Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Årsinkomst och skuldsanering/ omprövning

Hur är det med bil och omprövning? Jag har en riktigt skrutt bil, men får tillbaka rejält med cash på skatten. Är det risk att sabba skuldsaneringen om man byter till en typ 20 000 dyrare bil? Annars är det väl bara att härda ut de här åren.

Är väl under utmätning bilen inte får vara värd mer än typ 30k, har du skuldsanering spelar det nog ingen roll, vad jag vet :) dom kan ju inte mäta ut den..

Är väl under utmätning bilen inte får vara värd mer än typ 30k, har du skuldsanering spelar det nog ingen roll, vad jag vet :) dom kan ju inte mäta ut den..

Precis, de lägger sig inte i vad du gör för dina pengar så länge du följer betalplanen, och begär omprövning om du får en betydande ökning av betalningsutrymmet förstås.

Jo jag fattar vad ni menar. Funderar på om lite dyrare bil (eller om man köper hus eller vad som) ses som ökat betalningsutrymme vid omprövning?

Jo jag fattar vad ni menar. Funderar på om lite dyrare bil (eller om man köper hus eller vad som) ses som ökat betalningsutrymme vid omprövning?

Men hur ska de kunna veta att du har köpt en dyrare bil? Jo jo de kan kolla fordonsregistret men varför ska de göra det, de kollar deklarationer, thats it. Det kan ju lika gärna vara så att du har fått en bil av nån dessutom, vem vet :p Ingenting får utmätas under skuldsaneringen, man ska betala endast det som står i betalningsplanen och får inte göra extra betalningar osv. Så att man har en dyr bil har inte med saken att göra och det ses inte som ökat betalningsutrymme. Du får ju dessutom en buffert som ingen kan styra över förutom du. Om du vill köpa en bil för bufferten kan ingen säga ett skit om det för du gör ju vad du vill för dina extra pengar.

Men får man något väldigt dyrt som ett hus som gåva ska man nog fundera på om det innebär högre betalningsutrymme.

Men får man något väldigt dyrt som ett hus som gåva ska man nog fundera på om det innebär högre betalningsutrymme.

Men varför skulle det ge ett högre betalningsutrymme? Då förutsätter det att man säljer huset för annars sitter man ju inte på rena pengar att betala skuldsaneringen med? Och kan man begära att gäldenärena säljer sina ägodelar när de är under skuldsanering?

Kan nog tänka mig att borgenärer kan vilja se en försäljning om man plötsligt äger en obelånad fastighet.

Märkte att det togs en kreditupplysning på mig förra veckan, har pågående skuldsanering sen nästan 2år.

Är det för att de ville se om inkomsten ökat mycket? Har en ökning på 24000 på hela årsinkomsten men det beror på att jag varit mer närvarande på jobbet mindre sjuk.

Borde jag pröva om eller bara fortsätta som vanligt?

Märkte att det togs en kreditupplysning på mig förra veckan, har pågående skuldsanering sen nästan 2år.

Är det för att de ville se om inkomsten ökat mycket? Har en ökning på 24000 på hela årsinkomsten men det beror på att jag varit mer närvarande på jobbet mindre sjuk.

Borde jag pröva om eller bara fortsätta som vanligt?

Nej, det anser jag inte att Du ska göra. Du kommer inte upp till den ökning om 4-5000kr/mån som KF gör gällande att en omprövning bör ske.

Hej
det var längesen . hur går det med allt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp