Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ångest värre än alla skulder/sanering/kfm

Här kan man se lite forskning i ämnet så att ni inte tror jag bara hittar på källorna :D https://www.smslivraddare.se/forskning/

Mitt tips är återigen - se till att gå en kurs i HLR åtminstone vartannat år och se till att er arbetsplats + grannskap har en hjärtstartare.

Hur nära ni har till en hjärtstartare kan ni se här, notera dock att många utav dessa hjärtstartare tyvärr är inlåsta.... https://www.hjartstartarregistret.se/

Back in the days så såg jag till att 5 svenska kommuner mer eller mindre placerade 20-30 hjärtstartare runt om i kommunen tillgängliga för samhället.

Här kan man se lite forskning i ämnet så att ni inte tror jag bara hittar på källorna :D https://www.smslivraddare.se/forskning/

Mitt tips är återigen - se till att gå en kurs i HLR åtminstone vartannat år och se till att er arbetsplats + grannskap har en hjärtstartare.

Hur nära ni har till en hjärtstartare kan ni se här, notera dock att många utav dessa hjärtstartare tyvärr är inlåsta.... https://www.hjartstartarregistret.se/

Back in the days så såg jag till att 5 svenska kommuner mer eller mindre placerade 20-30 hjärtstartare runt om i kommunen tillgängliga för samhället.
Alltså jag försökte leta efter en kurs i HLR och sjukt nog hittade jag inte en enda som går att gå som privatperson (alltså inte som företag eller grupp), och jag bor i Stocksholm! Hittade några få som låter som de har/har haft verksamhet men ingen har svarat när jag försökt att anmäla mig.

@TS -vilken fruktansvärd upplevelse. Känner med dig.

Alltså jag försökte leta efter en kurs i HLR och sjukt nog hittade jag inte en enda som går att gå som privatperson (alltså inte som företag eller grupp), och jag bor i Stocksholm! Hittade några få som låter som de har/har haft verksamhet men ingen har svarat när jag försökt att anmäla mig.

@TS -vilken fruktansvärd upplevelse. Känner med dig.
Gick för massor av år sedan på HLR kurs för privatpersoner hos Röda korset i stcokholm .Verkar som om de fortfarande har dessa aktiviteter.

Fick uppleva den värsta natten någonsin. Grannen kommer inrusande på altanen och vråla om att hans fru ramlat på baksidan. Ringer SOS och springer över och startar HLR. Då började bubbla ut blod ur munnen på henne. Ser att hon dragit i rabatt stenkanten med huvudet. Tog nästan 20min innan ambulans kom o tog över. Men då var allt slut för henne.

Så ligger fortfarande i sängen och grubblar över vad ja mer kunnat gjort.
Det du varit med om kan ge rätt jobbiga känslor i efterhand. Så hur mår du nu?

Tack ! Arbetar på det.
Det är inte helt ovanligt med mardrömmar och att en känslomässiga reaktion kommer ett tag efter. För det låter ju som ett mindre trauma som du genomgick utifrån vad du skriver. Så - ja, ta hand om dig!
Och...
... vad stort av dig att du fann dig när din granne kom och skrek på hjälp! Även om utgången blev vad den blev (förmodligen var det skallskadan som gjorde att det inte spelade så stor roll att du genomförde HLR).

Vad menar du med många?

I länder där man har hjärtstartare tillgängliga i samhället så räddar man i vissa ställen mer än dubbelt så många med hjärtstopp än vad vi gör i Sverige. Exempelvis i Danmark.

Sen hade du ju inte fått 100% räddning ändå men jag vågar påstå att åtminstone 50% istället för nuvarande 10% hade räddats om man hade kopplat på ström i ett tidigt skede.

Internationella studier påtalar vikten av tidiga insatser vid hjärtstopp utanför sjukhus för att rädda fler liv. Tidig hjärt-lungräddning (HLR) inom 3–5 minuter anses mer än fördubbla chansen för överlevnad vid ett hjärtstopp utanför sjukhus. Med hjärtstartare på plats inom 3–5 minuter har så hög överlevnad som 50–70 % påvisats.

Med tanke på att 6000 personer i Sverige dör av plötsligt hjärtstopp så är 3.000 räddade liv - per år en ganska hög siffra...
På sjukhuset överlever 35 procent där har vi tillgång till Iva , hjärtstartare och läkemedel så nej en hjärtstartare skulle inte öka överlevnaden till 50%. Det beror på att många hjärtstopp inte har en elektrisk impuls kvar och då kan inte hjärtstartaren göra något. Bara för att du kopplar på en hjärtstartare betyder det inte att den kommer att skicka en elstöt.

