Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Årets fattigaste månad, januari.

Vad har ni alla för tankar kring årets fattigaste månad, januari?

Vi har i familjen/släkten mer eller mindre slutat med julklappar, yngsta barnet i släkten har har passerat 20 nu. Så varken shoppingstress eller stress över ekonomin så det hjälper mot januariebb i kassan.
Jag ser inte några problem att klara min januari och billig jul är en bidragande orsak.
Däremot kommer en jobbig elräkning dimpa ner om en vecka som ska betalas i slutet av januari. Har dock stoppat undan pengar till den då jag haft låga elräkningar under sommar och höst. I februari ska dessutom elstödet betalas ut, om det nu går att lita på det.

Inga problem för min del längre men minns att det var tufft när barnen var små.
Stannade till vid ett ställe där de säljer fyrverkerier och blev förvånad över hur mycket pengar folk
spenderar.
Priser från några hundra till flera tusen.
Först skämmer de bort ungarna med dyra julklappar sen fyrverkerier.
Måste har varit folk med dyra villor tänkte jag, de får ju mest utav elstödet...

Senast ändrad:
Inga problem för min del längre men minns att det var tufft när barnen var små.
Stannade till vid ett ställe där de säljer fyrverkerier och blev förvånad över hur mycket pengar folk
spenderar.
Priser från några hundra till flera tusen.
Först skämmer de bort ungarna med dyra julklappar sen fyrverkerier.
Måste har varit folk med dyra villor tänkte jag, de får ju mest utav elstödet...
Så har jag resonerat kring A-traktorer de senaste åren. Folk klagar över bensinpriser. "Bensinupproret" på Facebook hade väl några hundra tusen medlemmar.
Ändå ser man A-traktorer med 16-åringar i vara ute och okynnesköra alla tider på dygnet.
Så väldigt många prioriterar tydligen bensin till ungarna framför annat.

Så har jag resonerat kring A-traktorer de senaste åren. Folk klagar över bensinpriser. "Bensinupproret" på Facebook hade väl några hundra tusen medlemmar.
Ändå ser man A-traktorer med 16-åringar i vara ute och okynnesköra alla tider på dygnet.
Så väldigt många prioriterar tydligen bensin till ungarna framför annat.
Ja eller så har faktiskt vissa människor orimligt höga löner. Eller lånar man pengar?

När man kollar bara forumet här ser man summor som 600-700k årsinkomst många gånger. Det är nog bra att räntor/inflationen steg lite så folk får tänka till. Sedan får man hoppas lönerna för låginkomsttagare höjs rejält som alltid haft det knapert.

Ja eller så har faktiskt vissa människor orimligt höga löner. Eller lånar man pengar?

När man kollar bara forumet här ser man summor som 600-700k årsinkomst många gånger. Det är nog bra att räntor/inflationen steg lite så folk får tänka till. Sedan får man hoppas lönerna för låginkomsttagare höjs rejält som alltid haft det knapert.

Finns nog ingen på detta forum som tjänar under 600-700k om året;)

Finns nog ingen på detta forum som tjänar under 600-700k om året;)
Hade 573k under 2020..... Skämt åt sido. Nu skall ju 'vi' höginkomsttagare får mer i plånboken pga skatteändringen. Hade mer än gärna avstått och gett till alla som jobbar inom samhällsviktiga tjänster, sjuksköterskor, poliser och brandmän osv. Systemet vi har är inte riktigt sjysta mot de som tjänar mindre. Sedan är det ju så att man spenderar mera när man har mera i plånboken. Dyrare villa. Dyrare bil. Lyxigare mat. etc etc. Allt det som bäddar för överkonsumption och när det sedan spricker tas det lån för att uppehålla skenet.
Januari ser bra ut så här långt för mig. Jag vet att det kommer en rejäl elräkning men har utrymme för att klara den. Dags för lite vaccinationer till vovven och nya (begagnade) soffor till mig (hund sliter väldigt mycket på möbler). Det är det vi planerar för den närmaste tiden.
Inga jobbiga nyårslöften som man inte håller iaf. Vi tar en dag i taget.

Kommer ihåg förra årets januari ! Hade 2000 kr kvar och skulle överleva på det tills den 25 ! Var sjukt tufft just med 2 barn med ! I år är det andra bullar och 20 000 kr kvar istället ! Alla som kämpar på vill jag säga att en dag blir det bättre <3

Hade 573k under 2020..... Skämt åt sido. Nu skall ju 'vi' höginkomsttagare får mer i plånboken pga skatteändringen. Hade mer än gärna avstått och gett till alla som jobbar inom samhällsviktiga tjänster, sjuksköterskor, poliser och brandmän osv. Systemet vi har är inte riktigt sjysta mot de som tjänar mindre.

Fast alltså vänta lite, om man tjänar 100.000 kronor då får du skatta 50.000 kronor. Ungefär. Jag vet inte exakt. Dom 50.000 kronorna du har kvar i plånboken kanske du idag sen går och tankar en full tank för, där betalar du också 60% skatt av din lön som du alltså redan har skattat för. Sen efter det så går du kanske till systembolaget och köper lite vin, återigen får du då betala en stor procent skatt. Vi ska inte ens gå in på tobak och dylikt.

Således, på din lön som är på 100.000 får du egentligen betala kanske 65.000-70.000 skatt. Då är det väl ändå rimligt att "dra ner" lite för dessa personer som ändå bidrar så mycket till samhället? Eller varför skulle annars Carina som är kirurg på akuten i Stockholm ta det där extrapasset och tjäna en slant extra när det kommer försvinna 80% i diverse skatter? Då kan hon istället stanna hemma och spela bingolotto....

Hade det varit ett bra system att "ta ifrån rika och ge till fattiga" (i grova drag) då hade konsekvensen blivit utav att folk i högre utsträckning inte utbildat sig, inte velat avancera inom sina yrken, undvikt att ta extrapass på jobbet och en hel del annat.

Jag är inte höginkomsttagare längre utan jag har en normal lön på kanske 400.000 per år men jag ser absolut stora fördelar med att man har en aning skattelättnader för personer som tjänar 50.000-60.000 i månaden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp