivna i Sverige, jag står fortfarande skriven i Schweiz.

Att lösöret är din frus har ingen stor betydelse.. när ni sedan bor tillsammans anses allt tillhöra dig så länge ni inte bevisar annat

Att lösöret är din frus har ingen stor betydelse.. när ni sedan bor tillsammans anses allt tillhöra dig så länge ni inte bevisar annat
Hur gör man för att bevisa att något tillhör den andre parten? Räcker det med att skriva papper på det? Min man har tex en båt, som verkligen på riktigt är bara hans. Hur ska vi göra för att kfm inte ska utmäta den? Hur bevisar man att det faktiskt bara är just hans?

Hur gör man för att bevisa att något tillhör den andre parten? Räcker det med att skriva papper på det? Min man har tex en båt, som verkligen på riktigt är bara hans. Hur ska vi göra för att kfm inte ska utmäta den? Hur bevisar man att det faktiskt bara är just hans?

Att skriva papper räcker knappast, det är ju ganska lätt att undanhålla egendom på det viset.. Exakt vad som behövs för att bevisa vet jag inte riktigt.

Att skriva papper räcker knappast, det är ju ganska lätt att undanhålla egendom på det viset.. Exakt vad som behövs för att bevisa vet jag inte riktigt.
Ok. Försöker googla runt men hittar inget. Vem ska man kontakta för att få veta, tro?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp