- Meddelanden
- 47
- Mottagna reaktioner
- 49
- Poäng
- 136
Jag arbetar med detta och tänker konkret eftersom att du är så faktabaserad att du också är medveten om att ett barn inom HLR är 0-18 år och att du därmed inte kan välja att räkna bort en andel. Sedan vill jag poängtera att budskapet är att bara för att du har en hjärtstartare så betyder det inte att ett hjärtstopp kan hävas. Att alla som har kunskap om retledningssystemet vet att en hjärtstartare likaväl kan välja att inte göra något alls. Det har inte med ålder eller sjukdom att göra, det har med vilken typ av hjärtstopp man fått...Det stämmer. Men barn får EXTREMT sällan hjärtstopp.
Svenska Hjärt–lungräddningsregistret anger att ungefär 100 barn i åldern 0–17 år årligen drabbas av hjärtstopp i Sverige. Om du tar bort 16-17 åringar där en hjärtstatare kan göra nytta så är du nere på kanske 60-70 personer PER ÅR det är så extremt låg siffra i sammanhanget. Men merparten verkar ju hamna på just ert sjukhus.
Jag väljer att tro på Svenska Hjärt–lungräddningsregistret, WHO och HLR-rådet som rimligtvis bör ha lite bättre underlag än ett fikarum på ett sjukhus.
Det finns källor som backar upp allting jag säger du baserar det du skriver på din egen erfarenhet och känslor.
Eller tror du t.e.x. att https://www.smslivraddare.se/forskning/ bara sitter och hittar på forskning och ljuger?