På sjukhuset överlever 35 procent där har vi tillgång till Iva , hjärtstartare och läkemedel så nej en hjärtstartare skulle inte öka överlevnaden till 50%. Det beror på att många hjärtstopp inte har en elektrisk impuls kvar och då kan inte hjärtstartaren göra något. Bara för att du kopplar på en hjärtstartare betyder det inte att den kommer att skicka en elstöt.

"Internationella studier påtalar vikten av tidiga insatser vid hjärtstopp utanför sjukhus för att rädda fler liv. Tidig hjärt-lungräddning (HLR) inom 3–5 minuter anses mer än fördubbla chansen för överlevnad vid ett hjärtstopp utanför sjukhus. Med hjärtstartare på plats inom 3–5 minuter har så hög överlevnad som 50–70 % påvisats."

Hämtat ur den internationella organisationen International Liaison Commitee on Resuscitation (ILCOR) som gör återkommande fördjupade litteraturstudier av det vetenskapliga bevisläget inför kommande internationella riktlinjer i Hjärt-lungräddning.

Det är ju ganska uppenbart att om någon kommer till sjukhus så gör man det för att man är sjuk, inte för att man är där för att softa. Om man då är 97 år lider utav kol, diabetes och ligger på sin dödsbädd att det inte spelar någon roll om du kopplar på ström.

Men personer som får hjärtstopp utanför sjukhus, dessa är oftast friskare än dom som är på ett sjukhus och det är där man har påvisat ovan statistik utöver att det är samma uppgifter HLR-Rådet mfl har gått ut med. Känns som att internationella medicinska studier publicerade i seriösa tidningar inte bara hade hittat på siffror för sakens skull. Varför skulle HLR-rådet ljuga om detta?

"Internationella studier påtalar vikten av tidiga insatser vid hjärtstopp utanför sjukhus för att rädda fler liv. Tidig hjärt-lungräddning (HLR) inom 3–5 minuter anses mer än fördubbla chansen för överlevnad vid ett hjärtstopp utanför sjukhus. Med hjärtstartare på plats inom 3–5 minuter har så hög överlevnad som 50–70 % påvisats."

Hämtat ur den internationella organisationen International Liaison Commitee on Resuscitation (ILCOR) som gör återkommande fördjupade litteraturstudier av det vetenskapliga bevisläget inför kommande internationella riktlinjer i Hjärt-lungräddning.

Det är ju ganska uppenbart att om någon kommer till sjukhus så gör man det för att man är sjuk, inte för att man är där för att softa. Om man då är 97 år lider utav kol, diabetes och ligger på sin dödsbädd att det inte spelar någon roll om du kopplar på ström.

Men personer som får hjärtstopp utanför sjukhus, dessa är oftast friskare än dom som är på ett sjukhus och det är där man har påvisat ovan statistik utöver att det är samma uppgifter HLR-Rådet mfl har gått ut med. Känns som att internationella medicinska studier publicerade i seriösa tidningar inte bara hade hittat på siffror för sakens skull. Varför skulle HLR-rådet ljuga om detta?
Vilken värld lever du i? Majoriteten av våra hjärtstopp kommer in utan tidigare sjukdom utifrån . Många olyckor, många barn och ungdomar. Det räcker med vätskebrist hos en tidigare frisk ung människa för att få ett hjärtstopp. Lägg dessutom till att nästan inget hjärtstopp hos barn har nytta av en hjärtstartare.

Vilken värld lever du i? Majoriteten av våra hjärtstopp kommer in utan tidigare sjukdom utifrån . Många olyckor, många barn och ungdomar. Det räcker med vätskebrist hos en tidigare frisk ung människa för att få ett hjärtstopp. Lägg dessutom till att nästan inget hjärtstopp hos barn har nytta av en hjärtstartare.

Det stämmer. Men barn får EXTREMT sällan hjärtstopp.

Svenska Hjärt–lungräddningsregistret anger att ungefär 100 barn i åldern 0–17 år årligen drabbas av hjärtstopp i Sverige. Om du tar bort 16-17 åringar där en hjärtstatare kan göra nytta så är du nere på kanske 60-70 personer PER ÅR det är så extremt låg siffra i sammanhanget. Men merparten verkar ju hamna på just ert sjukhus.

Jag väljer att tro på Svenska Hjärt–lungräddningsregistret, WHO och HLR-rådet som rimligtvis bör ha lite bättre underlag än ett fikarum på ett sjukhus.

Det finns källor som backar upp allting jag säger du baserar det du skriver på din egen erfarenhet och känslor.

Eller tror du t.e.x. att https://www.smslivraddare.se/forskning/ bara sitter och hittar på forskning och ljuger?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp